Skakar av rädsla

A

Alfons

Hej alla.
Jag har en svårlastad arab hemma. När jag väll får in honom i transporten är han så rädd att han skakar och blir alldeles svettig. Jag har nu tränat hela våren, sommaren o hösten några gånger i veckan med att gå upp i släpet o sedan stå där i ngn minut. Han går nu upp i transporten om den står kvar på samma ställe som vi brukar öva, annars e det helt menningslöst.
Man är ju så fast med en transporträdd häst. Har ni haft någon liknade häst , och hur löste ni problemet? känns som vi står stilla nu..:confused:
Geee mig rååd snälla !
 
Sv: Skakar av rädsla

hade en arab som var som din. tränade först med lina bakom. Kommer ihåg första gången som hon väl gick på transporten då vägrade hon att gå ut! tog en timme innan hon våga gå ut. Många hästar tycker ju det är väldigt läskigt att backa bakåt neråt. Till slut räckte det med att någon bara stod bakom och typ sopade med en kvast i gruset och sedan gick hon på av sig själv. Ibland fick hon för sig att hon inte skulle gå på men då räckte det med att någon ställde sig bakom då visste hon att det var ingen idé. Första gången vi körde henne var hon genomsvett och darrade men vi fortsatte att köra så hon fick lära sig. Efter att vi hade kört henne fem gånger var det redan mycket bättre int eså kul att åka och träna och tävla när hästen redan är genomsvett så det ser ut som man har badat hästen men det var man ju tvungen till i början. Men hon blev iaf jättebra i slutet. Araber är ju väldigt kloka dem lär sig fort;)
 
Sv: Skakar av rädsla

går det inte att ge honom ngt att äta( om han äter)
 
Sv: Skakar av rädsla

har hästen bra förtroende för människor? är den införstådd med att du är dennes ledare som inte vill hästen nåt illa?
om det är klart, så är det tyvärr bara att få hästen att känna sig trygg inne i transporten.
jag hade problem med min arab igår när jag skulle lasta honom. Han var dock ej rädd utan bara fått för sig att han inte skulle gå på.
till slut så gjorde jag såhär--
när hästen gick bakåt från transporten, så tvingade jag honom att fortsätta gå bakåt jätte långt. sen efter 3dje försöket gick det, då kom han på att det var lugnare att lyda och att jag gav efter i grimskaftet när han kom..
alltså var det bekvämast att följa med mig in i transporten.

men om din är rädd så kanske detta inte funkar :(
du kanske skulle be någon som pysslar med NH att hjälpa dig.
 
Sv: Skakar av rädsla

okej, tack för rådet. jag har inga problem med att lina upp min häst men hur band du eran arab? ja måste binda honom kort så han inte ska fara runder där medans vi kör. Han har nämligen hoppat över bommen en gång när vi hade ca en lina på 15 cm som han kunde röra sig på.
 
Sv: Skakar av rädsla

jag band honom ca 10-13cm långt grimskaft, (den i mitten) sen har jag 2 st från sidan som extra stöd så att han lagom kan ta stöd och hålla upp sin balans...
 
Sv: Skakar av rädsla

När jag lasttränade min ena häst så fick han stå och äta kraftfodret i hink i transporten. I början hade han svårt att koppla av och backade ut mellan varje tugga och stod utanför och tuggade, gick sedan in och tog nästa tugga. Men efter några gånger stod han avslappnat i transporten och åt.
Jag satte ingen press på honom att han var tvungen att stå kvar, utan ville han backa ut och stå utanför och äta så fick han det.
 
Sv: Skakar av rädsla

om det är rädd hästen är för att åka transport, så lär det vara därför som han är svårlastad, så när han inte är rädd längre så kommer han troligtvis inte ha några problem med att gå på. Så de är av strösta vikt att få honom att tycka att det är helt ok på transporten. Jag hade haft hö i transporten då har hästen något att pyssla med och det ökar trevlighetsnivån.Om det går ha med en annan häst som tycker det är ok att åka, och sen skulle jag se till att köra väldigt försiktigt i kurvor och inbromsningar. Framförallt så behöver hästen få vana på att åka transport utan att det händer något dramatiskt. Hästen ska tycka att det är skönt att stå på transporten, där får den vara ifred och kan stå och mumsa hö i godan ro .:)
 
Sv: Skakar av rädsla

Jag har en unghingst (arab) som är otroligt lättlastad - när han ser ett öppet släp går han helt sonika in för att kolla om det finns mat därinne sen står han glatt kvar där. Han har inga problem alls med att man stänger om honom eller något - MEN när släpet börjar åka iväg, då spänner han sig och blir orolig.

Jag har haft med en äldre, lugn valack som res sällskap, och då har han genast varit mycket lugnare vid färden. Tror du det skulle funka för din häst också? Ha med en häst som är van att åka och som kan lugna honom?
 
Sv: Skakar av rädsla

Jag håller också på med en lasträdd häst, tidigare har jag alltid lastat genom att begära in hästen så att den har gått in själv, men den här hästen var allt för rädd för att våga gå in själv så efter mycket funderade och testande på fick jag ändra metod, jag fick gå in själv först och sträcka upp grimskaftet och hålla i mot tills han tog ett steg framåt och då skyndade jag mig att berömma honom med rösten och släppa efter på grimskaftet, ville han backa ut fick han det men jag begärde direkt att han skulle ta ett steg framåt igen.
På det viset hade han ändå valfrihet och möjlighet att förstå situationen, fortsatte på detta vis tills han stod lungt kvar med tex. frambenen i transporten avbröt då för dagen och fortsatte nästa dag. låt det inte bli för dramatiskt utan bara små stunder varje dag,
det ger massor, rätt vad det är så är han så van vid släpet att han inte är rädd längre.
Lungt och trevligt, detta är ett jobb som kommer att ta lång tid men det viktiga är att han är lugn och trygg med miljön och självklart har förtroende för dig.
Nu har vi kommit så långt att jag kan begär in honom utifrån och han står lugnt kvat medans jag stänger bakom honom.
mvh/luxus
 
Sv: Skakar av rädsla

En god vän till mig som lasttränar till en hästhandlare brukar sätta in en transporten i hagen ett par veckor. Transporten laddas med godsaker och så börjar träningen. I början får hästen stå och äta på lejdaren. Efter ett tag flyttas spannen längre upp och till slut in.

Väl inne hålls transporten öppen länge, länge, flera veckor. Efter det stängs den en liten, liten stund och när hästen väl lärt sig så början man köra en liten sträcka. Många hästar har lärt sig på detta viset!
 
Sv: Skakar av rädsla

Ush, jobbigt med transporträdda hästar, men kan du itne testa att lasta h*n & sedan lasta i nen kompis, så de känner sig tryggare ?
jag ahr dock ett annat problem med en av mina ponner, att så fort ha nser en transport så får han ryck & sliter sig, är transporten nerfäld så traskar han rakt in & står där, transport = nya grejer, för honom.
 
Sv: Skakar av rädsla

Den idén som du nämner fick jag också. När jag föreslog det för min väninna avrådde hon mig omedelbart och sa att om du börjar med det kommer du till slut aldrig att kunna köra honom själv. Vänj honom vilket jag gjorde och med hjälp av lastkunniga personer funkar det nu.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 012
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 726
Senast: Amelia
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 284
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 653
Senast: Bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp