skall jag sätta över pengar innan ja fått kontraktet?

sommarvind

Trådstartare
Jag har råkat ut för ett litet dilemma. Vi skall nämligen köpa vår nuvarande foderhäst. Och jag och nuvarande ägaren bor väldigt långt ifrån varandra.

Därför har ja gjort så att jag köpt köpekontrakt där jag fyllt i alla mina uppgifter samt skrivit under på båda. Skickat med ett brev där ja skrivit att så fort jag fått tillbaks det ena kontraktet med nuvarande ägarens underskrift så sätter jag över summan som jag skall köpa hästen för.

Nuvarane ägaren verkar istället vilja skicka tillbaks ena kontraktet med hennes underskrift rekomenderat och att hon skall ringa mig när hon skickat det och att ja skall sätta in pengar då?

Då känner ja lite så här att skall jag sätta över pengar för nåt när jag inte ens fått kontraktet? Hur kan jag vara så säker på att hon verkligen skickar kontraktet?

Sv: skall jag sätta över pengar innan ja fått kontraktet?

Skickar hon rekomenderat så brukar man väl kunna följa brevet, eller är jag dum nu och blandar ihop det?
Om hon skickar rekomenderat kan du ju begära att få se kvittot om inte annat och få ev. nr, om det nu är så det går till...

Så hon vill att du ska sätta över pengarna när samma dag hon skickat brevet, istället för att vänta en dag eller två extra tills brevet har kommit fram? Jag hade bett henne lugna sig lite och vänta. Jag hade inte velat betala något som jag inte visste var OK i kontraktet. Vem säger att hon inte har ändrat något?

Men även om man kan följa brevet så vet man ju inte vad det innehåller. Jag är så luttrad av alla konstiga hästmänniskor som har korsat min väg så jag hade inte litat på att det inte var ändringar gjorda i avtalet.

Använd payson istället. Då betalas pengarna ut först om allt är ok enligt kontraktet och du riskerar inte att hon har ändrat något eller att hon inte skickar kontraktet.
Har du passet och så redan nu eller ska hon skicka det med?

Kontraktet kan hon väl skicka direkt, men vänta med att underteckna kvittot. De kontrakt som man köper i ridsportbutikerna brukar ha en rad där man undertecknar avtalet och sedan en rad nedanför där man kvitterar att full betalning har gjorts.

Pratade med ägaren igår och hon har skickat ett påskrivet kontrakt och en ägarbytes blankett som hon fyllt i.

Dock så glömde hon skicka med passet, men vi kom överens om att när jag fått kontraktet och ägarbytesblanketten ( borde komma idag) Så kan jag väll sätta över pengarna?

Och då när hon sett att dom kommit in så skickar hon passet och ett kvitto på betalningen? ( även om ja inte tror att kvitto behövs eftersom det är en kontrakt som är köpt i ridsportaffär för då gäller väll det som kvitto?

Hursomhellst , tycker ni att detta verkar okej?

Hursomhellst hur

Att sätta över pengar utan att fått passet är som att betala en bil men inte få registreringsbeviset... Den som har passet äger hästen, jag skulle inte betalt förrän jag fått passet.

Att sätta över pengar utan att fått passet är som att betala en bil men inte få registreringsbeviset... Den som har passet äger hästen, jag skulle inte betalt förrän jag fått passet.

Men det där stämmer väl inte??
Passet ska väl följa med hästen??

Tycker det verkar lite konstigt att ni inte har bättre förtroende för varandra om du redan är fodervärd åt hästen. Har du ingen känsla alls av att det känns ok eller inte? Visst finns det konstiga människor men ni har ju redan haft kontakt med varandra och om allt har fungerat mellan er hittills varför skulle inte detta gå bra. Hade det varit en totalt främmande människa hade det varit en sak men ni känner ju redan varandra.

kan man inte skriva ett datum i kontraktet när pengarna ska finnas på kontot och att kontraktet är giltigt först då eller något liknande...

Man får tänka åt andra hållet också. Varför ska hon skriva över sin häst på dig innan hon fått sina pengar?

Kan man inte skriva en klausul i kontraktet att pengarna ska föras över från konto ***** till konto ***** samma dag som kontraktet dyker upp i brevlådan, dock senast *visst datum*

För man över via kontot har man ju bevis på att betalningen är utförd och mottagen.

Men riktigt så funkar det inte. Om jag räcker över hästens pass till sambon blir ju inte han automatiskt ägare till hästen.
Då skulle jag kunna gå in i ett stall, leta upp pass och ta med mig hästen vars pass jag tagit hem helt lagligt, mer än kanske en anmälan om stöld av pass :grin:

Förr räknades passet som att den som ägde passet ägde hästen och man skulle aldrig lämna ifrån sig det .

Det gäller inte längre i dagens läge ,eftersom den som har hästen även skall ha passet och allt ska registreras i det och även tas med till vet och vid resa osv .

Mia

Okej så då kanske de inte är någon fara då? Har tänkt sätta in pengar idag och då när hon ser att dom kommit in på kontot så skall hon skicka passet.. Känns som om hon "glömde" skicka med det med flit för att hon ville ha lite säkerhet i att hon skall få sina pengar.. Eftersom att ett pass måste man ju ha.

Jo ja förstår vad du menar.. men jag har tyvärr också råkat ut för diverse luredrejare så därför är jag ofta misstänksam tyvärr får man väll säga.
Jag har fått kontraktet där hon skrivit under på båda ställen och jag har fått en ägarbytes blankett som hon fyllt i sin del av.. Men sedan kom ja på att det där ägarbytet skall väll föras in i passet? Skall hon göra det eller kan ja göra de?

Nu vet inte jag hur det är med andra raser men travare så skickar man in ägarbytespapprena. Sedan kommer det tillbaks papper där det står vem som äger hsäten och det papret ska ligga i passet.

Så har hon skrivit på ägarbytesblanketten så är det bara för dig att skriva på det och skicka in det så kan du betala med gott samvete för då är ju pappret redan påskrivet om ägarbyte

Jo ja förstår vad du menar.. men jag har tyvärr också råkat ut för diverse luredrejare så därför är jag ofta misstänksam tyvärr får man väll säga.
Jag har fått kontraktet där hon skrivit under på båda ställen och jag har fått en ägarbytes blankett som hon fyllt i sin del av.. Men sedan kom ja på att det där ägarbytet skall väll föras in i passet? Skall hon göra det eller kan ja göra de?

Om hästen är reggad hos ASVH så ska du skicka in ägarbyteslappen dit, och sedan får du ett klistermärke med ditt namn som ska klistras in i passet på "ägarsidan". Det kostar ett par hundralappar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 070
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur