Skav i bakkant på sadelläget - anledning?

-Catherine-

Trådstartare
Om man får skavfläckar i pälsen alldeles i bakkant av sadeln, vad beror då det på? Är sadeln för rak? För smal? eller är det fel storlek så att den inte ligger still?

I övrigt så ruggas inte pälsen någonstans alls, utan bara precis längst bak och det är ngt som uppkommit nu i vinter.
Om det kan ha med saken att göra så har hästen musklat av en smula efter en viloperiod.

Har tyvärr ingen bild på just min häst utan jag har försökt att illustrera det på en royaltyfri bild som jag hittade på nätet:

horseback.jpg

Sv: Skav i bakkant på sadelläget - anledning?

Har också sett det här problemet på en del hästar när de har vinterpäls... Det KAN bero på att sadeln är för smal så att den lutar bakåt och hamnar i bakvikt...

Men om sadeln ligger bra kan man också byta ut schabraket mot en vojlock som går att dra upp där bak (i bomrännan)... Då skaver det inte längre :)

Fast när jag frågade efer en vojlock i ridsportaffären undrade de om jag var från stenåldern...:D

Lycka till!

Så blir det med min häst också. Han är öm/känslig i pälsen just nu, annars får han inte skav där.
Vi har löst problemet med vojlock. Och kollat över foderstaten så han ska få bättre päls.

Ahh, vad skönt att det kan vara relativt ofarligt då. Jag såg framför mig att jag måste göra ett dyk ned i sadelträsket igen, usch :(
Men då ska jag köpa en vojlock istället för mina schabrak. Jag har dressyrsadel och har noterat att det fortfarande går att beställa vojlockar till dem :)

Man drar alltså upp vojlocken lite i bomkanalen? Hur kan det komma sig att det avhjälper skavet?
Hur som, underbart med enkla lösningar :)

Hej! Min sadel började skava efter att min häst blev behandlad av kiropraktor och därefter fick rörligare rygg... Detta var iaf sadelutprovarens teori, hon trodde att sadeln börjat röra sig sidvärtes i takt med att pållen började arbeta ordentligt m ryggen... Vissa hästar har även känsligare päls såhär på vintern. Vi har löst problemet med en antiglidpadd som jag lägger under schabraket och ganska långt bak så att padden sticker ut lite utanför schabraket.. Padde är en gelepadd med små hål i, tror det finns en liknande på tex. h---ks.. Fungerar suveränt bra! Inte ett hårstrå åt fel håll!

Lycka till!

Det hjälper om hästen får skav av schabraket, men som jag förstod det så får din häst skav under sadeln? Då hjälper det inte med vojlock tyvärr...

Jo, jag tror det är under sadel det skaver. Det blir som två runda fläckar, ca tre cm i diameter.
Jag har noterat att sadeln inte ligger an riktigt i bak, kan det vara så att den är lite för svängd dårå? Jag har testat att känna under bossorna i bak när jag sitter i sadeln, och jag tycker inte att den ligger an särskilt hårt alls faktiskt.

Kan det vara så att sadeln är lite för svängd och därför rör sig lite då jag rider? Den ligger hur bra som helst annars.
Om jag testar med en kilpadd, kanske det kan lösa problemet? Eller skall jag testa en sådan padd som Agent Orange tipsar om ovan kanske?
Problemet har ju dessutom uppkommit nu i vinter, i somras så låg inte ett hårstrå knasigt efter en tidtur.

Sadeln är en Wintec Isabell Werth med det vita järnet monterat (XW)...

Du hade inte det vita järnet i förut, innan skavet upp kom menar jag ?

För i så fall är det nog tyvärr så att bommen blivit lite för böjd. Vilket oftast sker när man byter till vidare järn i Wintecs sadlar.
Har själv upplevt det, och dom själva säger att det sker så när man byter till vidare järn.

Dom rekomenderade att jag skulle skaffa en som var luftstoppad i stallet för ull, som min var, då luften "av sej själv" förflyttar sej så denna böjningseffekt minimeras.

Du kan också testa med en fårskinnspad under då den fördelar ev. tryckpunkter tack vare den "fluffiga" ullen som med sin förmåga att "hålla kvar" luften mellan ullstråna kan utjämna och fylla ut ev. glapp.

Jag har alltid haft det vita järnet i sadeln sedan jag köpte den. Min sadel är också luftstoppad.
Men om jag stoppar i en fårskinnspadd så lyfter jag väl bara upp sadeln från ryggen hela vägen så då blir det väl iaf för svängt i bak? Dessutom så ligger den så bra framtill att jag tror nästan det blir trångt med en sådan pass tjock padd som min fårskinnspadd är. Men jag kan ju testa förståss :)

En kilpadd är alltså ingen bra idé då? den lyfter ju lite bak utan att påverka så mkt fram.

Ni hör ju, jag är så okunnig så jag skulle skämmas :(

Sådär är det för en i vårat stall också.. Men sadeln ligger jättebra (tydligen inte enligt märkena) så vi fattar verkligen inte hur det kan skava där.. Den ligger helt i jämvikt och ligger an hela ryggen, inte för rak..

Han har en luftstoppad wintec allround.

Jag har precis samma problem och jag var hos auktoriserad sadelutprovare igår för att kolla sadeln jag köpte i maj (med hjälp av samma sadelutprovare). Det kan vara att sadeln inte ligger helt still men enligt sadelutprovaren behöver det inte beror på sadeln utan tydligen är det ganska vanligt att hästar får skav där på vintern. I mitt fall så tittade jag på mitt gamla schabrak och schabraket var rejält nött och trasigt i bakkant, borde med andra ord kasserat det för länge sedan:o.
Jag använder fårskinnspadd till min hästs nya sadel och på vintern lägger jag helt enkelt den underst. Eller får man använda fårskinnsvojlock. Eller så kan man använda träckfilt, en filt som är vojlock och ländtäcke i ett.

Fast det är ju bra att kolla sadeln igen för både hästens rygg och sadeln kan ha ändrat form.

Min förra häst fick alltid lite skav efter schabraket i slutet av vintern/våren när vinterpälsen började bli sliten. Löste det genom att rida utan schabrak och istället ett renskinn under. Funkade kanon! Även fårskinn funkade.

är det bakom sadeln? ingen fara isf, det är bara kanten på schabraket som rör sig fram och tillbaks eftersom hästen rör sig. på vintern när pälsen har dåligare kvalite så kan det då skava.

är det däremot under sadeln så är din sadel antigen för rak eller för smal.

är det bakom sadeln? ingen fara isf, det är bara kanten på schabraket som rör sig fram och tillbaks eftersom hästen rör sig. på vintern när pälsen har dåligare kvalite så kan det då skava.

är det däremot under sadeln så är din sadel antigen för rak eller för smal.

Ok...ja, jag tror ju att det är under sadeln det skaver, det blir ju som två små runda skavfläckar (alltså inte en enda fläck, utan två separata bredvid varandra). Men det underliga är att när jag lägger på sadeln (och även när jag sitter i den) så ligger inte sadeln an särskilt mkt.

Så jag blir så brydd, vore sadeln för rak så borde den väl ligga an, och ganska rejält också för att det skulle bli skavfläckar?
Och varför bara på vintern? Ryggen förändrar väl inte form på vintern inte? :confused:

Ja, jag blir som sagt helt snurrig i huvudet av detta, jag får nog leta rätt på en sadelmakare eller duktig utprovare som kan hjälpa mig att undersöka saken :(

pälsen är som sagt känsligare på vintern. men blir det skavfläckar under sadeln, så tyder det på att sadeln inte passar perfekt.

En för lång och/eller för rak bom kan ha den effekten. Bäst är att ta ut en sadelutprovare som kollar om hästen ar en korrekt tillpassad sadel. Har haft precis som du beskriver på en häst och den sadeln var enbart en halv tum störra än vad han ska ha.

förra hästen jag red fick så när hon hade vinterpälsen. sadeln var kollad av utprovare och låg jättebra, och det syntes/märktes ingenting under sommarhalvåret.
lösningen här var att på vintern lägga ett renskinn under sadeln, istället för schabrak. har sett fler och fler som använder det på vintern just pga. att hästarna får skav när de har vinterpäls. kan varmt rekommenderas!

(och det är såklart förutsatt att sadeln passar, men jag har bara skummat tråden och tar för givet att den gör det)

Tack för alla svar!

Ja, som jag sagt tidigare så är detta ngt som uppstått nu i vinter, inte det minsta tillstymmelse till detta i somras. Jag är ganska säker på att sadeln ligger mkt bra på ryggen, sadeln är inköpt i samråd med en mkt kunnig person. Men det är förståss inte omöjligt att det blivit galet iaf, eller att pålle förändrat sig senaste halvåret.
Jag har tyvärr inte ordentlig kunskap för att ta gift på att det är 100% passform så jag blir då tvungen att ta hjälp av ngn som besitter den kunskapen.

Om det är ngn som kan rekommendera kunnig person i mitt område eller närområde (norra Hälsingland-södra Medelpad) så skulle jag bli mkt tacksam. Skicka mig gärna ett pm isåfall.

Stort tack för alla era inlägg, det är skönt att kunna bolla med ngn.

/C

För det första, lägg fårskinn- eller renskinnspaden direkt på hästen rygg.

Sen så trycks "luddet" ihop där sadeln ligger an lite mera, medans det "fyller ut" där det "saknas" tryck från sadeln.

Men man måste också tänka på att sadeln aldrig ska ligga optimalt när hästen står stilla, utan den ska ligga perfekt när hästen JOBBAR i rätt form.
Får då ser inte ryggen likadan ut.

Bägge mina hästar har nästan helt raka ryggar när dom jobbar som dom ska, medans dom är rätt normalt U-formade när dom står stilla eller bara är ute och luffsar.
Jag har löst det så att sadlarna ligger så perfekt det bara kan gå när ryggarna är raka, och när vi ska ut och luffsa lägger jag en extra bit pad mitt under sadeln för att fylla ut det "tomrum" som blir där eftersom dom inte jobbar och rätar ut ryggen på samma sätt som när dom jobbar optimalt.

Eller så kan man skaffa sej en sadel för arbete och en för luffsning om man har gott om pengar förståss...

Liten uppdatering:

I fredags var jag in till staden och köpte mig en kilpadd eftersom jag hade fått för mig att denna skulle lösa mitt lilla "skavbekymmer".
Så idag skulle jag testa och se om det blev bra (jag har faktiskt inte ridit på över en månad så problemet har liksom legat i ide :o)

Padden blev inte ett dugg bra faktiskt, den var på tok för liten (för kort och för smal), finns de i olika storlekar tro? Min sadel är en 17 ½" och denna padd skulle nog legat bra under en 16" gissar jag, så denna lämnar jag åter.

Iaf..jag sadlade utan padd och undersökte noga skavet i förhållande till sadeln....och....Weee! Skavet ligger exakt under kanten på schabraket, INTE under sadeln :banana:. Gissa om jag blev lättad? :bump:

Lite pinsamt dock att jag inte kollat upp det hela lite tidigare när det nu var så enkelt som att bara sadla på en gång :o

Nu blir det ett köp av en vojlock istället så får jag hoppas att skavet upphör :)

Tack för alla synpunkter och inlägg i denna egentligen ganska onödiga tråd :d

/Catherine - glad att slippa sadelträsket ett tag till

Liknande trådar

Western Här har vi en till som kanske gör en "från engelsk ridning till western", men vissa av er har kanske redan lagt märke till det.. Hur...
Svar
14
· Visningar
2 839
Senast: MittNyaJag
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 848
Utrustning Ok, såhär är det: har en sadel till min nu fyllande 5 åring som jag fick utprovad för 6månader sedan och som passat honom jättebra...
Svar
4
· Visningar
920
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka