Skaffa katt?

ylvalill

Trådstartare
Eftersom jag alltid har velat ha husdjur har jag nu när jag är på väg att bli singel börjat fundera på om jag kanske skulle skaffa mig en katt. Dock har jag inte så stor erfarenhet av det här med katter så jag undrar om de här "skaffa katt planerna" verkligen är realistiska.

Jag bor i ett litet hus ute på landet så det jag hade tänkt mig var väl egentligen en "utekatt" som får lov att komma in ibland (hur funkar det med kattlucka i dörren t ex?). Men jag vet inte vad en "utekatt" har för behov alls egentligen. Jag är ju inte hemma så mycket (jobbar i "stan" och pendlar långt + att jag har hästen att ta hand om när jag kommer hem) så klarar sig katten själv mestadels eller blir det alldeles för ensamt för den? En innekatt hade ju inte funkat, det förstår jag ju, för den hade ju definitivt känt sig ensam och övergiven. Men en utekatt som kan komma och gå som den vill kanske blir en annan sak?

Är det kanske så att man borde skaffa två katter istället? Om man t ex tar två ungar ur samma kull så borde de väl kunna ha sällskap av varanda och inte ha lika ont av att bli lämnade ensamma?

Hjälp mig alla ni katt-människor!

Sv: Skaffa katt?

Även när man har utekatt så behöver dom ju tillsyn o sällskap... Annars är risken att dom söker sig till andra... Jag tycker det låter som en strålande idé att ta två syskon.... Tänk bara på att om du tar en honkatt o en hankatt så gäller det att kastrera för även syskon parar sig. Jag har själv utekatter, dom är ute hela dagarna men kommer in på kvällarna för lite mys. Dom tittar även till mig ett par ggr under dagen för att kolla matskålen. På vintrarna är dom inne betydligt mer o då behövs kattlåda... på sommrarna så sköter dom sånt ute...

Att ha en kattlucka är säkert en bra idé men man får kanske räkna med att det kan titta in andra nyfikna katter eller andra djur. De som bodde i mitt hus innan mig hade fått in två rävungar i hallen som smitit in genom kattluckan... vet folk som fått in grävling också o det kanske inte är sådär jätteskoj.

Mina katter har en jordkällare där dom ligger o trycker ifall det skulle bli regn o matte inte är hemma för att släppa in....

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jo. kastrera dem får man väl nästan göra i vilket fall som helst om de skall springa ute som de vill (det finns ju flera katter i området och kattungar är visserligen väldigt söta men bättre planerade än oplanerade...).

Tillsyn och sällskap skulle den (de) ju naturligtvis få varje dag, jag skulle ju inte skaffa katt om det inte vore för att jag faktiskt vill umgås med den (dem). Frågan är bara om det är tillräckligt att jag bara är hemma någon timme på morgonen och sen rätt sent på kvällen... Och kattlåda antar jag ju att jag får ha....

Är det någon som har erfarenhet av kattlucka i dörren? Hörde av en kompis att det skall finnas sådana som bara kan öppnas av en speciell katt (nån sorts sändare i halsbandet antar jag), och det låter ju praktiskt, man vill ju inte ha in hela bygdens katter i huset.....

Aha... det där med kattluckan hade jag aldrig hört... det måste jag forska vidare i.... Säg gärna till om du hör nåt mer...

Ja, sånna finns. Nackdelen är att magneten som öppnar sitter i halsbandet och många katter gör av med en mängd halsband. Magneten kostade förut 60 kr/st tror jag, så det kan bli dyrt i längden. Annars är det en himla bra grej.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 151
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
36
· Visningar
1 913
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 386
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka