Bukefalos 28 år!

Skattefri motion?

WaterLily

Trådstartare
På mitt nya jobb så ingår någon typ utav träningsbidrag från arbetsgivaren. De betalar upp till sjuttiofem procent av avgiften för min träning, (till exempel ett gymkort), upp till ett visst belopp.

Jag behöver verkligen börja röra på mig, så jag funderar nu på att använda mig utav den här möjligheten. Däremot är jag verkligen inte det minsta intresserad av att gymma, så helst skulle det vara någon typ utav kurs eller liknande. Jag har sökt lite på nätet, och det verkar som att mina huvudintressen (ridning, hundkurser, fiske) inte täcks av bidraget. Däremot stod det att "enklare former av motionsdans som bugg, folkdans, squaredance och jazzdans kan således godtas om övriga förutsättningar för skattefrihet för personalvårdsförmåner är uppfyllda".

Jag skulle kunna tänka mig att gå en danskurs, men på ortens dansskola verkar det som att det finns zumba, latin fitness och streetdans, som jag skulle kunna tänka mig att vara intresserad av. Hur vet man om dessa täcks av bidraget eller ej?

Är det någon som har något annat tips om en aktivitet som täcks av bidraget? Finns det inget "kryphål" som gör att man kan hålla på med hästar eller hundar? :p

Simning fanns också med, det funderar jag också på... Några tips? :)
 
Sv: Skattefri motion?

På mitt nya jobb så ingår någon typ utav träningsbidrag från arbetsgivaren. De betalar upp till sjuttiofem procent av avgiften för min träning, (till exempel ett gymkort), upp till ett visst belopp.

Jag behöver verkligen börja röra på mig, så jag funderar nu på att använda mig utav den här möjligheten. Däremot är jag verkligen inte det minsta intresserad av att gymma, så helst skulle det vara någon typ utav kurs eller liknande. Jag har sökt lite på nätet, och det verkar som att mina huvudintressen (ridning, hundkurser, fiske) inte täcks av bidraget. Däremot stod det att "enklare former av motionsdans som bugg, folkdans, squaredance och jazzdans kan således godtas om övriga förutsättningar för skattefrihet för personalvårdsförmåner är uppfyllda".

Jag skulle kunna tänka mig att gå en danskurs, men på ortens dansskola verkar det som att det finns zumba, latin fitness och streetdans, som jag skulle kunna tänka mig att vara intresserad av. Hur vet man om dessa täcks av bidraget eller ej?

Är det någon som har något annat tips om en aktivitet som täcks av bidraget? Finns det inget "kryphål" som gör att man kan hålla på med hästar eller hundar? :p

Simning fanns också med, det funderar jag också på... Några tips? :)

Friskis o Svettis har en massa andra rörelseformer ön att gymma... har för mig att de även har just Zumba, samt diverse andra motionsformer med dansinspiration...
 
Sv: Skattefri motion?

Kolla runt på gymmen i din stad vad de erbjuder för dansklasser!
Det brukar finnas gruppträningspass i form av zumba, funk, streetdance osv., givetvis beroende på ortens storlek.
Jag skulle tippa på att du får "mest för pengarna" om du löser årskort på något gym/fitnesscenter (om de har den dans du vill pyssla med såklart) eftersom du förmodligen kan göra det flera gånger i veckan hela terminen, till skillnad från en kurs som kanske bara är tio gånger.

Hoppas du hittar nå't som passar dig!

Just ja - ridning, segling, tennis, utförsåkning och golf får man inte göra skatteavdrag för pga. att de räknas som "lyxsporter". :(

/Keb
 
Senast ändrad:
Sv: Skattefri motion?

Är det på ett gym, så räknas det in, typ. Du tränar ju Zumba för att röra på dig, inte för att tävla i det eller så.
 
Sv: Skattefri motion?

Jag skulle tippa på att du får "mest för pengarna" om du löser årskort på något gym/fitnesscenter (om de har den dans du vill pyssla med såklart) eftersom du förmodligen kan göra det flera gånger i veckan hela terminen, till skillnad från en kurs som kanske bara är tio gånger.

Ska kika runt lite till... Problemet är att jag helst hittar en kurs som är max en gång i veckan. Har lång pendlingstid till och från jobbet, och utöver det har jag både hästar och hundar och hus med renoveringsbehov. Behöver motionera, men har egentligen bara tid och energi till en gång i veckan. Tänkte börja på en hundkurs som också är en gång i veckan, så tiden rinner lätt iväg ändå...
 
Sv: Skattefri motion?

Tipset om att kolla upp de gym du har i närheten är bra. På "mitt" gym finns det många olika gruppträningspass att välja på och jag kan gå på vilka jag vill. Man bokar tiden från ett dygn i förväg och det finns minst fem drop-in-platser per tillfälle.
Det gör ju dessutom att du kan prova på flera olika sorters träning, även annat än dansbaserat.
"Mitt" gym finns i flera städer och mitt kort gäller i alla städerna. Kanonbra vid semester och jobbresor!
 
Sv: Skattefri motion?

Ska kika runt lite till... Problemet är att jag helst hittar en kurs som är max en gång i veckan. Har lång pendlingstid till och från jobbet, och utöver det har jag både hästar och hundar och hus med renoveringsbehov. Behöver motionera, men har egentligen bara tid och energi till en gång i veckan. Tänkte börja på en hundkurs som också är en gång i veckan, så tiden rinner lätt iväg ändå...

Men då passar ju Friskis och svettis el dylika gymaktiviteter på SATS osv mer perfekt än en kurs du måste följa. För sannolikt ungefär samma pris, eller lägre, kan du jumpa din en gång i veckan med större utbud på alternativa dagar än du kan på en kurs. (och blir du plötsligt upptagen den dagen kan du gå en annan dag den veckan, slipper ångest över att missa inlärningsmoment och slipper missa ett träningstillfälle.)

Iofs kanske du vill bli tvingad att gå och en kurs är bättre på det viset, i så fall är ju en kurs bra (men det låter för mig dyrare och mer begränsat).
 
Sv: Skattefri motion?

Kolla om det finns möjlighet för vattenfympa eller vattenzumba där du bor. Ger bra träning och blir ju en kombination av att simma och dansa ;)
 
Sv: Skattefri motion?

Min arbetsgivare kallar det friskvårdsbidrag, och det inkluderar även massage.
Kolla med din AG om det är okej för dom, jag har inte tid med annan träning än hästarna just nu, men en timmes massage var tredje månad går lätt att hitta tid till ;)

Vårt bidrag är på 1500:- per år
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp