Skav av sadel.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 990
R

Rene

Jag har problem med min häst. Hon blir ruggad av sadeln bakom sätet på båda sidor. Pälsen blir avgnuggad. Rider mest med westernsadel, men ska nu mer o mer börja med min bomlösa Knights sadel, men har märkt att den oxå ruggar pälsen. Vad gör man? Hon blir ju av med pälsen samt så blir hon öm där. Hjälp!!!!

Sv: Skav av sadel.

Det behöver inte vara sadeln som inte passar men naturligtvis ska man titta över den.
Min häst får också skav, varje vår när han fäller sin vinterpäls, men jag har kommit på att det är kanten på vojlocken/schabraket han får skav av. För att undvika detta har jag lagt en pad (teddy eller fårskinn är bäst) underst mot ryggen och det har blivit lite bättre. Sen är det viktigt att hålla paden ren också så att inte hårstråna som samlas i den ger skav.

Allra bäst trivs minpålle om han får gå med en vojlock som är fodrad med fårskinn i sadelläget hela fällningsperioden. Har precis beställt en ny.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Honey07
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 206
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka