Skakar och ställer sig upp när hon kissar

cili

Trådstartare
Katten ifråga är en kastrerad hona på 1,5 år. Hon har tidigare haft uvi som behandlats.
När hon kissar så sätter hon sig tillrätta, och sen när hon börjar kissa så börjar hon skaka och reser sig upp = det hamnar utanför lådan.

Jag vet att jag såg detta beteendet när hon medicinerades
Hon kissar sällan när det är någon i närheten, så jag vet inte om beteendet finns där varje gång eller om det var så då, sen slutade och att det nu är tillbaka.

Någon som har några teorier utöver uvi?
Ska försöka fixa ett urinprov så veterinären kan kolla om han hittar något.
Eller kan det helt enkelt vara hennes sätt att kissa? Hon gör ju inga ljud och ser inte särskilt besvärad ut, utöver skakandet.
 
Sv: Skakar och ställer sig upp när hon kissar

Min birmahane la sig till med det beteendet. Började sittande, reste sig mer och mer under kissning tills det sprutade rakt bak (men darrade bara om svansen)... Det hände iofs med tilltagande ålder, han blev stel i ryggen och lederna, vilket kanske spelade in. Men jag tog det som att det var ett bekvämt sätt att "trycka på" eftersom han var av typen "kissar inte så ofta men då i en jättestörtflod". Vi skaffade en låda med huv, och satte tidningspapper på bakväggen så man slapp kiss på väggen.

Din katt är ung, jag skulle nog ändå kolla med vet.
 
Sv: Skakar och ställer sig upp när hon kissar

Veterinären hittade bakterier i urinprovet så nu är det medicin som gäller för missen, så nu får vi hoppas att hon blir av med problemen för all framtid (eller åtminstone ett bra tag..)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 974
Senast: annie_cool
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 639
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 239
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp