Skaffa marsvin igen?..

mikaelat

Trådstartare
Hej alla marsvinsälskare!

Jag funderar på att skaffa marsvin igen men har lite funderingar om det. Jag har haft 5 marsvin förut, inte samtidigt. Köpte två honor från början som var syskon, och den ena visade sig vara dräktig (vilket vi inte hade ngn aning om). Ungarna sålde vi sen till en bekant till familjen och dem fick massa ungar. Ett av dem fick jag sedan "tillbaka" när min ena dog, så att den andra inte skulle vara ensam. Dem var så otroligt tama, hoppade upp i knät, hade dem på trädgården utan att dem smet och allmänt gosiga. Jag la mycket tid på dem och gosade med dem hela tiden. Jag var mindre då och hade mer ledig tid, nu är jag 17år och har inte speciellt mycket tid att bara vara hemma och lägga ner på dem. Därför är jag orolig för att de i sånnafall inte skulle få så mycket tid dem behöver av mig för att bli väldigt tama o känna sig trygga mm.

Plus att jag bor på två ställen (skilda föräldrar) så kommer inte vara hos dem varje vecka. Kan vara då borta mellan 1-2 veckor (har nära till båda hemmen så kan ju hälsa på dem ibland när jag är hos den andra).

Om det blir av så kommer jag ha dem hos min mamma, men hon är inte så förtjust i tanken. Hon tyckte om mina marsvin, men vet att jag inte var så noga när det kommer till att sära på marsvinfilter o vanliga filtar, plocka upp bajs o sånt. Något hon inte uppskattade. Jag kommer behöva tjata en del för att hon ska gå med på det!

En annan sak är att jag nu bor i lägenhet och då bodde jag i radhus med trädgård. Gör det någon skillnad för marsvinen? Jag hade mina ute väldigt mycket på somrarna och vet att dem uppskattade gräset väldigt mycket.

Blev lite långt nu, men skulle gärna vilja höra era åsikter om detta! Är det en bra idé för mig att skaffa nya eller skulle dem må sämre på grund av ovanstående punkter?

/Mikaela :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 914
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 467
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 813
Senast: Piaff
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 288
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp