Val av hundras

Vad som helst från rasgrupp 9 men undvik mops, fralla, bostonterrier och cavalier om du vill ha friska hundar.

Övriga raser som kan passa:

Dvärgschnauzer (mkt pälsvård, skällig om ej tränas bort) men annars alert, robust och arbetsvillig hund. Jag har en själv och är mycket nöjd. Han duger utmärkt till träning på lägre nivåer.

Cairnterrier - ganska lik dvärgschnauzern i lynnet, ev något mer envis. Frisk och robust.

Norfolk/norwich/yorkshireterrier - mjuka terriers, bra sällskapshundar.

Staffe - rolig träningskompis, lättlärd, förarvek. Älskar allt och alla. Kelig.

Utställningslabbe och utställningsgolden - hänger med på det mesta, är social och älskar alla. Tycker om vatten/bada. Apporterar gärna men funkar utmärkt för de flesta hundsporter. På de noseworkkurser som jag går på med min dvärgschnauzer kryllar det av labbe och golden, och de är jätteduktiga.

Eurasier - trevlig sällskapshund.

Finsk lapphund - bra sällskapshund men kräver en del aktivering.

Valfri tysk-spets - förvisso lätt till skall men även en träningssak

Cockerspaniel & amerikansk cockerspaniel - mkt päls men härliga och sociala hundar. Kräver mer aktivering än vad man tror. Skaffa inte jaktvarianten!

Whippet, italiensk vinthund, saluki är andra raser som jag tycker du ska kolla in om du gillar vinthundar.
 
Löwchen. Punkt. :D

BC471345-7F71-44FB-9C23-7771D0A303CC.jpeg
 
Min är nerklippt, jag gillar lejonklippningen som de ska ha, men det är lite opraktiskt och jag har inte riktigt tid för allt borstande känner jag.
Glad, lättsam, sprallig hund. Lättlärd, MYCKET sällskaplig, snäll och rolig. Mer temperament än jag kanske trodde när jag skaffade sällskapshund (men så är han också i en tuff ålder nu som drygt 1,5åring).
En frisk ras som har mycket energi och orkar mycket, men slappar gärna inne i soffan. Äter inte upp skor, golv eller väggar om man inte orkar/kan motionera timmavis eller ge spännande ”uppdrag” varje dag.

Nackdelar som jag kan se är att de är INTE glada att lämnas själva - vår är lite dåligt tränad på det, men har också träffat andra löwchenägare som sagt de haft individer som varit lite svåra att lämna själva. Vår Gusten är också lite smått skällig, men tror mest det beror på att han bott i villa sitt första år och nu bor i lägenhet - då kan han ”buffa” när det går grannar i trappen, men han håller på att lära sig att ignorera det.
Jämfört med hans kompisar; mina föräldrars hundar som är en borderterrier och en bostonterrier så är han betydligt mindre skällbenägen.
 
Wow, visste inte att jag hade fått såhär många svar! Ska kolla igenom era svar i kväll. Tack så mycket allihopa!
 
Jag förstår att det blir svårt att välja när man har så ospecifika krav att alla sällskapsraser funkar! :D
Det är ingen kritik, vill jag förtydliga.

Just att du inte har några högre mål med träningen, inga specifika pälskrav och ingen egentlig önskan om specifik storlek gör ju att en rejäl mängd raser skulle passa. Jag skulle ha helt galen beslutsångest!

Skällandet är väl det som ställer till det litegrann, men egentligen kan man inte säga så mycket där heller. Många spetsraser är generellt skälligare men det är fortfarande individuellt. Alla pudlar jag träffat hamnar i en av två kategorier, de som inte kan hålla klaffen en enda sekund och de som inte gör ett ljud ifrån sig. Aldrig nåt däremellan.

Hur är det med pälsens funktion? Alltså, det är ju inte bara pälsvården som skiljer mellan krullpälsar, trimpälsar, korthåriga och fluff, utan det är ju också helt olika hur mycket skräp hunden drar in och påverkar hur bra de klarar och tycker om kyla/värme. Jag tycker att mina bedlingtonterrier är lättskötta mellan klippningarna, de drar inte in mycket skit alls och behöver bara kardas en snabbis när vi varit i skogen. Men de är inte minsta förtjusta i blåst, lillen hatar regn och de behöver täcken för att inte bli genomblöta på två sekunder vid i princip minsta nederbörd. Så länge det inte regnar så är kyla ingen fara dock, utan de lallar glatt runt i snön i -30 grader.

Ellerhur! Jag blir galen på mig själv! Vill bara veta vad jag vill ha. Haha

Jadu, jag är ju van vid en japansk spets så är i grunden svag för mycket & fluffig päls. Jappens päls klipper man inte utan dom fäller ca 2 gånger per år. För familjens hund räcker det med borstning ca en gång i veckan & bad sällan. Alltså extremt lättskött. Jag gillar hela grejen med att borsta pälsen & pyssla om hunden. Det är dock klart att jag skulle föredra att hunden inte får med sig hela skogen in, men om det är så att jag hittar ”rätt” hund som här lite krånglig päls så får det va så helt enkelt. Hehe
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 675
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 598
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp