Skav av svanskappa!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SuperSpringBoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 291
S

SuperSpringBoy

Nu undrar jag om det är någon annan som har haft/har samma problem som jag. Min häst har fått små små sprickor, inte ens det, lite bristningar skulle man kunna säga, under svansen. Precis i "skarven" mellan svansroten och rumpan lr vad man skulle kunna säga! Är det bra att smörja med något?? det har jag gjort och han verka tycka att det är obehagligt från början, för han lyfte på svansen och tryckte ner rumpan lite!! Finns det ngt bra tips för att undvika det här??:confused: :confused: :confused:

Sv: Skav av svanskappa!

Det absolut bästa tipset är att byta sadel till en där du inte behöver rida med svanskappa. Anlita en riktigt duktig sadelprovare/sadelmakare/hästsportaffär med bra kompetens som gärna har ett stort föråd av sadlar.

Och skulle du ha en av de fåtal hästar som absolut måste gå med svanskappa (tro mig de är betydligt färre än vad deras ägare tror) rekomenderar jag mjukgörande och att du håller svanskappan otroligt ren och gärna lite blank. Många hästar tycker att det är otäckt med salva i baken, men dom får stå ut. Men se upp med vaselin och andra salvor som "bränner" i sommarsolen. Använd hellre tex Helosan m solskyddsfaktor eller någon annan "vit" salva. Glöm inte att svampa hästen just där svansremmen legat efter ridning om den blivit det minsta svettig och håll området väldigt rent från smuts utan att hålla på att "blöta" mer ändet nödvändiga... Jag vet att det låter som dubbla budskap men läs och tänk igenom så kanske du förstår vad jag egentligen menar...

Eftersom jag förutsätter att du alltid gör rent svanskappan och under svansen efter varje gång, så kan du ta och linda lite bomull runt svanskappan och hålla det på plats med gasbinda.

Byt ofta så det inte blir stelt av smuts...

SuperSpringBoy skrev:
Nu undrar jag om det är någon annan som har haft/har samma problem som jag. Min häst har fått små små sprickor, inte ens det, lite bristningar skulle man kunna säga, under svansen. Precis i "skarven" mellan svansroten och rumpan lr vad man skulle kunna säga! Är det bra att smörja med något?? det har jag gjort och han verka tycka att det är obehagligt från början, för han lyfte på svansen och tryckte ner rumpan lite!! Finns det ngt bra tips för att undvika det här??:confused: :confused: :confused:
Om svanskappan är fäst i sadeln längst bak så kan det vara problemet, för då hästen rör sej t ex när den skrittar så kommer svanskappan att rycka den i svansen varje steg. Ska du använda svanskappa så ska du skaffa en rem som är kopplad i svanskappan och går i kanalen under sadeln och sen delar sej och är fäst i ringarna framtill på sadeln. "That´s the way it should be" och kanske löser problemet.

ok, tack för alla tipsen!! men idewntligen så är det svanskappa jag har när jag kör, inte nnär jag rider!!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 269
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 745
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
878
Senast: tara
·
Hästvård Min häst har haft lite problem med klåda och små sår i svansen ett tag så jag tvättar och smörjer dagligen, idag efter ridning såg jag...
Svar
8
· Visningar
2 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka