skav av sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare beachbunny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 209
B

beachbunny

har en bates caprilli till min häst som passat bra hittills men nu har hon börjat få skav av den baktill under bossorna liksom. kan det va för pälsfällning? hon har blivit lite tunnare oxå så det påverkar väl. funderar på om det skulle hjälpa att byta järn på sadeln?

Sv: skav av sadeln

Är du helt säker på att det är sadeln och inte vojlocken som skaver? Min skavkänsliga häst får lätt skav uppe på ryggen där vojlocken slutar. Vid första ögonblicket kan man tro det är sadeln men så är inte alltid fallet.

Min har oxå sånt skav, har sett flera hästar med det men har ingen aning om varför... Sadeln verkar ligga bra, hon har inte fått något skav tidigare men funderar om det kan va den tjocka vinterpälsen? Det är liksom som täckesskav fast under bossorna i fläckar som är formade efter bossorna, alltså inte av någon kant på schabraket eller så, då borde det ju bli en skarpare linje eller ett sår om ni förstår vad jag menar?

ja blir precis som täckesskav! inte sår eller så men man blir ju orolig. sadeln verkar ligga ok är ju utprovad. men kanske har med pälsen att göra då. hon har inte ont och det märks inget i ridningen.

Vinterpälsen är mjukare och därmed skavkänsligare än sommarpälsen.

Har hästen gått ner i vikt kan det ju vara så att sadeln inte ligger stilla längre, och att det blir lite extra skavt därför.

Hästen har kanske ändrat form och din utprovade sadel kanske inte passar längre? Hade min häst fått skav hade det blivit en ny tripp till sadelutprovaren.

Min kompis häst fick också sådant skav, och det berodde på att sadeln låg i bakvikt.
En sadelprovare sa till mig också att såhär års, efter nyår så är pälsen "död" och därför får hästarna lättare pälsskav, men det är säkert ändå bra om du kollar upp sadelns passform hos en sadelprovare :)

Hmm... Så kan det ju vara, är konstigt eftersom jag inte tycker min förändrats muskelmässigt. Men det är ju inte så lätt att se med bara ögat. Min har iaf inte blivit tunnare. Jag funderar på om det kan bero på att vinterpälsen är tjockare och tar mer plats under sadeln? Min har jättemycket vinterpäls! Vore ju logiskt tycker man? Eller?

Jaa så skulle det kanske kunna vara :) jag är inte så bra på sadlars passform och så, men jag kan tänka mig att om hästen har blivit lite tjockare/mer musklad eller fått väldigt mycket vinterpäls så att den blir bredare framme vid manken, då blir ju sadeln för smal där och "kommer inte ner ordenligt" så den ligger högre fram, och då hamnar den ju i bakvikt.
Fast alltså jag är inte säker så lyssna inte för mkt på mig, men jag tror det kanske kan vara så :)

kollade sadeln idag, bytte till en smalare bom så låg den bättre. den kom upp i fram o det blev bättre anläggningsyta bak. förmodligen har den skavt för den inte riktigt legat an utan rört sig för mycket. så nu är den helt ok! =)

Min har också sånt skav...
Vår förra inackordering hade också det och de kontaktade då utprovaren (som även jag använder mig av). Han sa att det var helt normalt eftersom sadeln inte ligger helt stilla när hästen arbetar med ryggen, alltså även om sadeln passar.

sen kan det ju såklart bero på att sadeln inte passar också!

då var det precis tvärtom mot det var för min kompis, men det är väl så att det kan bli skav där av olika anledningar, som alla gör att sadeln ligger och glider där :)
Vad skönt att det löste sig i alla fall! :) :)

fast min sadel glider inte, den är skillnad på att glida och att röra sig. (dessutom är det ju kroppen som rör sig och inte sadeln)
eftersom kroppen är rörlig, och rör sig olika så kan sadeln inte ligga helt stilla överallt.. men det är inte samma sak som att den glider för då ligger den ju inte still.. en passande sadel glider inte :idea:

fattar du skillnaden jag försökte få fram? kände att det blev lite rörigt där ^^

Jag förstår men jag jag tror inte du förstod vad jag menade :)
Jag svarade till beachbunny (alltså det var inte öht menat som en kommentar till ditt inlägg) eftersom det var tvärtom med hennes sadel som med min kompis sadel, min kompis sadel låg i bakvikt och om jag förstår beachbunny rätt låg hennes sadeln lite i framvikt. Men båda hästarna fick skav på samma sätt.
Och då menade jag med mitt inlägg att uppenbarligen kan hästarna få skav just där av båda anledningarna - som båda handlar om att sadeln inte passar och därför ligger och glider/gnider/skaver/rör sig för mkt/trycker på fel ställe etc.

Håller med dig helt att en passande sadel ska inte glida men klart att den kan röra sig när hästen rör sig.
Hoppas du förstår vad jag menar nu, förlåt om jag var otydlig förut :)

Senast ändrad av en moderator:

haha du har rätt, jag förstod inte vad du menade ^^
jag trodde du skrev att en sadel kunde glida (och då ge skav) trotts att den passade.. men nu är jag med :)

Har sett flera hästar som fått tryck av just Bates sadlar.
Tror att många av de som säljer Bates tyvärr inte är så kunnuga i utprovning samt att bossorna på dessa sadlar är lätta att få tryck på hästarnas länd.

Provat ut den hos en sadelutpovare som inte sålde sadeln, utan jag hade med den dit.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
929
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka