Bukefalos 28 år!

Skaffa medryttare? Ja? Nej?

Fast ja jag förståenvad du menar . men jag rider enbart ut och ofta finns inte ens ridbana. Har inget som helst wmot att rida ut själv och det handlar inte om att jag inte klarar av respektive häst. Men jag vill lära känna den ett par gånger med sällskap bara.
Lite äldre och försikigare än i min ungdom :)

Ja, lite äldre och klokare blir man! Jag var beredd till betydligt vådligare saker förr, typ ut och galoppera själv med en treåring och sånt. Nu rider jag bara hästar som jag känner mig trygg med, så då känns det också ok att rida ut själv rätt fort. Numer är mina medryttarkriterier dessutom att det ska vara fullskötsel, utmärkta kommunikationer och ridhus, då går småstallen folk har hemma i regel bort av bara farten. Så det kan ju också vara en anledning till att ägaren inte brukar bo på gården.
 
Jag är lite tudelad till det här med medryttare. Med rätt person, ungefär samma hästtänk och personkemi så tror jag det kan vara toppen. Har själv varit medryttare på flera hästar och blivit god vän med både hästägare och andra medryttare på samma häst. Dessa personer är goda vänner ännu idag och vi träffas ofta och hjälps åt med hästar och dylikt. Där funkade det utan problem och så tycker jag att det ska vara!

Har haft medryttare på min tidigare häst, tyvärr funkade det inte så bra som jag hade velat. Duktig, trevlig tjej men tyvärr var hon inte riktigt ärlig när det uppstod problem och berättade inte att hästen var besvärlig. Den stegrade sig mm men hon tyckte inte det var något hon behövde ta upp med mej, utan jag fick veta det i efterhand när hästen plötsligt började stegra sig med mej på ryggen. Så där lagom kul!

Nuvarande hästen rider jag bara själv, de gånger nån annan rider (oftast bara min tränare) så är jag alltid med. Har haft syskon och kompisar som testat att rida hästen nån liten stund men inget mer. Hästen är ännu ung, bara 5 år och lite riden, vill inte att nån annan rider utan att jag är med för jag vill inte att det jobb vi lagt ner ska gå till spillo om vi säger så.. Han är väldigt snäll och lugn så han klarar utan problem att nån åker häst en stund, men jag blev ändå lite avskräckt att ha medryttare nu ett tag. Kanske senare och då isåfall nån som jag känner bra och vet att de är ärliga och rider på ungefär samma sätt som jag själv.
 
Jag tänker precis som du, jag vill inte dela med mig av min häst. Då skaffar jag inte medryttare, punkt. Skillnad är om någon som är duktigare än mig ska/vill rida men då är jag alltid med.
 
Om man ska ha medryttare eller inte får väl hästen bestämma? Är den en social arbetsmyra som vill ha daglig träning? Eller en mattegris som tippar av sina medisar? Jag har alltid haft lätt att hitta utmärkta medryttare till min ena men försöker inte ens med den andra. Och höller med dem som skriver att det är kul att vara flera runt en häst.
 
Jag skulle aldrig i livet ha medryttare på min häst (haft henne i 12år, fölet är inte aktuellt å ha medryttare på heller av förståeliga skäl).
Litar inte på folk och orkar inte att det skulle hända något... + att hästen alltid varit kinkig i kroppen och det känns B om en medryttare ska rida, så har det regnat å hästen är spänd i ryggen så får den inte rida osv... jag har alltid kört magkänsla å typ tömkört i skogen istället osv. Sen kan hästen blir lite pigg å göra u-svängar... äh orkar inte att något skulle hända.
Däremot är jag medryttare på två hästar och tycker själv att jag är att lita på hehe ;) ... Jag får snarare ångest över att något ska hända de hästarna. Är noga å gör så som jag skulle gjort med mina egna (följer givetvis ägarens önskemål).
 
Jag tänker som så att du kan testa att annonsera eller ta någon bekants bekant och se hur det känns. Om du väl träffar en människa du klickar med, som rider hästen bra och är på samma våglängd kanske ditt kontrollbehov försvinner? Och man kan alltid tacka nej till spekulanter som inte fungerar.

Sedan beror det väl lite på hur hästen är, är den nöjd att bli riden 4 gånger i veckan ser jag ingen vits med att skaffa medryttare, förutsatt att du kan få hjälp med mockning etc några dagar i veckan som avlastning så du slipper åka ut.
 
Nu blir det här inlägget nog helt off topic. men vill inte starta ny tråd när det finns en aktiv medryttar-tråd.

Jag har 2 hästar, en storhäst och en a-ponny. Jag hinner inte riktigt med ponnyn och funderar på att försöka hitta skötare till.
Men hur lätt är det att hitta någon som vill sköta, motionera och köra en a-ponny?
Ponnyn är äldre men pigg och välutbildad. Det handlar ju inte om ridning, träning för instruktör eller så.
Eget stall med ok körvägar finns. Dock ingen kollektivtrafik i närheten. 3 mil till större stad.

Vad tror ni? Finns intresset för att vara medskötare på ponny?
 
Jag har valt att inte ha medryttare.

Ju fler som älskar och bryr sig om mina hästar ju bättre i mattes hjärta, mitt problem är att jag har svårt att hitta någon bra då jag inte har något att erbjuda (inget ridhus eller paddock och halvkass ridvägar)
 
Nu blir det här inlägget nog helt off topic. men vill inte starta ny tråd när det finns en aktiv medryttar-tråd.

Jag har 2 hästar, en storhäst och en a-ponny. Jag hinner inte riktigt med ponnyn och funderar på att försöka hitta skötare till.
Men hur lätt är det att hitta någon som vill sköta, motionera och köra en a-ponny?
Ponnyn är äldre men pigg och välutbildad. Det handlar ju inte om ridning, träning för instruktör eller så.
Eget stall med ok körvägar finns. Dock ingen kollektivtrafik i närheten. 3 mil till större stad.

Vad tror ni? Finns intresset för att vara medskötare på ponny?

Får man köra den så kanske, men att hoppas på att någon vill ta bilen tre mil för att borsta och mocka så tror jag det är optimistiskt. Det fick ju lov att vara någon som är helt svältfödd på hästar i så fall och av någon anledning inte har något annat alternativ. Om personen kan köra den när de är där är det ju snarare en medkusk än en skötare du vill ha, och jag skulle då annonsera efter en sån.
 
Nu blir det här inlägget nog helt off topic. men vill inte starta ny tråd när det finns en aktiv medryttar-tråd.

Jag har 2 hästar, en storhäst och en a-ponny. Jag hinner inte riktigt med ponnyn och funderar på att försöka hitta skötare till.
Men hur lätt är det att hitta någon som vill sköta, motionera och köra en a-ponny?
Ponnyn är äldre men pigg och välutbildad. Det handlar ju inte om ridning, träning för instruktör eller så.
Eget stall med ok körvägar finns. Dock ingen kollektivtrafik i närheten. 3 mil till större stad.

Vad tror ni? Finns intresset för att vara medskötare på ponny?
Jag hade nappat direkt , älskar att köra ponnyer.
Tycker det är svårt att hitta häst att köra som medryttare, som har vagn och utrustning.
 
Får man köra den så kanske, men att hoppas på att någon vill ta bilen tre mil för att borsta och mocka så tror jag det är optimistiskt. Det fick ju lov att vara någon som är helt svältfödd på hästar i så fall och av någon anledning inte har något annat alternativ. Om personen kan köra den när de är där är det ju snarare en medkusk än en skötare du vill ha, och jag skulle då annonsera efter en sån.

3 mil till närmsta stad. Finns gott om byar runtomkring. Körning kommer bli aktuell när han fått upp kondition och muskler. Tills dess så är det promenader, tömkörning, lösgalopp/hoppning som görs.:)
Så då borde jag få bättre respons om jag söker medkusk?

Jag hade nappat direkt , älskar att köra ponnyer.
Tycker det är svårt att hitta häst att köra som medryttare, som har vagn och utrustning.

Det har jag oxå fått uppfattningen av, mkt ridhästar men inte mkt körhästar. Här finns full utrustning, från maratonsele och tävlingsrockard till bruksutrustning:)
Ponnyn är tävlad (dressyr och precision) samt mkt brukskörd:)
 
3 mil till närmsta stad. Finns gott om byar runtomkring. Körning kommer bli aktuell när han fått upp kondition och muskler. Tills dess så är det promenader, tömkörning, lösgalopp/hoppning som görs.:)
Så då borde jag få bättre respons om jag söker medkusk?



Det har jag oxå fått uppfattningen av, mkt ridhästar men inte mkt körhästar. Här finns full utrustning, från maratonsele och tävlingsrockard till bruksutrustning:)
Ponnyn är tävlad (dressyr och precision) samt mkt brukskörd:)
Åh vilken lyx ni råkar inte bo i Småland ;)
Jag tycker absolut du kan sätta ut annons och söka någon som vill ut och köra :)
 
3 mil till närmsta stad. Finns gott om byar runtomkring. Körning kommer bli aktuell när han fått upp kondition och muskler. Tills dess så är det promenader, tömkörning, lösgalopp/hoppning som görs.:)
Så då borde jag få bättre respons om jag söker medkusk?



Det har jag oxå fått uppfattningen av, mkt ridhästar men inte mkt körhästar. Här finns full utrustning, från maratonsele och tävlingsrockard till bruksutrustning:)
Ponnyn är tävlad (dressyr och precision) samt mkt brukskörd:)

Skötare skulle jag tolka som att man får just sköta (dvs mocka, borsta och promenera, och inte så mycket annat), det brukar mest vara barn som nappar på det.

Vill du ha en medkusk så skriv det. Om körning blir aktuellt först när hästen har fått tillräckligt bra kondition, hur lång tid räknar du att det tar? Det skulle jag vara tydlig med från början, är det frågan om en månads promenader, eller är det ett halvår eller mer innan man kan börja köra ordentligt? Vill man egentligen mest ha någon som "myser" med hästen, alltså fixar skötseln och jobbar från marken, så skulle jag skriva det, men sen också vara beredd på att om jag alls får svar så blir det kanske mest barn och tonåringar, som inte kan så mycket. Och jag skulle inte tänka att man kunde ta betalt efter någon ordning för det.

Jag tror att om man vill ha en kunnig och betalande medryttare, då får man också erbjuda en häst man får jobba med. Få vill betala för att mocka och promenera, om man ska vara lite krass.
 
Skötare skulle jag tolka som att man får just sköta (dvs mocka, borsta och promenera, och inte så mycket annat), det brukar mest vara barn som nappar på det.

Vill du ha en medkusk så skriv det. Om körning blir aktuellt först när hästen har fått tillräckligt bra kondition, hur lång tid räknar du att det tar? Det skulle jag vara tydlig med från början, är det frågan om en månads promenader, eller är det ett halvår eller mer innan man kan börja köra ordentligt? Vill man egentligen mest ha någon som "myser" med hästen, alltså fixar skötseln och jobbar från marken, så skulle jag skriva det, men sen också vara beredd på att om jag alls får svar så blir det kanske mest barn och tonåringar, som inte kan så mycket. Och jag skulle inte tänka att man kunde ta betalt efter någon ordning för det.

Jag tror att om man vill ha en kunnig och betalande medryttare, då får man också erbjuda en häst man får jobba med. Få vill betala för att mocka och promenera, om man ska vara lite krass.

Räknar med att efter 1 månad blandat motion, utan vagn, så kan man spänna för sen. Han är inte helt ur kondition.
Han är inte barnsäker men äldre tonåring funkar.
Får nog lägga ut en annons o se vad jag får för svar. Hittar jag ingen bra så får han fortsätta som handhäst när jag rider.
 
Jag är så i kvalet! Skaffa en medis eller inte? En del av mig vill ha hästen " själv".Inte behöva bestämma tider med någonannan osv.Å andra sidan skulle hästen gärna få vara igång mera än när jag själv bara rider den, ca 4 ggr/ veckaJag skulle gärna vilja vara ännu mer i stallet men man har ju en familj också. Därtill är jag ju lite nojjig att låna ut min skatt till någon okänd ifall något händer ( löjligt, jo jag vet...) Så hjälp mig nu! Har funderat så länge nu att jag borde komma till ett resultat.Hur tänker ni?Bra och dåligt?

Jag förstår precis hur du känner. När jag beslutade mig för att skaffa medryttare var jag egentligen inte alls sugen på att "dela" min häst med någon, särskilt inte då jag fått höra många skräckhistorier om oseriösa, otrevliga medryttare som tar över ens häst. Dock blev jag tvungen att inse att min tid inte räckte och att det var för hästens bästa.

Jag hade turen att hitta en drömmedryttare direkt! Var ändå ärlig med henne i början om att jag tyckte det hela kändes jobbigt, vilket hon hade full förståelse för. Hon är en superduktig och seriös tjej som har hängt med genom mina tre senaste hästar, trots att hon väl egentligen inte "klickat" helt med alla. Hon har två fasta dagar i veckan, men vi är flexibla med varandra om det behöver bytas. Tror hon missat typ 3 dagar under alla år, och då har hon legat sjuk med feber men ändå erbjudit sig att åka ut om jag vill det. Vi har en anteckningsbok i stallet där vi skriver lite om vad man gjort med hästen och hur det gått, och har kontakt via telefon om det hänt något särskilt. Vill egentligen bara framföra att det kan bli superbra med en medryttare bara man hittar en person som passar en själv och sin häst! :) känslan och oron att lämna över ansvaret till någon annan försvinner efter en tid när du litar på medryttaren. Lycka till!
 
Jag skulle aldrig kunna ha en medryttare. Har alldeles för stort kontrollbehov och är så himla rädd om hästen. Eftersom jag är medveten om hur petig jag är när det gäller honom, så skulle jag varken utsätta mig själv eller någon annan för det... :rofl:
 
Det kan säkert bli väldigt bra om man hittar rätt medryttare och är noggrann. Men är hästen nöjd med 4 dagars motion och går i bra hagar så skulle jag avstå medryttare, jag är som du och vill helst ha hästen själv.

Vi testade att annonsera efter medryttare till vår ena häst en gång och fick ut ett riktigt stolpskott som såg ut som hon aldrig ens hade borstat en häst, hon kunde inte sadla och än mindre rida, trots att hon enligt sig själv hade ridit mycket western, varit i USA och ridit mm. Hon kom dessutom i gummistövlar och hade ingen hjälm med sig, ville låna handskar och så vidare.
 
Behövs fler. Ed samma självinsikt :)
Jag skulle aldrig kunna ha en medryttare. Har alldeles för stort kontrollbehov och är så himla rädd om hästen. Eftersom jag är medveten om hur petig jag är när det gäller honom, så skulle jag varken utsätta mig själv eller någon annan för det... :rofl:
 

Liknande trådar

Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 822
Senast: Monstermom
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 085
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Har den senaste tiden haft fullt upp med jobbet och inte hunnit ägna särskilt mycket tid åt vare sig vänner eller träning. Och har då...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 361
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp