Skapligt böjprov - rida?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sara-Ida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 013
S

Sara-Ida

Min häst lyckades med konststycket att göra ett schysst böjprov på sig själv i förrgår genom att stegra sig, sätta sig i levad, tappa balansen och hamna på hela rumpan – och därifrån häva sig upp igen. Has- och knälederna fick alltså utstå en belastning på drygt 600 kilo under en god stund. I går var hon ordentlig gallig i bägge haserna - plus hade en lätt svullnad på själva hastippen där hon skrapade i. Hon är inte halt, men ser som sagt var lite svullen ut. Kan man rida på normalt, eller ska hon stå stilla, tycker ni?

Sv: Skapligt böjprov - rida?

Jag hade ridit så länge hästen inte är halt. Lite försiktigt till en början, men sedan ridit på som vanligt om hästen kändes OK.

är du orolig- rid inte, promenera med henne för hand på varierande underlag i ett par tre dagar. är det inte bättre då kan du väl ringa en vet klinik du tycker om och fråga om råd.
nåt kan ju ha gått sönder

är du orolig- rid inte, promenera med henne för hand på varierande underlag i ett par tre dagar. är det inte bättre då kan du väl ringa en vet klinik du tycker om och fråga om råd.
nåt kan ju ha gått sönder

Ok. Problemet är att hon är så satans på tårna just nu - det var därför hon gick i vädret - och i går var hon så vild att jag inte ens kunde sitta upp. Förhoppningsvis lugnar hon ner sig, så jag slipper ställa av henne. Vilda hästar är farliga hästar... :crazy:

Rid på skulle jag säga. Hästar mår bra av att röra sig så länge de inte är halta eller jättesjuka. Går det pga nerver och överskottsenergi inte att rida så släpp henne i ridhuset en stund eller tömkör. Om du ska rida så satsa på att jogga lite lugnt ca 30 minuter de första två dagarna och känna så att hon känns fräsch. Gör hon det skulle jag rida på som vanligt!

Lycka till!;)

Lina eller tömkör för att kolla hur hästen rör sig kanske?

Om hästen är SÅ pigg och på tårna tycker jag det kan vara på sin plats att lina några minuter innan uppsittning, för både häst och ryttares skull.

Lina eller tömkör för att kolla hur hästen rör sig kanske?

Om hästen är SÅ pigg och på tårna tycker jag det kan vara på sin plats att lina några minuter innan uppsittning, för både häst och ryttares skull.

Hon rör sig helt normalt. Det är en 4-åring och jag ledde henne till ridbanan när hon stegrade sig. I går fick hon springa själv - och hon for som en galning. Leriga hagar och mycket box = livsfara... Jag försöker alltid rasta henne före, men nu är hon som sagt var lite gallig och tänkte att hon kanske tog skada av att springa. Jag vet inte riktigt hur mycket sammanpressning lederna tål, men de fick sig nog en chock, helt klart.

Det är en fin balansgång mellan pest och kolera...

Jag tycker lina en stund före ridning är en bra kompromiss. Lösa hästar som är överpigga har för mig bara betytt trubbel, veterinärer och kostnader. De går omkull, bryter benen, trasslar in sig, förstör utrustning, skenar sönder underlag - you name it.

P.S Glöm inte titta över foderstaten, överenergi kommer ju från ett överskott...

Det är en fin balansgång mellan pest och kolera...

Jag tycker lina en stund före ridning är en bra kompromiss. Lösa hästar som är överpigga har för mig bara betytt trubbel, veterinärer och kostnader. De går omkull, bryter benen, trasslar in sig, förstör utrustning, skenar sönder underlag - you name it.

P.S Glöm inte titta över foderstaten, överenergi kommer ju från ett överskott...

Mm, jag tror det är hormoner som spökar. Hon blir sådan några dagar i månaden, sedan är det lugna gatan en vecka. Önskar jag hade ridhus - då hade jag kunnat rida oftare (och säkrare) :cry:

Visst ställer de till trassel. Mina favvotyglar är numera i bitar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Jobba som veterinär
  • Bästa solcreme

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka