Skall det vara så svårt att hitta stall?

Huvudet på spiken där. Tror jag va oerhört naiv och trodde på det bästa. Men min sambo kallade det för "hakuna matata" stallet, för allt blev verkligen "hejsan hopsan" hela tiden.
åh herregud. Får ångest av bara tanken🤪
Jag står på mindre ridskola 🤓
Det funkar. Men omsättningen på personal och inackorderade är låg.

Hade såklart önskat mer utevistelse och vissa saker lite mer flexibla. Men jag förstår varför det inte går och fördelarna väger nackdelarna.
Det är oftast inget onödigt krångel.
Jag har stått på ridskolor när jag var yngre, var sak har sin tid 😊
Nu skulle det inte funka alls, behöver ha tillgång till ridhus kvällstid + har inte tid med så omfattande jourer som det brukar vara på ridskolor. Är också lite för mkt folk i rörelse för min smak, om ridskolestall och privatstall sitter ihop.
 
åh herregud. Får ångest av bara tanken🤪

Jag har stått på ridskolor när jag var yngre, var sak har sin tid 😊
Nu skulle det inte funka alls, behöver ha tillgång till ridhus kvällstid + har inte tid med så omfattande jourer som det brukar vara på ridskolor. Är också lite för mkt folk i rörelse för min smak, om ridskolestall och privatstall sitter ihop.
Ja det är lite speciellt.
Vårat ridhus är ledigt 3-4 dagar i veckan mellan 18-19 så vi har tur🙏🏻 samt separat privatstall med 8 boxar, egen sadelkammare. Det är nog därför det fungerar ok för oss.

Hade gärna sluppit jourer och insläpp men just nu gör det att stallhyran blir betydligt lägre. 🙈🙈
 
Har också stått i kollektivstall och det var en total mardröm. 🙈 Hellre en tokig stallägare som åtminstone kan ta ett beslut.

Men jag har också stått i stallet där stallägaren uppenbart inte ville ha inackorderade. Exempelvis var man tvungen att messa henom innan man skulle åka till stallet. För att hen skulle ha koll på att man var där. Behövde man ta ut veterinär/hovslagare skulle hen vara med och ha koll osv. Det fanns mycket positivt med det stallet och hästarna hade det verkligen kanon men ja. Man kände sig lite övervakad.
 
Ja det är lite speciellt.
Vårat ridhus är ledigt 3-4 dagar i veckan mellan 18-19 så vi har tur🙏🏻 samt separat privatstall med 8 boxar, egen sadelkammare. Det är nog därför det fungerar ok för oss.

Hade gärna sluppit jourer och insläpp men just nu gör det att stallhyran blir betydligt lägre. 🙈🙈
Inte säkert att jag ens har kommit till stallet kl 18-19🤪
Kommer nog aldrig mer stå på ridskola där man behöver sköta ridskolehästarna på jourer. Alldeles för mycket arbete. Då betalar jag hellre mer😁
 
Jag tycker folk har så jäkla mycket konstiga ideér så det blir alltid krångel när alla ska vara med och bestämma. Framförallt om man har rotation på folk, man kan ha jättebra rutiner och sen kommer någon ny med sina märkliga tankar om hur saker borde vara.
Upplever att stall funkar bäst när det finns någon som bestämmer och som har väldigt tydliga regler. Gilla läget eller flytta någon annan stans liksom.

Jag gillar också bäst när en bestämmer och är tydlig hur hen vill ha det. Då vet jag innan jag flyttar dit (föhoppningsvis) vad jag har att förhålla mig till.
 
Jag gillar också bäst när en bestämmer och är tydlig hur hen vill ha det. Då vet jag innan jag flyttar dit (föhoppningsvis) vad jag har att förhålla mig till.
Exakt! Tydlig information innan och tydliga regler. Då slipper man förhoppningsvis överraskningar och konstiga förändringar.
 
Jag gillar också bäst när en bestämmer och är tydlig hur hen vill ha det. Då vet jag innan jag flyttar dit (föhoppningsvis) vad jag har att förhålla mig till.
Håller med. Stallet där jag stod tills ganska nyligen ägs av en travgubbe som hade tydligt o klart hur han ville ha det, o bara man betalade, hade en väluppfostrad häst som gick att leda in och ut, städade efter sig och inte snodde grejer så var det bra. Raka rör och han var noll intresserad av att beblandas i tjafs eller gå runt o snacka skit.

Men dom senaste 2 åren märktes det att han började bli gammal o liksom backade mentalt ifrån stallet, o den som klev fram och började ta plats var dottern. Som ser stallet som en arena där hon minsann bestämmer och där hon kan sätta sig på folk. Intrigerar och snackar bakom ryggen och säger åt folk hur dom ska göra med sina hästar och är på folk som en igel. En tjej hamnade på akuten med hjärtklappning pga hennes mobbarfasoner. Det blev minst sagt en helt annorlunda stämning.

Jag flyttade, står nu på en bra lösdrift med en stallägare som beter sig som en normal trevlig människa, vilket fick mig att inse hur länge jag hade liksom gått o accepterat ett jättekonstigt beteende. Tycker ni inte att det blir så med konstiga stallägare? Man hamnar som i någon sorts medberoende och springer runt o hittar lösningar och ursäktar nästan att man finns o bara står ut? Sen när man tar sig därifrån tänker man "hur 17 stod jag ut med det där?"
 
Jag flyttade, står nu på en bra lösdrift med en stallägare som beter sig som en normal trevlig människa, vilket fick mig att inse hur länge jag hade liksom gått o accepterat ett jättekonstigt beteende. Tycker ni inte att det blir så med konstiga stallägare? Man hamnar som i någon sorts medberoende och springer runt o hittar lösningar och ursäktar nästan att man finns o bara står ut? Sen när man tar sig därifrån tänker man "hur 17 stod jag ut med det där
Jo definitivt. Minns att jag en period gick upp fyra (!) på morgonen för att hinna släppa ut min häst och hans kompis, rida och fixa innan "fel" hästägare dök upp för att släppa ut sin häst. Mådde verkligen dåligt av henne.
Vi hade ett möte, alla inackorderade utom hon pga hennes otäcka beteende, tillsammans med stallägaren (som inte hade egen häst) och sen flyttade alla.
 
Jag flyttade, står nu på en bra lösdrift med en stallägare som beter sig som en normal trevlig människa, vilket fick mig att inse hur länge jag hade liksom gått o accepterat ett jättekonstigt beteende. Tycker ni inte att det blir så med konstiga stallägare? Man hamnar som i någon sorts medberoende och springer runt o hittar lösningar och ursäktar nästan att man finns o bara står ut? Sen när man tar sig därifrån tänker man "hur 17 stod jag ut med det där?"
Jo tack, har varit med om detta. Vi stod ut i 3 månader, sen flyttade vi. Hen betedde sig jätte trevligt i början, men sedan brakade hela helvete loss. Man fick inte vara i stallet efter 18.30 (!), man fick inte tända ljuset innan 16.30 (i stallet). Man fick inte tända ljuset i ridhuset på helger, man fick endast ha ridhusljuset tänt mellan 16.30-18 och då endast 1 rad. Man fick inte använda spolspiltan. Min häst blev lämnat ute själv massor gånger, då en konstig regel plötsligt fanns att man inte fick insläpp om det inte är mockat i boxen, lite svårt att hinna med innan 16 när man är en normal människa som jobbar. Min häst fick inte frostfri vattenbalja efter uppsägelse fast alla andra hästar fick. Vi fick flytta box 3 gånger under tiden vi stod där, då hen fick för sig grejer. Massor andra grejer. Mådde helt otroligt psykisk dåligt där, så nya stallet är ju ren himmel i jämförelse, men är bara det att det inte funkar utan lunch då min häst får ont i magen, men gör också att man blir lite obenägen att vilja flytta då jag hur jävla illa det kan vara.

Där finns en special plats i helvete för såna människor som den stallägaren vi blev utsatte för. Dom allra flesta har flyttat, men finns ett litet fåtal kvar av folk (3 stycken), som verkar i något sorts medberoende med den sjuka människan och då gör allt dom kan för att vara hen till lags. Det är nog något av det mest bisarre jag har fått uppleva, att se vuxna människor vara en person till lags som beter sig helt sjukt. Då dessutom stödjer stallägaren i att lämna min häst ensam i hagen och inte bryr sig om att min är den enda häst utan vatten etc, då det fryst och stallägaren ser till att alla andra har frostfria baljar. HELT JÄVLA SJUKT.
 
Nu har jag haft eget stall sedan 2004 så jag har sluppit knäppa stallägare. Dock fick jag in en medryttare i början av 2021 som skulle hjälpa mig med min unghäst 2 ggr/veckan.

Trevlig först, men sedan spårade det ur. Tyvärr fick jag diskbråcket från helvetet och gick på kryckor i 7 månader och kunde inte hantera hästarna över huvud taget. Det var inte förrän som jag kunde sluta med den mycket kraftiga smärtlindringen som min hjärna började vakna till liv och jag insåg att hen tagit över mitt stall fullständigt. Jag hade ingenting att säga till om min egen häst. Människan har också en otrolig manipulativ förmåga och fick mig att tro att jag inte kunde någonting alls. Inte ens hantera mina egna hästar. Fick ut personen ur mitt stall för ett år sedan, men jag behöver fortfarande ha "terapi" och fattar inte hur jag kunde duperas så in i helvete.

Så jag kan förstå hur det kan bli med knäppa stallägare - att man hamnar i någon form av medberoende och det är inte förrän man är borta från stället som man fattar hur dåligt det vart egentligen.

Det man krasst kan konstatera är att bara för att man håller på med hästar så är man inte skyddad från psykisk ohälsa på något sätt. Knäppa människor finns det gott om...

/Lizzie
 
Nu har jag haft eget stall sedan 2004 så jag har sluppit knäppa stallägare. Dock fick jag in en medryttare i början av 2021 som skulle hjälpa mig med min unghäst 2 ggr/veckan.

Trevlig först, men sedan spårade det ur. Tyvärr fick jag diskbråcket från helvetet och gick på kryckor i 7 månader och kunde inte hantera hästarna över huvud taget. Det var inte förrän som jag kunde sluta med den mycket kraftiga smärtlindringen som min hjärna började vakna till liv och jag insåg att hen tagit över mitt stall fullständigt. Jag hade ingenting att säga till om min egen häst. Människan har också en otrolig manipulativ förmåga och fick mig att tro att jag inte kunde någonting alls. Inte ens hantera mina egna hästar. Fick ut personen ur mitt stall för ett år sedan, men jag behöver fortfarande ha "terapi" och fattar inte hur jag kunde duperas så in i helvete.

Så jag kan förstå hur det kan bli med knäppa stallägare - att man hamnar i någon form av medberoende och det är inte förrän man är borta från stället som man fattar hur dåligt det vart egentligen.

Det man krasst kan konstatera är att bara för att man håller på med hästar så är man inte skyddad från psykisk ohälsa på något sätt. Knäppa människor finns det gott om...

/Lizzie
Jag vet precis vilken typ av människa du menar och jag ryser när jag hör detta. Har min förra stallägare i färskt minne och minns hur extremt dåligt jag mådde över att ha en sån toxisk människa i mitt liv, förväntades kunna lita på trots att jag kände absolut 0 tillit. Psykisk terror om något.
 
Jag har stått i en del stall med stallägare som låtit jättebra men verkligen varit en annan femma på riktigt.
I ett stall så rehabade jag min häst och gick därför bara promenader med honom. Detta visste stallägaren mycket väl om men ändå kommer hen ut och skäller på mig för jag glömt plocka bort hindrena från ridhuset... Hindrena som jag då skulle ha hoppat med min häst som bara fick promeneras i skritt. Jag hade tydligen även enligt stallägaren inte släckt lampan i stallet en dag jag inte ens hunnit till stallet.

Hade en stallägare som sa upp min stallplats pga hon inte ville ha inackorderingar men förväntade sig att jag skulle komma och sommarstäda stallet 3 månader efter jag flyttat.

Har även stått i kollektivt och det funkade inte alls. Folk kom och tog in hästarna vid 13-14 för dem skulle iväg senare.. Då kom hästarna ut vid 8-9, reglerna var att hästarna tidigast skulle tas in 18.
Folk har "glömt" fodra en häst i stallet som roligt nog stod i mitten och all mat stod utanför boxen.

Nej det bästa stallet för mig är det jag stått i med mina tre sista hästar. Är inte de bästa för mina hästar kanske men det jag hittat som är bäst för mig i min närhet.
Finns ju några jag inte stått i och som har millånga köer eller där folk bara kommer in via kontakter.

Det bästa för mig var ett stall där allt förutom mockning och fylla på vatten/kraftfoder ingick.
Stallägaren gjorde:
In/uttag alla dagar i veckan året runt
Fodrade 4 gånger om dagen
Fyllde höpåsar
Ingick 10 kg hösilage

Stallet har plats för 19 hästar uppdelat på två stall och på andra sidan vägen finns en stor ridanläggning, skog och nära till hav och sjö.

Stallägaren och hennes döttrar är super snälla, trevliga och väldigt hjälpsamma så som att dem kan ta veterinärbesök, hovslagare osv utan att du är där. De fixar med hagarna, stallen och allt är tip top.

Det enda negativa är att hagarna är frimärkshagar på kanske 14 meter på längden och 7 meter på bredden. Om dem går själva, vill man dem ska gå fler så får man slå ihop sina hagar och de blir då större. Samt att ibland kom hästarna ut lite sent men de kom alltid in kl 22, förutom vid ihållande regn eller snöstorm. Oftast var dem ute kl 8-24 på sommaren och 8-21/22 på vintern.

Jag hjälpte till med att fixa stacket, fylla på vatten till alla hästar och tog några stallpass ibland när familjen behövde åka iväg.
 
Vi har hittat nytt stall. Sa upp min plats igår. Kommer till stallet idag. Då har min häst inte fått sin frukost. Vi har kämpat med magsår. Så det känns verkligen som ett övergrepp. Skall vi bara flytta direkt? Vi har inte underskrivet något kontrakt men det skall vara en månads uppsägningstid egentligen. Men funderar på att flytta direkt och säga Vi betalar för dom två dagarna i april. Jag kommer inte betala för resten av månaden när man pågår sånt här mot min häst. Tycker det är helt sjukt. Hände den andra hyresgästen med. Trodde man hade missat av misstag men nu blir jag väldigt fundersam.
 
Vi har hittat nytt stall. Sa upp min plats igår. Kommer till stallet idag. Då har min häst inte fått sin frukost. Vi har kämpat med magsår. Så det känns verkligen som ett övergrepp. Skall vi bara flytta direkt? Vi har inte underskrivet något kontrakt men det skall vara en månads uppsägningstid egentligen. Men funderar på att flytta direkt och säga Vi betalar för dom två dagarna i april. Jag kommer inte betala för resten av månaden när man pågår sånt här mot min häst. Tycker det är helt sjukt. Hände den andra hyresgästen med. Trodde man hade missat av misstag men nu blir jag väldigt fundersam.
Har stått i mitt stall i 14 år. Vi är 8 stycken, låg omsättning men såklart några nya hästägare. En gång på dessa år har hästarna blivit utan sitt kvällshö då hon som skulle fodra helt enkelt totalglömde åka till stallet den kvällen.
Nån bytta med kraftfoder missas ibland men hur glömmer man ge en häst sitt hö om man är på plats?
Händer det ofta?
 
Vi har hittat nytt stall. Sa upp min plats igår. Kommer till stallet idag. Då har min häst inte fått sin frukost. Vi har kämpat med magsår. Så det känns verkligen som ett övergrepp. Skall vi bara flytta direkt? Vi har inte underskrivet något kontrakt men det skall vara en månads uppsägningstid egentligen. Men funderar på att flytta direkt och säga Vi betalar för dom två dagarna i april. Jag kommer inte betala för resten av månaden när man pågår sånt här mot min häst. Tycker det är helt sjukt. Hände den andra hyresgästen med. Trodde man hade missat av misstag men nu blir jag väldigt fundersam.
Jag hade flyttat direkt.
 
Vi har hittat nytt stall. Sa upp min plats igår. Kommer till stallet idag. Då har min häst inte fått sin frukost. Vi har kämpat med magsår. Så det känns verkligen som ett övergrepp. Skall vi bara flytta direkt? Vi har inte underskrivet något kontrakt men det skall vara en månads uppsägningstid egentligen. Men funderar på att flytta direkt och säga Vi betalar för dom två dagarna i april. Jag kommer inte betala för resten av månaden när man pågår sånt här mot min häst. Tycker det är helt sjukt. Hände den andra hyresgästen med. Trodde man hade missat av misstag men nu blir jag väldigt fundersam.
Jag hade flyttat direkt. Hade dock betalat under uppsägningstiden. Skitdåligt att inte ge hästen mat, men gissar att det inte håller juridiskt om stallägaren envisas med att den vill ha in pengarna.
 
Har stått i mitt stall i 14 år. Vi är 8 stycken, låg omsättning men såklart några nya hästägare. En gång på dessa år har hästarna blivit utan sitt kvällshö då hon som skulle fodra helt enkelt totalglömde åka till stallet den kvällen.
Nån bytta med kraftfoder missas ibland men hur glömmer man ge en häst sitt hö om man är på plats?
Händer det ofta?
Dom andra hästarna hade fått. Frågade en av dom som står där. Hennes påse med hö och mat står bredvid boxen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 991
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp