Skall det vara så svårt att hitta stall?

Jag hade flyttat direkt. Hade dock betalat under uppsägningstiden. Skitdåligt att inte ge hästen mat, men gissar att det inte håller juridiskt om stallägaren envisas med att den vill ha in pengarna.
Ja jag har dock inte skrivit under på eller godkänt en månads uppsägningstid egentligen, utan ville vara schysst. Så jag tror inte hon har något att komma med rent juridiskt. Jag skulle vara väldigt förvånad om personen skulle försöka driva något sådant eftersom denna inte ens orkar ta hand om sin egna häst utan att har en annan som gör detta.
 
Ja jag har dock inte skrivit under på eller godkänt en månads uppsägningstid egentligen, utan ville vara schysst. Så jag tror inte hon har något att komma med rent juridiskt. Jag skulle vara väldigt förvånad om personen skulle försöka driva något sådant eftersom denna inte ens orkar ta hand om sin egna häst utan att har en annan som gör detta.
Ett muntligt avtal har samma juridiska värde som ett skriftligt. Svårigheten ligger i att bevisa vad som ni kommit överens om. Men om hon sagt att det är en månads uppsägning och du inte har ifrågasatt så kan det ses som att du godkänt det.
 
Dom andra hästarna hade fått. Frågade en av dom som står där. Hennes påse med hö och mat står bredvid boxen.
Jag förstår att du är upprörd, men jag skulle försöka att inte dra så höga växlar på det utan att ha hört mig för varför det skedde. Jag har själv råkat glömma fodra en häst som hade sitt hö och kraft vid boxen någon enstaka gång utan några som helst baktankar med det och bett om ursäkt x hundra.

Har själv haft en magsårshäst och vet hur viktigt det är med grovfoder. Även om ditt stall inte fodrar lunch går ju sånt att lösa med extra stora givor på morgonen och småmaskigt hönät så hästen har att äta större delen av dygnet. I mitt förra stall jag stod i fodrades det två ggr per dag men då fick också hästarna såklart stora givor i nät så de stod aldrig länge på tom mage.
 
Jag förstår att du är upprörd, men jag skulle försöka att inte dra så höga växlar på det utan att ha hört mig för varför det skedde. Jag har själv råkat glömma fodra en häst som hade sitt hö och kraft vid boxen någon enstaka gång utan några som helst baktankar med det och bett om ursäkt x hundra.

Har själv haft en magsårshäst och vet hur viktigt det är med grovfoder. Även om ditt stall inte fodrar lunch går ju sånt att lösa med extra stora givor på morgonen och småmaskigt hönät så hästen har att äta större delen av dygnet. I mitt förra stall jag stod i fodrades det två ggr per dag men då fick också hästarna såklart stora givor i nät så de stod aldrig länge på tom mage.
Jag förstår vad du menar. Men jag tycker det är extremt konstigt eftersom samma sak hände den andra hästen precis innan dom skulle flytta. Den blev flyttat till en annan hage och skulle då få lunch ute. Stallägaren skulle luncha alla dessa men när dom hade sagt upp platsen kommer dom ditt o hästen har inte fått lunch men dom andra har och den springar då runt i hagen. Den hade desutsslm precis några dagar innan haft kolik. Så jag har väldigt svårt att inte se ett mönster. Desutssom står min häst närmast dörren så man ser henne först och sist innan man lämnar stallet. Och jag kan lova hon har reagerat på att inte få mat då hon gnägger högljudt vid fodring. Jag vill tro på det bästa I folk. Men jag har inte hört ett ljud från stallägaren efter jag påpekade det och frågat varför min häst inte fick sin frukost men dom andra fick. Så tyvärr tror jag det är elaka intentioner bak detta och jag flyttar min häst imorn.
 
Jag förstår vad du menar. Men jag tycker det är extremt konstigt eftersom samma sak hände den andra hästen precis innan dom skulle flytta. Den blev flyttat till en annan hage och skulle då få lunch ute. Stallägaren skulle luncha alla dessa men när dom hade sagt upp platsen kommer dom ditt o hästen har inte fått lunch men dom andra har och den springar då runt i hagen. Den hade desutsslm precis några dagar innan haft kolik. Så jag har väldigt svårt att inte se ett mönster. Desutssom står min häst närmast dörren så man ser henne först och sist innan man lämnar stallet. Och jag kan lova hon har reagerat på att inte få mat då hon gnägger högljudt vid fodring. Jag vill tro på det bästa I folk. Men jag har inte hört ett ljud från stallägaren efter jag påpekade det och frågat varför min häst inte fick sin frukost men dom andra fick. Så tyvärr tror jag det är elaka intentioner bak detta och jag flyttar min häst imorn.
Det låter onekligen väldigt konstigt, jag håller med! ❤️
 
Jag förstår vad du menar. Men jag tycker det är extremt konstigt eftersom samma sak hände den andra hästen precis innan dom skulle flytta. Den blev flyttat till en annan hage och skulle då få lunch ute. Stallägaren skulle luncha alla dessa men när dom hade sagt upp platsen kommer dom ditt o hästen har inte fått lunch men dom andra har och den springar då runt i hagen. Den hade desutsslm precis några dagar innan haft kolik. Så jag har väldigt svårt att inte se ett mönster. Desutssom står min häst närmast dörren så man ser henne först och sist innan man lämnar stallet. Och jag kan lova hon har reagerat på att inte få mat då hon gnägger högljudt vid fodring. Jag vill tro på det bästa I folk. Men jag har inte hört ett ljud från stallägaren efter jag påpekade det och frågat varför min häst inte fick sin frukost men dom andra fick. Så tyvärr tror jag det är elaka intentioner bak detta och jag flyttar min häst imorn.
Det här ger mig hemska flashbacks till hur vi hade det innan vi flyttade. Där kunde stallägaren ”hämnas” på hästen om hon blev sur på ägaren. Sånt himla sjukt beteende.
 
Jag förstår vad du menar. Men jag tycker det är extremt konstigt eftersom samma sak hände den andra hästen precis innan dom skulle flytta. Den blev flyttat till en annan hage och skulle då få lunch ute. Stallägaren skulle luncha alla dessa men när dom hade sagt upp platsen kommer dom ditt o hästen har inte fått lunch men dom andra har och den springar då runt i hagen. Den hade desutsslm precis några dagar innan haft kolik. Så jag har väldigt svårt att inte se ett mönster. Desutssom står min häst närmast dörren så man ser henne först och sist innan man lämnar stallet. Och jag kan lova hon har reagerat på att inte få mat då hon gnägger högljudt vid fodring. Jag vill tro på det bästa I folk. Men jag har inte hört ett ljud från stallägaren efter jag påpekade det och frågat varför min häst inte fick sin frukost men dom andra fick. Så tyvärr tror jag det är elaka intentioner bak detta och jag flyttar min häst imorn.

Men vad himla trist för dig :(
 
Jo definitivt. Minns att jag en period gick upp fyra (!) på morgonen för att hinna släppa ut min häst och hans kompis, rida och fixa innan "fel" hästägare dök upp för att släppa ut sin häst. Mådde verkligen dåligt av henne.
Vi hade ett möte, alla inackorderade utom hon pga hennes otäcka beteende, tillsammans med stallägaren (som inte hade egen häst) och sen flyttade alla.
Det här verkar väldigt vanligt. Har hört om det på flera ställen. Att tonåringar kan vara vidriga kan jag nästan acceptera, men vuxna människor borde verkligen veta bättre.
 
Vi har hittat nytt stall. Sa upp min plats igår. Kommer till stallet idag. Då har min häst inte fått sin frukost. Vi har kämpat med magsår. Så det känns verkligen som ett övergrepp. Skall vi bara flytta direkt? Vi har inte underskrivet något kontrakt men det skall vara en månads uppsägningstid egentligen. Men funderar på att flytta direkt och säga Vi betalar för dom två dagarna i april. Jag kommer inte betala för resten av månaden när man pågår sånt här mot min häst. Tycker det är helt sjukt. Hände den andra hyresgästen med. Trodde man hade missat av misstag men nu blir jag väldigt fundersam.
Flytta direkt.
Du kommer må bättre, hästen kommer må bättre. Ingen vits att segdra av plåstret. :heart
 
Ja jag har dock inte skrivit under på eller godkänt en månads uppsägningstid egentligen, utan ville vara schysst. Så jag tror inte hon har något att komma med rent juridiskt. Jag skulle vara väldigt förvånad om personen skulle försöka driva något sådant eftersom denna inte ens orkar ta hand om sin egna häst utan att har en annan som gör detta.
Muntliga avtal gäller (och har du inte protesterat så har du väl godkänt avtalet). Jag hade inte orkat bråka, bättre att göra rätt för sig och sen slippa tänka på människan. Men upp till dig om du vill chansa. Har du otur blir det konflikt eller tvist och stallägaren kanske även sprider till andra att du inte betalat för dig.
 
Ja jag har dock inte skrivit under på eller godkänt en månads uppsägningstid egentligen, utan ville vara schysst. Så jag tror inte hon har något att komma med rent juridiskt. Jag skulle vara väldigt förvånad om personen skulle försöka driva något sådant eftersom denna inte ens orkar ta hand om sin egna häst utan att har en annan som gör detta.

Flytta hästen direkt, men vill du inte ha storbråk så hade jag betalat uppsägningstiden. Men flyttat hästen.

Du behöver inte, och borde inte ha kvar hästen där.
 
Vi har hittat nytt stall. Sa upp min plats igår. Kommer till stallet idag. Då har min häst inte fått sin frukost. Vi har kämpat med magsår. Så det känns verkligen som ett övergrepp. Skall vi bara flytta direkt? Vi har inte underskrivet något kontrakt men det skall vara en månads uppsägningstid egentligen. Men funderar på att flytta direkt och säga Vi betalar för dom två dagarna i april. Jag kommer inte betala för resten av månaden när man pågår sånt här mot min häst. Tycker det är helt sjukt. Hände den andra hyresgästen med. Trodde man hade missat av misstag men nu blir jag väldigt fundersam.

Jag har varit i din sits. En månads uppsägningstid så jag betalade för den, men flyttade direkt. Vi höll på och byggde eget stall då, men jag orkade inte med allt tjafs och oron över vad stallägaren skulle hitta på med min häst. Så jag tog hem hästen och så fick den gå på bete.

/Lizzie
 
Jag flyttade hästen idag. Är helt slut. Men nya stallägaren har varit super snäll och min häst får ju nu gå ute många flera timmar med i hage med fri tillgång. Jag skrev till stallägaren i förre stallet och jag har på känsla att hen inte kommer kräva mig för en månads hyra. Men jag betalar för 1 april och 2 april. Vi får se helt enkelt. Nu håller jag alla tummar o tår för det är bra i nya stallet för jag orkar ärlig talat inte flytta runt min häst Mer. Dock fått ett väldigt bra kontrakt och stallägaren verkar ha samma syn på häst som jag. Bra hagar, bra hösilage, mycket utevistelse, bra stängsel etc. Och vatten i hagen såklart.
 
Det här ger mig hemska flashbacks till hur vi hade det innan vi flyttade. Där kunde stallägaren ”hämnas” på hästen om hon blev sur på ägaren. Sånt himla sjukt beteende.
Sjukt är rätta ordet. Jag har varit med om liknande för mååånga år sedan. Jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på det.

Helt vidrigt att ta ut sin ilska på en oskyldig varelse.
 
Förra stallet jag var i störde sig en inhyrd på min häst då hon gnäggade. Hon hade då flyttat 20 mil och från sitt föl....
Sa varje gång vi sågs att hon inte tyckte om henne o störde sig på henne (fast jag inte frågat)
En sån som går efter en i stallet och säger allt den tycker o tänker utan att jag ens frågat eller knappt svarade.
Den andra negativa inhyrda var den som tipsat mig om stallet men så fort jag kom dit började prata om att stallägaren var djurmisshandlare o hur dåligt ALLT var. Hon nämnde även 2-3 gånger under VARJE samtal hur mycket hennes häst kostat.
 
Jag flyttade hästen idag. Är helt slut. Men nya stallägaren har varit super snäll och min häst får ju nu gå ute många flera timmar med i hage med fri tillgång. Jag skrev till stallägaren i förre stallet och jag har på känsla att hen inte kommer kräva mig för en månads hyra. Men jag betalar för 1 april och 2 april. Vi får se helt enkelt. Nu håller jag alla tummar o tår för det är bra i nya stallet för jag orkar ärlig talat inte flytta runt min häst Mer. Dock fått ett väldigt bra kontrakt och stallägaren verkar ha samma syn på häst som jag. Bra hagar, bra hösilage, mycket utevistelse, bra stängsel etc. Och vatten i hagen såklart.

Hoppas verkligen att det blir bra för dig och din häst nu.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 237
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp