Bukefalos 28 år!

skakningar hos Dobermann

Sv: skakningar hos Dobermann

Okej, vi tar en gång till.

När jag skrev första meddelandet så hade jag bara träffat hunden 2 gånger, när jag hämtade Dogo Argentinon.

Jag uppfattade det som att hunden var 11 månader, men den var 19 månader.

"Jag som är så duktig"

ja, jag har tagit hand om omplaceringar förr. Och lyckats.

Vet du ens varför det inte fungerade med dogon?

Han var för sjuk, hade hudproblem och magåkomma. Största delen till att jag lämnade tillbaka honom var för att han inte fungerade i stallet, och jag anser att en hund inte skall lämnas ensam hemma många timmar om dagen.

han är inte " flera " år.
Han är snart 2 år.

du märker ju bara ord.
Kom med något bättre istället, och var så snäll och svara på mina frågor.

SKK har stängt av uppfödaren, det är en svensk som bor i sverige, är reggad i svenska kennelklubben, så JA, de kan givetvis stänga av en av sina medlemmar.

Veterinären i SVERIGE, i en byhåla här tror att det ev kan vara ett nervfel.
detta har kommit det senaste året.

Så importen har inget med detta att göra, symptomen kom efter importen.

du vet fortfarande ingenting om något, så kom med något bättre eller lägg ner.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

han äter inte medicin nu, och han är tävlad enligt förra ägaren.

Jag själv är för okunnig för detta med tävling, och bor 40 mil från förra ägaren, men enligt dem så är han tävlad/ och eller tränad för klass 3.

jag har bara haft honom i 4 dagar.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Jag ska ringa och höra med tjejen som haft honom tidigare.

Jag har ju bara honom på prov, så inga pengar är utlagda, och jag bryr mig inte om vad han kan eller är tävlad/tränad för.

Hans ägare sa bara när jag hämtade honom att försäkra honom för 35 000, han har meriter upp till lydnadsklass 3. Ägaren sa även att de tagit tetser på honom, samt haft honom på EP medicin när anfallen började dyka upp.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

nu börjar t o m jag bli misstänksam... du har haft honom i fyra dagar, men instruktören säger att det är en klass 1 hund som vinner... hunden är bara 2 år men har redan klass 3 meriter. och att du ska försäkra en hund som uppvisar symptom på nerv/hjärnskada till 35 000. i vilket försäkringsbolag??
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Okej... Han kanske är tränad för... Det låter ju mer rimligt. Det är lite ovanligt med två-åriga dobbishanar i klass 3 ;)
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Gaahhh så frustrerande ett forum kan vara! :crazy: :)

Det är så lätt med missuppfattningar.

Det är så här:

Tjejen som köpte hunden tränar för samma instruktör som mej.

Därför vet instruktören vem som äger honom, och vem hunden är.

Instruktören reser runt i hela norrbotten och tränar hundar.

Hon säger att han är toppen, men är hämmad/behöver mer självförtroende.

Eftersom jag inte aktivt tävlat med någon bruksras tidigare så är jag inte så hajj på detta, utan har bara ägarens ord att gå på.

de säger klass3 vilket jag inte är så insatt i, och det kan var så att han är tränad för klass 3 och tävlad lägre.

My mistake, men så sa dem åt mig, och jag kan bara lita på deras ord. Dock har han meriter som ger honom ett högre värde, måste checka med ägarna, har inte velat då han är på prov 2 veckor först.



detta är en mycket givande diskussion, men tyvärr kommer jag ej ha tid att följa den så ofta då jag inte har egen dator och inte kommer besöka mitt universitet så ofta på någon vecka nu.

Skulle gärna diskutera detta i all oändlighet men jag har inte mer tid.

Han är dock väldigt trevlig och frisk och jag kommer lägga ut bilder och resultat så snart vi kommer igång, om jag får ha kvar honom.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Huruvida han har tävlat eller ej, är lätt för dig som nuvarande ägare att kolla upp (för jag antar att du har fått stamtavlan med honom?). Du går bara in på SKK's hemsida, och går under länken "SKK HUNDDATA". Gå på "Sök hundar" och fyll i din hunds registreringsnummer alternativt namn. Då kommer din hund upp. Klicka på registreringsnumret och alla "personuppgifter" visas. Där kan du klicka på "Tävling" och få upp alla hans tävlingsresultat från officiella klasser. "Plätt lätt"! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: skakningar hos Dobermann

Blir mer och mer mystiskt.
Hunden importerad från Spanien. Svensk uppfödare???? Självklart kan en svensk vara bosatt i Spanien och ha uppfödning där, men då måste det enligt mitt sätt att se det vara någon organisation i Spanien som svarar för svartlistningen. Självklart kan den svenska importören ha en kennel i Sverige och vara stoppad i Sverige, men då är han ju inte uppfödaren av denna hund. Det måste ju vara den kennel i Spanien som är uppfödaren.

Försäkra hunden för 35.000 kronor????
Att försäkra en hund med hjärnskada Ep eller vilket fel som helst för det beloppet luktar försäkringsbedrägeri.
Jag hoppas innerligt att inte något försäkringsbolag går på en sådan grej. Gör de så så har vi ju en uppenbar förklaring till de skyhöga försäkringspremierna.

En hund med de symptom du angett kan vad jag förstår aldrig godkännas i avel och att då försäkra hunden för denna summa???????

Fortfarande så har inte något framkommit som för att jag ändrar min ståndpunkt. Detta är rent och skärt bondfångeri.
I alla fall så måste ju dessa uppgifter göra att man skall iakttaga största möjliga försiktighet om man funderar på denna ras i fortsättningen. Går sådan import i avel så är ju rasen totalhavererad på några generationer.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Jag har läst och läst...
Kan det vara så att hunden är född i Sverige och sen exporterad till Spanien och sen hem hit igen? Kliar mig i huvudet...

Får nog läsa om...
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Kan det inte vara så, att (den svenske) uppfödaren har blivit svartlistad av SKK och flyttat sin avel utomlands (till Spanien) där denna hund sedan fötts och vuxit upp och enligt Sunnan blivit misshandlad varefter den importerats till Sverige av föregående ägare som har samma tränare som Sunnan? Puh...

Pangare: Var läser du att hunden skall användas i avel?
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Nä "uppfödaren" är nog han som importerade hunden. Jag tror bara att det blev lite fel där, jag skulle också varit irriterad och upprörd om det var jag som skrev det svaret och lätt hade kunnat svara lite fel.

35 papp är rätt så mycket att försäkra en hund för. Det krävs rätt så rejäla meriter för det. En hund som har meriter i ökl på jaktprov och är SUCH kanske kommer upp i det beloppet. Vad det motsvarar inom lydnad/bruks vet jag inte. (Ett SVCH ger ca 18 eller nått sånt) Men pris i de lägre klasserna ger bara ett par hundralappar. Man ska ju kunna beställa nån lista från SKK, ingen som har den? Jag har länge velat ha den listan för mina egna hundars försäkringar.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

En bekant till mig har en import från Kanada, och han är försäkrad för 30.000 kr, utan meriter. Eller jo, nu vid 14 mån ålder har han redan ett cert och diverse andra priser, men det hade han ju icke när han kom hit som 8 veckorsvalp. Det är just för att han är en framtida avelshane, som har kostat åtskilliga pengar för att få hit till Sverige (Flyg, vaccinationer, karantän osv). Försäkringsbolaget sa inte ett knyst när hon försäkrade in honom..
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Jag har inte sagt att hunden skall användas i avel!
Tvärtom en defekt hund skall aldrig användas i avel.

Jag förmodar att man haft något motiv för importen. Antingen för att använda den i avel,(= hög försäkring) om den kan tillföra rasen något, eller som ren sällskapshund, utan avelsavsikter och då vill det till mycket meriter för att komma upp i sådana försäkringsbelopp.

Att ändamålet skulle vara avel har jag lite svårt att förstå om importören är svartlistad.
Om en svartlistad uppfödare sedan kommer med en defekt hund, vare sig defekten kommit i Spanien eller Sverige så kan jag inte förstå att hunden har något värde överhuvudtaget mer än ett affektionsvärde.

Det är därför jag tror att man på något vis försöker mygla in hunden i avel, kan man peka på att hunden minsann är försäkrad för sådana pengar kan det säkert dupera någon godtrogen människa.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Du är ju som en spottkobra. Spottar ur dig saker som du egentligen inte har en susning om, och hoppas att träffa rätt.

Det finns inte många människor jag betraktar som idioter, men du har då sällat dig till den skaran med eftertryck.

Hunden är försäkrad, och inget bedrägeri ligger bakom.


Försäkringsbolaget har givetvis varit i kontakt med behandlande veterinär och hunden är försäkrad i ett högre belopp utan några som helst problem.
Köpekontrakt och friskintyg finns.

Han bedöms vara frisk för avel då hans skada ej är ärftligt betingat.

Veterinärerna i hans gamla stad hade ingen susning vad hans symptom kunde vara, men vi har ny veterinär på djurkliniken här som har ställt diagnos.

Ändamålet VAR avel, det var därför han importerades.

Uppfödaren blev svartlistat flera månader efter att hunden blivit importerad hit.

Jag tycker allvarligt talat att du ska lägga ner.


du antar alldeles för mycket,
att hunden är hittehund, att hunden har epilepsi, att hunden är insatt i avel, att hunden bör avlivas, att vi fuskar med försäkringsbolaget.....

Hunden är tvärtom ingen hittehund, har inte epilepsi, hunden är inte satt i avel, hunden är friskförklarad och mår toppen, att han skulle må bäst att bli avlivad är ju så oerhört dumt att ingen jag pratat med fattar hur man kan uttala sig så.
Försäkringbolaget är informerad om hans skakningar, och dessa är utredda på klinik.

Du verkar ha alldeles för livlig fantasi.

Och jag har alldeles för lite tid för att slösa bort den på att tjafsa med ett pucko på ett forum, så jag tackar för mig.

Kommer dock återkomma med resultat om han stannar hos mig.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

vad var det för fel på honom? *nyfiken* lyckades du försäkra hunden till 35 000? hur? OBS! att det är bara av nyfikenhet jag frågar + att det kan vara intressant för andra hundägare.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Jag tycker det är synd att du reagerar så tokigt på vad som skrivs.

I mitt första inlägg skrev jag allmänt om import av hundar från medelhavsländerna. Jag tog upp de varningar som forskarna kommit med.
Det har varit flera inlägg här på Buke om dessa hundar, alla går i samma riktning. Kommer de från Spanien då är det en gudaskänk. Sedan har andra hakat på om hittehundar och de får stå för dem.

Jag har aldrig påstått att hunden användts i avel, utan vad jag sagt är att jag befarar att så ska ske. Defekta hundar SKA aldrig användas i avel.
Att hunden är ämnad för avel har du ju nu själv verifierat. Det tycker jag är fruktansvärt, hunden kan visst vara trevlig men har ju enligt vad du själv skrivit något fel. (Läs dina första inlägg!)
Jag undrar om försäkringsbolaget vet allt om denna hund?
Dina inlägg har så många motsägande uppgifter att de ger tyvärr utrymme för olika tolkningar.

Jag tycker uppriktigt att det är en konstig vändning som du gjort på tråden. Starta en tråd om problem på en hund, och sedan om man inte tycker om de inlägg som kommer, så blir hunden helt plötsligt helt frisk, mycket värdefull och importerad som avelshund. Ena gången går den på EP medicin och i nästa ögonblick helt frisk????
Hans fel bedöms ej vara ärftligt. Hur fasen vet man det när den ej användts i avel?
Mycket märkligt.

En fråga: Har man undersökt om hunden har Brucellos? Det är en bakterie som kan ge abort hos dräktiga tikar och infektion i bitestikel hos hanhundar. Kan även ge inflammationer i skelett och hjärna. Förekommer i många länder, men har inte påvisats i Sverige. Smittade hundar kan föra smittan vidare i många år. Sjukdomen kan orsaka svåra problem för uppfödare. Brucellos kan också smittas till människa.
Eftersom den sjukdomen inte finns i Sverige så kan den vara svår att diagnosticera, men är ändå en stor riskfaktor när man importerar.

Tack gode gud för att jag ej behöver hålla på med doberman. Denna import måste ju skrämma även de värsta rasfantasterna.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Om han är importerad från Spanien borde väl rimligtvis uppfödaren vara spanjor? Och borde då inte kunna avstängas av SKK?
Du kanske får dra hela historien från början för jag förstår helt ärligt ingenting?? och det verkar det vara fler som inte gör.
Och jag kan ingenting men en hund med de problemen som ändå lyckas tävla/träna så pass höga klasser vid den låga åldern? Och 35 000 kr i värde, är det rimligt (jag frågar alltså för jag har ingen aning)? Och måste man inte då ha styrkta meriter, alltså inte bara träning utan även tävlingsmeriter för att försäkra över inköpsvärde?
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Igen.

En hund som importeras för höga summar för att förhoppningsvis användas i avel går att försäkra väldigt, väldigt högt. Det utan meriter.

Min kompis som jag skrev om högre upp kommer att försäkra upp sin hane till minst 45.000 kr när han har fått mer meriter, just för att hon ska få råd att importera hem en ny hane om något händer denna.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Hej


Kliniken körde en massa tester på honom, röntgade honom då de först misstänkte att han hade fel i någon kota i ryggen, men allt såg fint ut. Tog prover och kontaktade hans gamla veterinär i i hans gamla stad.
Hundens ägare hade även de ett långt samtal då jag inte sett dessa skakningar under de dagar hunden varit hos mig.

Med tanke på hans bakgrund och anfallens omfattning ( ytterst sällan, går att bryta beteendet, har ej svarat på medicinering, är av lindrig art, hunden fungerar i arbete) så har veterinären diagnosticerat detta som en beteendestörning.
På samma sätt som en häst väver, eller de beteendestörningar hundar kan få när de sitter länge i box, på hundhem osv.
Det är samma slags störning som när en hund jagar sin egen svans, varv efter varv, eller en hund som tuggar på saker utan att bry sig om vad som händer runtomkring.
Så förklarade vetten för mig.
Hormon (Endorfiner ) frisätts i kroppen vilket gör att hunden känner sig behagligt till mods, lycklig och tillfredsställd.

Eftersom han inte uppvisat detta beteende hos mig så är det bara att jobba på tyckte veterinären och aktivera honom. Skulle hans beteende återkomma så skall jag snabbt bryta detta och aktivera honom. Höra av mig om skakningar skulle komma oftare, bli värre.

Ang ärftligheten så sa vetten att detta slags beteende är miljöbetingat. Det beror på långa stunder av sittande i hundbur utan aktivering, stress och frustration.

vetten tyckte annars att han var i utmärkt kondition, glad och pigg.

Ang försäkringen så var det inget problem. Jag skulle inte ens ha behövt skicka in ett veterinärbesiktningsintyg, men jag ringde och pratade med dem ang skakningarna, och då tyckte de att en ordentlig undersökning borde göras.

Ägarna faxade in äldre papper på hunden, vet intyg från spanien, meriter, karaktärstest osv,
Jag faxade in veterinärpapprerna och så var det klart.

Så nu ser vi framemot skyddsutbildningen vi ska ha nästa månad och mår bra.

Kommer ej ha dator så jag kommer ej vara här och läsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp