Skarpare bett!

Dressyr_flicka

Trådstartare
Jag letar efter ett skarpare bett till min dressyrponny, eftersom hon börjar att bli väldigt stark emellanåt, vilket har lett till en mindre (men plågsam) muskelskada i armen.

Jag har hittils ridit på två och tredelat (varvat med hackamore när jag rider ut).

Jag vet att jag inte får rida på ett skarpare bett när jag tävlar, jag letar efter ett bett jag kan rida på bara tills skadan har läkt.

Nån som har något tips?
(jag vill inte rida på pessoa)

Sv: Skarpare bett!

Pelham med dubbla tyglar är mitt tips. Jag tänker inte komma med någon litania om att skola istället för att betsla upp eftersom du har en muskelskada. Men när den läkt - se till att du inte får en ny, dvs lär hästen att inte använda sin styrka via munnen.

Men pelham med två tyglar har fördelen att du kan ta i 'stångtygeln' (den som sitter i nedre ringen) när det behövs, och övrigt rida på tränstygeln och alltså kunna anpassa skärpan efter behov istället för att hela tiden rida på mer skärpa. Det kräver dock att du behärskar att rida på två tyglar?

Jaktkandar möjligtvis? Har hört mycket possitivt om det.

Klart det går:p

500421.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Odelat pelham är bäst, om man ska ha pelham. Har fått en känsla av alla trådar jag läst att delat pelham inte ska vara speciellt bra.

säger som alexandra_W
Jag tänker inte komma med någon litania om att skola istället för att betsla upp eftersom du har en muskelskada. Men när den läkt - se till att du inte får en ny, dvs lär hästen att inte använda sin styrka via munnen.

men i sånna fall tycker jag att ditt pelam ska vara rakt . dock gillar jag personligen inte pelam då jag tycker hästen bara krullar ihop sig

Senast ändrad av en moderator:

Ledat eller oledat pelham är ju beroende på vad hästen föredrar. Jag rekommenderar dock INTE gummipelham, de blir så förbenat TJOCKA, och du har en ponny dessutom. Utan jag rek ett i vanligt rostfritt eller ev i syntet. Men inte de där monstertjocka i gummi.

Men ett rakt behöver inte vara snällare, sätt det i munnen på en häst som inte gillar tungtryck och det blir snudd på tortyr. På samma sätt som ett ledat blir tortyr på en häst med låg gom.

Hur ser din dam ut i munnen? Köttig tunga eller ej? Låg gom? Gillar tungtryck eller ej? (Du rider på tvådelat och tredelat, märker du någon skillnad dem emellan?)

Rakt bett är förresten för de flesta hästar lättare att ta stöd på, därför det ofta fungerar utmärkt på hästar som är oroliga i munnen, men en het och stark häst som lärt sig hänga på bettet kan få jackpot med ett rakt, och du måste du använda skärpan hela tiden och då faller hela pelhamiden.

Mitt kallblodssto gick bäst på tvådelat, så hon hade ett tvådelat pelham, samma sak med staaaarka andraponnyn. Min nuvarande valack fungerar inte ALLS på tvådelat, men gillar tungtryck, så skulle han behöva pelham skulle han få ett oledat. (På samma sätt som han har en rak, svagt böjd kandarstång UTAN tungfrihet. Han vill ha det så, men en annan häst med annan munanatomi skulle tycka sanslöst illa om den stången)

Ruh skrev:
säger som alexandra_W

men i sånna fall tycker jag att ditt pelam ska vara rakt med gummi. dock gillar jag personligen inte pelam då jag tycker hästen bara krullar ihop sig

Det beror väl på hur hårt man håller i tyglarna - att de krullar ihop sig?

En häst kan krulla ihop sig även om tygeln glappar. Om hästen krullar ihop sig så tyder det snarare på att den inte trivs med bettet, inte gillar hävstången eller liknande.

:bow: :bow: och det är detta jag har upplevt på de flesta hästar. Om jag nu var tvungen att betsla upp skulle jag satas på jaktkandar. Lycka till :)

Någon som har något tips vart man kan hitta ett oledat, rostfritt pelham i stl 115mm - billigt?
(har kollat hööks och Börjes, men de hade inga som passade)

Ruh skrev:
:bow: :bow: och det är detta jag har upplevt på de flesta hästar. Om jag nu var tvungen att betsla upp skulle jag satas på jaktkandar. Lycka till :)

Jag gillar inte jaktkandaret eftersom det har tungfrihet, har testat ett westernbett med det en gång och hon gillade det inte alls.

Ett jaktkandar är faktiskt - beroende på vilken ring man sätter tygeln i - lika skarpt eller skarpare än ett pelham när man bara använder övre tygeln.

Det som 'krullar' med pelham är för höftig användning av nedre tygeln, dvs 'stången'. Man kan krulla hästar på de flesta bett med stänger. Ta kandar, där kan man krulla ihop in absurdum. Det ironiska är att stångens funktion är att LÄNGA överlinjen och sänka nacken.. Dvs raka motsatsen mot att krulla ihop. Men använder du den fel och/eller sätter det på en häst som inte lärt sig funktionen korrekt så krullar den..

Dressyr_flicka skrev:
så det bästa alt. är trots allt ett försiktigt använt pelham?

Enligt mig ja, men det finns nästan lika många åsikter som det finns ryttare. Dessutom har hästen ett ord med i laget också, och den kan fungera bäst på något helt annat än det man trodde.

Men jag skulle, och har i de fall jag behövt betsla upp för att få bättre håll på hästen, använt pelham med två tyglar.

Jag håller med alexandra. Pelham med två tyglar. Då får du en sorts kandarkänsla där du kan ta i stången bara ibland.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka