Skänkeldöv? -död?

Sv: Skänkeldöv? -död?

Skänkeldöv låter ju helt klart mycket bättre än skänkeldöd.

Skänkel DÖD.
De jag känner säger likadant. Måste fråga foderhästens ägare vid tillfälle, och en person till (nämner inte vem det är....lite känsligt) men han om någon borde veta.

Jag sällar mig (bildligt alltså) till de döda!

Google är aningen på min sida, med 84 träffar mot 75 för döv!

SAOB ger ingen ledning i frågan, däremot hittade jag motsatsen:

"SKÄNKEL-SPRÖD(1 a).
BRUK: ridk.

BETYDELSE: om ridhäst: överdrivet känslig för skänkelhjälper. Balck Idr. 1: 227 (1886)."

"SKÄNKEL-TAM(1 a).
BRUK: (numera bl. tillf.)

BETYDELSE: om ridhäst: som har god skänkellystring."

(Tsss, skänkeltam kan väl betyda något annat än en häst som inte hivar av ryttare med ostadig skänkel?! Och det där "lystring" har alls inget med "o-döv" att göra.)

Sökes:
Skänlelstam eller tom skänkelspröd, viktbärande medryttarhäst...

Hmm, man kan nog säga båda kanske :confused: men hur som helst så vill man ju inte ha en skänkeldöv/död häst ;)

Jag säger skänkeldöd, men nu blev jag riktigt förvirrad :cool:

Liknande trådar

Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
384
Träning Någon som testar core by D - band och kan uttala sig om dessa jämfört med equiband? Jag har känt på core by D och de känns i kvalitet...
Svar
4
· Visningar
389
Senast: Roheryn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 533
Senast: Syrax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka