Jag fattar grejen och tycker TS definitivt ska betsla upp om hon inte får stopp. Rid inte på tränsbett om det är svårt att kontrollera då. Visst kan man försöka lösa det på längre sikt (träning lydnad, etc.) men innan dess vad ska man göra? Hålla sig inom 4 väggar, inte rida ut eller ge hästen varierad träning? Att fortsätta rida på tredelat och så springer hästen ut på vägen, bort i skogen eller skadar sig och TS... blir mörkrädd. Va inte rädd för att tillfälligt betsla upp om det behövs, tycka vad man tycka vill om skarpare bett men det är i mina ögon vettigare att göra i denna sits om hästen inte går att få stopp på. Jag tycker det är fel att säga att man inte ska betsla upp i sådana situationer.
Idéer för nödbroms:
- Pelham, antigen vanligt med delta eller faktiskt om du vill med dubbla tyglar. Alltså en extratygel att ta i om du behöver en nödbroms, då slipper du dubbla bett i munnen som ex stång. Jobbigt och mycket "skrot" i munnen om hästen ej är van. Dessutom kan då då rida på den övre tygeln och något som liknar ett tränsbett när den inte behövs.
- Vet även folk som rider ut på graman (ja tycka vad ni tycka vill om hjälptyglar). Om du nu är van och vet hur man rider med den kan det kanske vara en ide. Alltså den hänger bara där tills den behövs, då kan du ha ditt vanliga tränsbett som hästen trivs på och en nödbroms när den drar.
Min ponny fick ett pelham när hon 1 blev svår att bromsa vid hoppning och 2 drog ut och var halvvägs ute på vägen som låg nedanför vår galoppbana innan jag fick stopp. Detta hände två gånger och sedan fick hon inte galoppera där utan extrabroms, i alla fall inte åt hållet där vägen ligger

. Min tränare såg detta och hon och jag var helt eniga om att hon för säkerhetens skull behövde starkare grejer. Vad hade hänt om en bil hade kommit i kurvan och som vanligt kört över hastighetsbegränsningen... hade jag och ponny fortfarande funnits idag?