Skarpt eller Mjukt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knalis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 654
K

knalis

Jag har fått olika info om fast,2-ledat och 3-ledat bett.
Min tro är att ju fler ledar ju skarpare, men jag är ju bara amatör.
Så jag är tacksam för ett vettigt svar.:confused:

Sv: Skarpt eller Mjukt

Jag är inte heller någon expert, men jag anser att 3-delade bett är mycket bättre och "snällare" för hästen. 2-delat har jag för mig att ska vara 'stelare' pga att det har just bara två delar. Har inga bra erfarenheter av 2-delade bett heller, och någon har berättat att det är större risk att bettet nyper hästen i tungan om det är 2-delat, men jag kan tyvärr inte bekräfta det påståendet...

smalare bett är skarpare, bett med hävstång är starkare..

tvådelade bett har knipeffekt..

mildaste betten är raka bett och tredelade..

testa själv genom att sätta fast bettet nån stans och dra med bettet i handen (för hävstångsbett behöver du ha en medhjälpare som kan agera ryttarhand)

i teorin är det så, men i praktiken fungerar det inte eftersom alla hästar är olika.

vissa reagerar starkt på oledat för att det blir tryck på tungan och andra mer på tex tredelat eftersom trycket då hamnar på lanerna.

Det där är lite olika beroende på vad hästen själv trivs med. Dock gäller generelt att 3:delat är mildare eftersom att det inte läger sig an mot gommen som ett tvådelat bett gör, vissa hästar blir heta av att få något upp emot gommen å funkar därför bättre på tredelat vissa blir lugnare av att ha något upp emot gommen å funkar därför bättre på två delat. Rörlig ring är snällare ett bett med fasta ringar blir starkare och har ofta en mer ledande effekt. Smalare bett är skarpare än tjockare, fast tjockare bett kan bli obekvämt för hästen att ha i munne.

Med andra ord det finns fördelar å nackdelar med alla bett.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 084
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 420
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 275
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025