Skaffa katt igen

Pudlan

Trådstartare
Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem.

Har funderat mycket fram och tillbaks, och även tänkt på hund som jag också haft tidigare i livet.
Men katt är lite mer självgående och kan gå på lådan när den vill och om jag skulle bli lite senare hem behöver jsg inte stressa.
Men katten kan inte gå på promenader eller hänga med på samma sätt som hund.
Men katt är ett gott sällskap och man är inte ensammen hemma.

Jag har varit kattlös i några år.
Främst innekatt till att börja med och längre fram kanske ute när jag är hemma. Beror på vad katten är van vid.

Kostnader varje månad:
Försäkring tänker då veterinärvård.
Foder tänker blötmat som huvudfoder men med lite torrfoder. Vet inte vad katten är van att äta ännu.
Kattsand en 10 kg ever clean ?
Eller vilken sand luktar lite/parfymfri så gott som dammfri och klumpar sig bra?

Har jag tänkt rätt om det kommer att ligga runt ca 1200kr i månaden?

Mycket tacksam om ni skrivet om jag glömt något
Sen är det vaccination, ev tandstens borttagning och vad mer brukar det vara? För utom det som man inte kan planera?
Katten är kastrerad och vaccinerad hos djurhemmet.

Vad skiljer på kattförsäkringarna nu för tiden?
 
Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem.

Har funderat mycket fram och tillbaks, och även tänkt på hund som jag också haft tidigare i livet.
Men katt är lite mer självgående och kan gå på lådan när den vill och om jag skulle bli lite senare hem behöver jsg inte stressa.
Men katten kan inte gå på promenader eller hänga med på samma sätt som hund.
Men katt är ett gott sällskap och man är inte ensammen hemma.

Jag har varit kattlös i några år.
Främst innekatt till att börja med och längre fram kanske ute när jag är hemma. Beror på vad katten är van vid.

Kostnader varje månad:
Försäkring tänker då veterinärvård.
Foder tänker blötmat som huvudfoder men med lite torrfoder. Vet inte vad katten är van att äta ännu.
Kattsand en 10 kg ever clean ?
Eller vilken sand luktar lite/parfymfri så gott som dammfri och klumpar sig bra?

Har jag tänkt rätt om det kommer att ligga runt ca 1200kr i månaden?

Mycket tacksam om ni skrivet om jag glömt något
Sen är det vaccination, ev tandstens borttagning och vad mer brukar det vara? För utom det som man inte kan planera?
Katten är kastrerad och vaccinerad hos djurhemmet.

Vad skiljer på kattförsäkringarna nu för tiden?

Katten bör veterinärbesiktas innan du köper så att du inte köper en sjuk katt.
Framförallt bör tänderna tittas på noggrant då otroligt många katter lider av sjukdomen tandresorption (tidigare kallad FORL). Det är sällan som katterna visar några symtom.
Tyvärr är det inte alla försäkringsbolag som täcker den sjukdomen och behandlingen kostar inte sällan upp emot 20.000 kr om det vill sig riktigt illa. Så välj ett försäkringsbolag som ersätter för den sjukdomen samt välj minst 60.000 kr i veterinärvård då man snabbt är uppe i dom summorna vid mer allvarliga tillstånd.
 
Katten bör veterinärbesiktas innan du köper så att du inte köper en sjuk katt.
Framförallt bör tänderna tittas på noggrant då otroligt många katter lider av sjukdomen tandresorption (tidigare kallad FORL). Det är sällan som katterna visar några symtom.
Tyvärr är det inte alla försäkringsbolag som täcker den sjukdomen och behandlingen kostar inte sällan upp emot 20.000 kr om det vill sig riktigt illa. Så välj ett försäkringsbolag som ersätter för den sjukdomen samt välj minst 60.000 kr i veterinärvård då man snabbt är uppe i dom summorna vid mer allvarliga tillstånd.

Kolla dock kraven, vissa bolag kräver att katten är införsäkrad innan 2 års ålder för att täcka FORL. Sen, finns det nått som ersätter helt? Jag har sett maxgränser på 6-7000 för FORL. Men kanske är ändrat nu.
 
Kolla dock kraven, vissa bolag kräver att katten är införsäkrad innan 2 års ålder för att täcka FORL. Sen, finns det nått som ersätter helt? Jag har sett maxgränser på 6-7000 för FORL. Men kanske är ändrat nu.

Det vet jag inte, bara att en del ersätter för TR men vet inte för hur mycket eller vilka krav som gäller. Det lönar sig nog att läsa och jämföra.
 
Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem.

Har funderat mycket fram och tillbaks, och även tänkt på hund som jag också haft tidigare i livet.
Men katt är lite mer självgående och kan gå på lådan när den vill och om jag skulle bli lite senare hem behöver jsg inte stressa.
Men katten kan inte gå på promenader eller hänga med på samma sätt som hund.
Men katt är ett gott sällskap och man är inte ensammen hemma.

Jag har varit kattlös i några år.
Främst innekatt till att börja med och längre fram kanske ute när jag är hemma. Beror på vad katten är van vid.

Kostnader varje månad:
Försäkring tänker då veterinärvård.
Foder tänker blötmat som huvudfoder men med lite torrfoder. Vet inte vad katten är van att äta ännu.
Kattsand en 10 kg ever clean ?
Eller vilken sand luktar lite/parfymfri så gott som dammfri och klumpar sig bra?

Har jag tänkt rätt om det kommer att ligga runt ca 1200kr i månaden?

Mycket tacksam om ni skrivet om jag glömt något
Sen är det vaccination, ev tandstens borttagning och vad mer brukar det vara? För utom det som man inte kan planera?
Katten är kastrerad och vaccinerad hos djurhemmet.

Vad skiljer på kattförsäkringarna nu för tiden?


Vi ger vår prins Orijen som torrfoder (fri tillgång) och blandade påsar/burkar av typ Gourme, Applaws osv som blötfoder ca 2-4 ggr om dagen.

Vi har IF som försäkringsbolag. Ett av de enda som ersätter FORL totalt om han skulle insjukna nu. 1605kr per år kostar hans försäkring, heter STOR katt och innefattar typ allt.

2700kr i självrisk (höjt detta året från 2500kr för att slippa lägga till en rörlig del) och det är det ju SÅ värt.

Vi använder Everclean "Aqua Breeze" och det luktar "gott" ifrån hans låd, ingen bajs eller "kattlådedoft" öht.

Vaccination och tandstenskoll 1 ggn om året.

Och just det, han har ett eget konto med ca 5000kr på där vi har ett eget kort kopplat så att den som passar honom när vi är på semester aldrig behöver fundera på kostnader om det skulle hända något. Har en större summa än självrisken pga att jag vill att det finns till taxi eller liknande så att han inte behöver vänta i onödan om kattvakten inte skulle ha körkort eller liknande.
 
Går inte att svara i samma inlägg :confused:


Vaccination och tandkoll går väl på ca 3000kr nånting och då hade han ändå inte mycket tandsten. Har insett att vår nya klinik är ganska dyr men GUD vad det är värt det, underbara människor och Alex är inte ens rädd när vi åker dit eller för veterinären! :love:

Maten beställer jag oftast över nätet, men säg att vi lägger ca 1500kr i månaden på den utslaget? Brukar beställa via bra erbjudanden osv och då räcker det ju ett tag och ibland "dagshandlar" vi och då blir det dyrare! Vi har valt att ha en hög budget för kattens mat, det har vi till oss själva också och han ska ju inte ha det sämre.

Förövrigt är han en frisk katt som bara har varit hos vet för rutinkoller.
Dock satte han ett grässtrå i halsen för nån vecka sen, det var det dyraste gräset jag varit med om! :rofl:

2900kr för att plocka ut det efter sedering samt smärtlindring och antiinflammatorisk i nackspruta. + ett blodprov, kanske inte var så dyrt ändå när jag tänker efter :p

Så jag vet inte riktigt vad den totala månadskostnaden blir. Det är VÄLDIGT olika. Vissa månader är det bara försäkring när allt annat finns hemma så att säga och ibland kan bara en shoppingtur på "djur affären" gå på flera hundra och då är det ändå "bara" nya leksaker i påsen :angel:;)
 
Vi ger vår prins Orijen som torrfoder (fri tillgång) och blandade påsar/burkar av typ Gourme, Applaws osv som blötfoder ca 2-4 ggr om dagen.

Vi har IF som försäkringsbolag. Ett av de enda som ersätter FORL totalt om han skulle insjukna nu. 1605kr per år kostar hans försäkring, heter STOR katt och innefattar typ allt.

2700kr i självrisk (höjt detta året från 2500kr för att slippa lägga till en rörlig del) och det är det ju SÅ värt.

Vi använder Everclean "Aqua Breeze" och det luktar "gott" ifrån hans låd, ingen bajs eller "kattlådedoft" öht.

Vaccination och tandstenskoll 1 ggn om året.

Och just det, han har ett eget konto med ca 5000kr på där vi har ett eget kort kopplat så att den som passar honom när vi är på semester aldrig behöver fundera på kostnader om det skulle hända något. Har en större summa än självrisken pga att jag vill att det finns till taxi eller liknande så att han inte behöver vänta i onödan om kattvakten inte skulle ha körkort eller liknande.

Det med eget kort till kattkonto är jätte smart!
Och att ha taxi peng på det kortet. Kan vara att man inte kan köra själv. Det är något jag kommer att kopiera! Super bra.

Har faktiskt inte tittat på IF kattförsäkring. Så de har en fast självrisk och ingen kostnad över det om jag förstod rätt?
Det är värt mycket att slippa den rörliga självrisken.
 
Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem.

Har funderat mycket fram och tillbaks, och även tänkt på hund som jag också haft tidigare i livet.
Men katt är lite mer självgående och kan gå på lådan när den vill och om jag skulle bli lite senare hem behöver jsg inte stressa.
Men katten kan inte gå på promenader eller hänga med på samma sätt som hund.
Men katt är ett gott sällskap och man är inte ensammen hemma.

Jag har varit kattlös i några år.
Främst innekatt till att börja med och längre fram kanske ute när jag är hemma. Beror på vad katten är van vid.

Kostnader varje månad:
Försäkring tänker då veterinärvård.
Foder tänker blötmat som huvudfoder men med lite torrfoder. Vet inte vad katten är van att äta ännu.
Kattsand en 10 kg ever clean ?
Eller vilken sand luktar lite/parfymfri så gott som dammfri och klumpar sig bra?

Har jag tänkt rätt om det kommer att ligga runt ca 1200kr i månaden?

Mycket tacksam om ni skrivet om jag glömt något
Sen är det vaccination, ev tandstens borttagning och vad mer brukar det vara? För utom det som man inte kan planera?
Katten är kastrerad och vaccinerad hos djurhemmet.

Vad skiljer på kattförsäkringarna nu för tiden?



Svarar alla😃
Katten kommer att vara besiktigad, kastrerad, chipp märkt och fått två vaccinationer.
60000kr i veterinärvård hade jag tänkt. Mindre är bara ett tjoff så är den lägre summan borta, eller som min tidigare katt gjotde . Han åt upp ett snöre som blev väldigt dyrt snöre.

Då har jag lite mer koll på tandsten bortagings kostnad och vaccination.

Ska skaffa katten ett eget konto ink kort med självrisk och ev resa till veterinär. Det var super smart tycker jag!

Ska titta på IF katt försäkring. Den är inte dyrare än den försäkring jag tittade på i dag.

Tack för tipps och råd.
Det har hänt en del på de åren jag varit kattlös.

Undra om katten kommer att gilla mig när vi ses?
 
Det med eget kort till kattkonto är jätte smart!
Och att ha taxi peng på det kortet. Kan vara att man inte kan köra själv. Det är något jag kommer att kopiera! Super bra.

Har faktiskt inte tittat på IF kattförsäkring. Så de har en fast självrisk och ingen kostnad över det om jag förstod rätt?
Det är värt mycket att slippa den rörliga självrisken.

Tror tyvärr inte att det går att få med bara en fast självrisk längre :(
 
Svarar alla😃
Katten kommer att vara besiktigad, kastrerad, chipp märkt och fått två vaccinationer.
60000kr i veterinärvård hade jag tänkt. Mindre är bara ett tjoff så är den lägre summan borta, eller som min tidigare katt gjotde . Han åt upp ett snöre som blev väldigt dyrt snöre.

Då har jag lite mer koll på tandsten bortagings kostnad och vaccination.

Ska skaffa katten ett eget konto ink kort med självrisk och ev resa till veterinär. Det var super smart tycker jag!

Ska titta på IF katt försäkring. Den är inte dyrare än den försäkring jag tittade på i dag.

Tack för tipps och råd.
Det har hänt en del på de åren jag varit kattlös.

Undra om katten kommer att gilla mig när vi ses?

Och klart den gör :love:
 
Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem.

Har funderat mycket fram och tillbaks, och även tänkt på hund som jag också haft tidigare i livet.
Men katt är lite mer självgående och kan gå på lådan när den vill och om jag skulle bli lite senare hem behöver jsg inte stressa.
Men katten kan inte gå på promenader eller hänga med på samma sätt som hund.
Men katt är ett gott sällskap och man är inte ensammen hemma.

Jag har varit kattlös i några år.
Främst innekatt till att börja med och längre fram kanske ute när jag är hemma. Beror på vad katten är van vid.

Kostnader varje månad:
Försäkring tänker då veterinärvård.
Foder tänker blötmat som huvudfoder men med lite torrfoder. Vet inte vad katten är van att äta ännu.
Kattsand en 10 kg ever clean ?
Eller vilken sand luktar lite/parfymfri så gott som dammfri och klumpar sig bra?

Har jag tänkt rätt om det kommer att ligga runt ca 1200kr i månaden?

Mycket tacksam om ni skrivet om jag glömt något
Sen är det vaccination, ev tandstens borttagning och vad mer brukar det vara? För utom det som man inte kan planera?
Katten är kastrerad och vaccinerad hos djurhemmet.

Vad skiljer på kattförsäkringarna nu för tiden?


I morgon kommer det en kattdam att flytta in. Hon är från ett djurhem och är två år.
Kastrerad och grundvacvinerad.

Hoppas hon kommer att trivas.
Det ska bli gott med sällskap och någon att bry sig om och pyssla med.
💕

Klös/liten klätter ställning inköp och mat och leksak. Hon har med sig leksaker.
 
I morgon kommer det en kattdam att flytta in. Hon är från ett djurhem och är två år.
Kastrerad och grundvacvinerad.

Hoppas hon kommer att trivas.
Det ska bli gott med sällskap och någon att bry sig om och pyssla med.
💕

Klös/liten klätter ställning inköp och mat och leksak. Hon har med sig leksaker.

Lägg in nån bild sen :love:
 
Vad roligt, välkommen in i kattägarnas värld igen!
Jag har en katt med astma och har därför fått leta sand länge. EverClean är bra (jag vägrar dock allt med parfym i) men den dammar tyvärr mycket. Testade en sort som heter Odour stop, den är i princip helt dammfri men klarade inte att hålla lukten på sikt. Dock har jag 4 katter på 2 lådor, kan tänkas att den funkar ypperligt till en katt. Nu använder jag Olivers grå kattsand och är på det stora hela nöjd. Dammar lite mer än Odour stop, men luktar mindre här.
Mina vägrar tyvärr de miljövänliga varianterna :(

Lycka till!
 
Det med eget kort till kattkonto är jätte smart!
Och att ha taxi peng på det kortet. Kan vara att man inte kan köra själv. Det är något jag kommer att kopiera! Super bra.

Har faktiskt inte tittat på IF kattförsäkring. Så de har en fast självrisk och ingen kostnad över det om jag förstod rätt?
Det är värt mycket att slippa den rörliga självrisken.

Min förra katt var en rätt sjuk en. Fel på hjärtat, TR, krassliga njurar. Och den ena jag har nu är tyvärr väldigt allergisk och har astma. Har ett kort till ett speciellt konto som jag har pengar på till dom, som jag lämnade/lämnar bort tillsammans med katten om dom varit hos kattvakt eller på kattpensionat, utifall att något skulle hända så inte någon skulle behöva ligga ute med pengar. Så smidigt :)


Så roligt att en kisse flyttat hem till dig nu :heartlove:

Ang kattsand så tycker jag att bästa är Extrem Classic Babypuder, den dammar minst av dom jag testat :)
 
Vad roligt, välkommen in i kattägarnas värld igen!
Jag har en katt med astma och har därför fått leta sand länge. EverClean är bra (jag vägrar dock allt med parfym i) men den dammar tyvärr mycket. Testade en sort som heter Odour stop, den är i princip helt dammfri men klarade inte att hålla lukten på sikt. Dock har jag 4 katter på 2 lådor, kan tänkas att den funkar ypperligt till en katt. Nu använder jag Olivers grå kattsand och är på det stora hela nöjd. Dammar lite mer än Odour stop, men luktar mindre här.
Mina vägrar tyvärr de miljövänliga varianterna :(

Lycka till!

Min andra katt isom jag bott hos😉som någon släpte av som4-5 veckors kattunge hade astma. Han blev 14 år.
Det var jobbigt innan vi viste vad det var för problem.
Min första katt blev också 14 år tror jag. De bodde i hop några år. Det blev väldigt tomt utan katt, hund och hästar.

Jag har också astma och allergi så ever clean dammar för mycket. Men är jäkligt bra sand. Med uppsugningsförmåga o tar bort doft.

Katten har haft sand från ÖB sjöbogården ekonomi tror jag den heter. Stor kornig.
Så jag köpte samma sort så inte allt är nytt. Den duger upp ganska ok inte helt hundra tycker jag blir lite kvar av kiss klumparna som smular sig, och den dämpar ingen doft.
Den dammar inget direkt tycker jag. Inget dammnär jag fylde lådan. Det är bra om den inte dammar.

Köpte samma mat hon är van vid. Samma märke, sen när hon är mer hemma stadd blir det blir lite förändring.

Det är väldigt trevligt med sällskap💕

Hon vill gärna vara nära och sover med en tass på min fot på natten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 194
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 033
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 705
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 742
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp