Skalat ingefära

Igår lyckades jag aldrig skala och riva ingefäran som jag ska ha i maten jag ska laga, men i morse gjorde jag det. Det var det svåraste momentet men sen kom jag inte vidare. Så jag har resten kvar.

Sen åkte jag på biodlarträff. Det är alltid kul att träffa folket där och man lär sig alltid något nytt. Någon berättar att så här gjorde jag och det blev inte bra och sen gjorde jag på ett annat sätt och då blev det bättre, men inte helt bra. Och så tänker man ett varv och kommer på en möjlig lösning som man frågar den mer erfarna biodlaren om man skulle kunna göra så. "Ja, det är möjligt att det funkar. Prova och berätta sen hur det gick. "

Intressant hur många olika sätt det finns att göra saker på.

Planen för resten av dagen är att laga den där maten, ta en dusch (eftersom jag inte duschat sedan i måndags) och sen tänkte jag också rita ett streck på en plywoodskiva och såga utefter linjen. Kanske skruvar jag lite också.

Och så funderar jag vidare på det här med autism och vad det är som gör mig autistisk. För jag fattar inte. Men folk både här och där säger ju att jag verkar autistisk. Det stör mig enormt.

Och i morgon börjar slitet igen. Fy fan.
 

Jag fattar vad andra säger och det är inte mitt fel att andra inte förstår vad jag säger. Jag är rak och tydlig. Det är andra som krånglar till det.
Tycker att det är den som feltolkat som är funktionsnedsatt. Inte jag.
Och just det där är ett typiskt autistiskt sätt att missförstå kommunikationen...

Dels att du missar den grundläggande förutsättningen att kommunikation är en ömsesidig process mellan två parter. Inte en part som sänder ett fullkomligt perfekt utformat meddelande som en annan part antingen lyckas eller misslyckas med att avkoda korrekt.

Dels att du när du pratar om förståelse överfokuserar detaljer i formuleringar, ordval etc. framför att se de större perspektiven som kontext och ickeverbala element ger till sammanhanget. Och underskattar hur mycket av interaktionen som består av annat än det som uttryckligen formuleras i ord och är avsett att tolkas i en social och psykologisk ram.

Och allra mest typiskt är kanske de många gånger det märks att du inte förstår vad du inte förstår när det påpekas och förklaras för dig...
 
Jag har aldrig sett fryst ingefära. Och jag vill ha den riven. Inte hackad.
Det här är ju ett exempel på hur autism kan ge sig uttryck. Man vill ha saker precis på ett visst sätt, andra sätt känns fel och omöjliga, även om de i andras ögon kan vara snarlika.

Det är ju bland annat därför det kan vara så utmattande att tampas med diagnoser. Om man bara känner att saker och ting måste göras på ett visst sätt, då kräver de enormt mycket mer energi än för någon som inte har problem med att vara flexibel.

Ingefärabitar i maten blir ju bara ett problem om man, som personer med autism ofta har, har problem med om maten har annan konsistens än vanligt. Om man är sådan att man inte bryr sig, då tar den här detaljen ju inte heller någon energi.
 
Jag har kört ingefära i vitlökspressen. Den blir för all del inte riven men väl finfördelad. Stavmixer är ett annat alternativ. Då blir den finfördelad och det går snabbt. Till slut går det även att använda pulver. Jag gör det ibland och tar då betydligt mer än om jag har färsk ingefära.
 
Vet inte var man får tag i det.
Om du googlar "krossad ingefära" kommer du att få ett antal alternativ.

Att googla något man inte direkt vet vad det är istället för att skriva "jag vet inte vad det är" - det är så många av oss lär oss saker. Ingen vet allt från början, men vi alla kan lära oss. Det är den moderna motsvarigheten till att fråga byns kloka gumma/gubbe eller läsa uppslagsverk.
 
Om du googlar "krossad ingefära" kommer du att få ett antal alternativ.

Att googla något man inte direkt vet vad det är istället för att skriva "jag vet inte vad det är" - det är så många av oss lär oss saker. Ingen vet allt från början, men vi alla kan lära oss. Det är den moderna motsvarigheten till att fråga byns kloka gumma/gubbe eller läsa uppslagsverk.
Så är det. Å andra sidan: Wille har inte bett om att få lära sig något. Hon har inte bett om tips om ingefära. Tvärtom skriver hon i sin profil att hon inte vill ha råd hon inte bett om. Och hon har även påpekat det ibland i sina trådar, alla vet det vid det här laget, i synnerhet som det verkar vara ungefär samma skara som bokstavsläser alla hennes trådar.

Den här tråden följer ett mönster. Wille blir bombarderad med tips hon inte bett om, i stället för att ignorera dem vilket antagligen hade räddat henne börjar hon svara utifrån den negativa känsla hon får av de oönskade tipsen: jag vet inte, jag kan inte, det går inte. När hon efter det blir pressad ytterligare svarar hon istället otrevligt och då blir folk arga på henne.

Dessutom får hon även den här gången påpekat för sig på vilket sätt hon framstår som autistisk vilket jag nog själv skulle uppleva som rätt kränkande. I synnerhet om jag, som Wille, fortfarande kämpade med mina känslor kring diagnosen jag fått. Hennes särdrag och egenskaper är nog bättre att vården och habiliteringen hjälper henne hantera.
 
Det är väldigt svårt att undvika att folk ger råd när frågeställningar dyker upp. Garanterat skyldig till det ibland. Man vill lösa problem för att underlätta för den andre, få denne att förstå och ja ibland blir det säkert för mycket. Citatet är även på plats i trådar där råd verkar efterfrågas så det känns förvirrande när det är applicerbart.
 
Det är väldigt svårt att undvika att folk ger råd när frågeställningar dyker upp. Garanterat skyldig till det ibland. Man vill lösa problem för att underlätta för den andre, få denne att förstå och ja ibland blir det säkert för mycket. Citatet är även på plats i trådar där råd verkar efterfrågas så det känns förvirrande när det är applicerbart.
Ja, jag förstår att man vill hjälpa. Det eskalerar lätt så snabbt bara, inte sällan framstår det som en tävling där folk verkar vilja överträffa varann med förslag på lösningar. En del verkar vilja hjälpa av ren välvilja, men tyvärr inte alla. I det här fallet handlade det ju dessutom inte om ingefäran, det hade lika gärna kunnat handla om att hacka lök, rensa avloppet eller laga en punka på cykeln. Det är startknappen som strejkar, och istället för bukeråd om hur man ska runda den (fryst ingefära) är det nog bättre att Wille får professionell hjälp med själva startknappen oavsett var den behövs. Det är inte heller så schyst att förklara henne som austistisk för att hon har preferenser. Att hon vill ha sin ingefära riven kanske är just bara en preferens?

Det skulle kanske vara bra Wille om du kunde formulera de inlägg där du faktiskt vill ha tips som väldigt tydliga frågor? Det kanske kan få åtminstone några att respektera dina dagbokstrådar, och de som inte gör det kanske du kan strunta i.
 
Ja, jag förstår att man vill hjälpa. Det eskalerar lätt så snabbt bara, inte sällan framstår det som en tävling där folk verkar vilja överträffa varann med förslag på lösningar. En del verkar vilja hjälpa av ren välvilja, men tyvärr inte alla. I det här fallet handlade det ju dessutom inte om ingefäran, det hade lika gärna kunnat handla om att hacka lök, rensa avloppet eller laga en punka på cykeln. Det är startknappen som strejkar, och istället för bukeråd om hur man ska runda den (fryst ingefära) är det nog bättre att Wille får professionell hjälp med själva startknappen oavsett var den behövs. Det är inte heller så schyst att förklara henne som austistisk för att hon har preferenser. Att hon vill ha sin ingefära riven kanske är just bara en preferens?

Det skulle kanske vara bra Wille om du kunde formulera de inlägg där du faktiskt vill ha tips som väldigt tydliga frågor? Det kanske kan få åtminstone några att respektera dina dagbokstrådar, och de som inte gör det kanske du kan strunta i.
Ett enkelt sätt är ju att stänga dagboken för kommentarer. Då får man inga tips och vill man ha tips startar man en diskussionstråd som vanligt i forumet.
 
Ett enkelt sätt är ju att stänga dagboken för kommentarer. Då får man inga tips och vill man ha tips startar man en diskussionstråd som vanligt i forumet.
Jag hade förstått om det var i första hand nya användare som i Willes dagbokstrådar, tråd efter tråd, vred och vände och gav oönskade råd som blir oönskade diskussioner. Wille vill ju ha respons. Men inte råd. Hur svårt kan det vara att bara låta bli att tjata.
 
Ett enkelt sätt är ju att stänga dagboken för kommentarer. Då får man inga tips och vill man ha tips startar man en diskussionstråd som vanligt i forumet.

Ja, det är ju verkligen det allra bästa. Då slipper man det man inte vill ha.
Wille har väl aldrig sagt att hon inte vill ha svar? Det är råd och tips hon inte vill ha. Att prata med de bukefalister som alltid är normaltrevliga även mot henne vill hon säkert.
 
Jag hade förstått om det var i första hand nya användare som i Willes dagbokstrådar, tråd efter tråd, vred och vände och gav oönskade råd som blir oönskade diskussioner. Wille vill ju ha respons. Men inte råd. Hur svårt kan det vara att bara låta bli att tjata.
Exakt så Luff. Det finns folk som ifrågasätter exakt allt hon skriver men som inte visar sig i glada trådar när hon gjort något bra.
 
Nu var det jag som började med att prata om ingefäran. Kan säga att det är massor av gånger som jag låtit bli att skriva eller skrivit på ett så avpassat sätt jag förmår. Men jag är också människa, ofullkomlig och imperfekt i min kommunikation.

Jag har inte uppfattat att talet om oönskade råd gäller tydligt konkreta, avgränsade och små saker som tas upp på eget initiativ. Utan att det mer riktade sig mot när det blir abstrakt, inte är relevant när resurserna redan är maxade och mer blir på temat förändra livet eller bortser från individens förutsättningar.

Om jag förklarar mig riskerar det att bara leda till mer derailande av tråden och diskussion av hur kommunikationen i denna typ av trådar ska hanteras och vad som är missförstånd av det som skrivits eller inte. Så avstår detta, men jag vill säga att jag inte delar den beskrivning @hundtant ger av meningen med att ta upp ingefäran.

Däremot är det angeläget för mig att få veta om jag hör till dem som utgör ett destruktivt element eller inte, och jag vill gärna bli informerad om det önskas att jag i fortsättningen ska ignorera @Wille s trådar
 
Nu var det jag som började med att prata om ingefäran. Kan säga att det är massor av gånger som jag låtit bli att skriva eller skrivit på ett så avpassat sätt jag förmår. Men jag är också människa, ofullkomlig och imperfekt i min kommunikation.

Jag har inte uppfattat att talet om oönskade råd gäller tydligt konkreta, avgränsade och små saker som tas upp på eget initiativ. Utan att det mer riktade sig mot när det blir abstrakt, inte är relevant när resurserna redan är maxade och mer blir på temat förändra livet eller bortser från individens förutsättningar.

Om jag förklarar mig riskerar det att bara leda till mer derailande av tråden och diskussion av hur kommunikationen i denna typ av trådar ska hanteras och vad som är missförstånd av det som skrivits eller inte. Så avstår detta, men jag vill säga att jag inte delar den beskrivning @hundtant ger av meningen med att ta upp ingefäran.

Däremot är det angeläget för mig att få veta om jag hör till dem som utgör ett destruktivt element eller inte, och jag vill gärna bli informerad om det önskas att jag i fortsättningen ska ignorera @Wille s trådar
Om du tar upp startinlägget och börjar med att titta på profilen längst ner så står där "jag vill inte ha råd jag inte bett om".

Själva inlägget berättar att i förrgår klarade inte Wille att skala och riva ingefäran, men i går morse gjorde hon det. Det var det svåraste momentet, skriver hon, och efter det kom hon inte vidare.

Ingenstans ber hon om råd, hon konstaterar bara.

Svårare än så är det inte.
 
Om du tar upp startinlägget och börjar med att titta på profilen längst ner så står där "jag vill inte ha råd jag inte bett om".

Själva inlägget berättar att i förrgår klarade inte Wille att skala och riva ingefäran, men i går morse gjorde hon det. Det var det svåraste momentet, skriver hon, och efter det kom hon inte vidare.

Ingenstans ber hon om råd, hon konstaterar bara.

Svårare än så är det inte.
Som sagt så anser jag det inte lämpligt att gå vidare med den diskussionen. Och dessutom inte lämpligt att föra den utan medverkan av Wille.

Men jag är fortfarande angelägen om att få svar på den fråga som jag ställde.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 504
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Wille
·
  • Artikel
Hem
Dagbok Jag längtar hem. Jag vill hem. Jag behöver åka hem. Jag måste åka hem. Jag lever i ett tillstånd som äter upp mig inifrån. Vart jag än...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp