Skaffa valp nu?

Taefill

Trådstartare
Här bor redan en gammal och lugn hund, och med jämna mellanrum är en ettårig hund med massor av energi på besök. Är väldigt sugen på att skaffa valp nu, när gamlingen inte vill hänga med på joggingrundan, till stallet, på träningar etc. längre. Men då funderar jag på om det är taskigt mot gamlingen? Självklart får hon ha sina vilo-ställen där valpen inte får störa/inte kommer åt att störa, men det kanske blir påfrestande ändå med en liten valp när man är en gammal hund?
Gamlingen och ettåringen har umgåtts med jämna mellanrum (ett par gånger i veckan) sedan den unga var 8 veckor, och det har aldrig varit något problem, men det blir kanske mer intensivt med en egen valp.
Vad tror ni? Valp nu, eller vänta tills gamla hunden inte finns mer och skaffa valp då? Det känns som det blir svårare då, då huset då blir tomt och tyst efter gamlingen. Då känns det mer som att man försöker "ersätta" henne, men jag vet inte? Jag vill självklart göra det som blir bäst för henne, vilket alternativ tror ni det är?

Sv: Skaffa valp nu?

Det är svårt det där. Jag har en gammal hund, 15,5 år, och jag skaffade mig en hund till för ett tag sedan. Jag tänkte precis i samma banor som du tänker nu. Jag fick dåligt samvete för att jag planerade en hund till och trodde att gamlingen skulle känna sig överkörd. Men jag skaffade mig iaf en hund till, dock ingen valp, och som gamlingen har levt upp efter det. Jag har en hane och jag skaffade en tik och de har så himla roligt ihop och är riktiga vänner.
Kan du tänka dig att skaffa en äldre hund? Jag tänker mest på att det inte blir lika intensivt för den gamle än om du skaffar en valp?

Senast ändrad:

Har också funderat på en vuxen hund, men gamlingen är inte så förtjust i andra vuxna hundar. Valpar fungerar däremot bra, och så de vuxna hundarna hon känt länge. Men "nya" vuxna hundar vill hon inte acceptera så jag tror det skulle vara svårare att få in en sån i flocken.

Då tror jag att det mycket väl skulle kunna gå bra med en valp. Bara man fortsätter att ge gamlingen den uppmärksamhet som den är van vid. =)

Hm, ja, jag hoppas det. Hon har ju inte visat någon aggressivitet mot valpar, men hon har ju heller inte haft en "egen" valp 24/7.
Jag tror ju inte att uppfödarna vill låna ut en valp på prov heller, så jag får väl isåfall bestämma mig för att det ska fungera.

Vi hade precis samma tankar som dej. Vår "gamling" är väl inte jättegammal, han är 8år (labrador) Han är en aktiv jakthund, men den sista säsongen har han varit lite sliten efter jakten och han börjar bli lite grå om snoken.
Vi tänkte som så att det är bättre att skaffa valp nu än att vänta tills han blir alldeles för gammal och inte orkar med en liten busig jaktlabbevalp:) Frasse som han heter är kanon med valpar och har alltid varit så han blir nog till hjälp i uppfostrings syfte, och självklart kommer han få samma uppmärksamhet som förut.
Så om 4veckor kommer vårt nytillskott i familjen, en underbar liten jaktlabbetik:love:
Är din gamling bara glad för valpar och ni låter den vara ifred när den vill så kommer det säkert inte vara några problem alls.
/LL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 579
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 899
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 946
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka