Skavsäkra schabrak - vilket tyg?

Bukefalos 30 år!

MiniLi

Trådstartare
Nelly har fått skav av sitt equibandschabrak, där spännena för gummibanden sitter. Jag använder renskinn under schabraket men det räcker inte så långt ner, så nu har hon plötsligt fått rätt stora halvkala fläckar mitt på magen🫣

Jag tänkte att jag ska köpa något bra halkigt tyg och limma fast med textillim på de delar av schabraket där det blir skav. Men vad ska jag köpa för tyg?
Typ siden eller finns det något ännu bättre?

Har googlat mig till att det finns textillim som ska hålla i tvätten👍

Ser inte klokt ut. Tur det börjat växa ut päls inför våren🤷‍♀️
IMG_2971.webp

Bävernylon fick jag som förslag när jag hade problem med skav (finns en tillverkare i närheten där jag bor som använder det i schabrak), men jag hann aldrig testa för sen hittade jag ju LeMieux som funkade jättebra. Men för att klistra på existerande schabrak kanske det funkar?

Bävernylon fick jag som förslag när jag hade problem med skav (finns en tillverkare i närheten där jag bor som använder det i schabrak), men jag hann aldrig testa för sen hittade jag ju LeMieux som funkade jättebra. Men för att klistra på existerande schabrak kanske det funkar?
Ah bävernylon, har jag inte ens tänkt på.
Önskar att equibandschabraket vore lika bra som lemieux, hade varit det bästa. Särskilt med tanke på priset🫣

Önskar att equibandschabraket vore lika bra som lemieux, hade varit det bästa. Särskilt med tanke på priset🫣
Om hon inte får skav av andra schabrak så kanske du kan använda ett sådant under istället för renskinnet?

Om hon inte får skav av andra schabrak så kanske du kan använda ett sådant under istället för renskinnet?
Equibandschabraket är ganska stort, tror det är större än mina andra så tror det kanske blir svårt att få allt att ligga still med dubbla schabrak?
Hon får inte skav av mina andra schabrak, men de ligger ju inte an på samma sätt som detta gör iom gummibanden. Svårt att veta om det skulle funka, framförallt nu när det redan blivit skav..

Hade aldrig några problem med skav från schabrak eller vojlock då jag hade häst 1997 till 2015. (Kill) gissar att det antigen har något med utformningen/materialet att göra eller något fel ryttaren gör.

Hade aldrig några problem med skav från schabrak eller vojlock då jag hade häst 1997 till 2015. (Kill) gissar att det antigen har något med utformningen/materialet att göra eller något fel ryttaren gör.
Läste du inte?
Skavet beror på att equibanden fäster i schabraket vilket gör att schabraket ligger an mot pälsen på ett helt annat sätt än vanligt.

Har du provat att använda pälsglans på fläcken för att minska friktionen? Det var min go-to på mitt fullblod när det gällde skav i allt från boots till täcke.

Ett annat tips som hjälpt mig mkt är att göra hot oil treatment på hästen regelbundet när den är klippt. Det har gjort pälsen mkt finare och mindre torr vilket kanske kan minska skavrisken också?

Ett annat tips som hjälpt mig mkt är att göra hot oil treatment på hästen regelbundet när den är klippt. Det har gjort pälsen mkt finare och mindre torr vilket kanske kan minska skavrisken också?
Det vore nog bra! Jag använder barnolja när jag tvättar henne efter klippning, men just den här tiden på året blir det ju ingen tvätt eftersom pälsen inte växer (och det är kallt, så badar inte i onödan).
Ska jag definitivt tänka på nästa år och köra en omgång nu för att underlätta sista perioden. 👍

Jag har provat bävernylån i skavdämpande syfte men fungerade inte kan jag säga tyvärr. Har du provat sådant där skavstift annars? Annars skulle jag försöka hitta typ jackfoder eller klippa sönder en gammal täckesliner och fodra med.☺️

Jag har provat bävernylån i skavdämpande syfte men fungerade inte kan jag säga tyvärr. Har du provat sådant där skavstift annars? Annars skulle jag försöka hitta typ jackfoder eller klippa sönder en gammal täckesliner och fodra med.☺️
Bra att veta!
Jag tänkte spontant typ siden, vad tror du om det?
Jag testade skavstift för några år sedan, tyckte inte det gjorde någon skillnad..

Får rota i gömmorna och se vad jag kan hitta för täcke eller jacka att slakta😅

Bra att veta!
Jag tänkte spontant typ siden, vad tror du om det?
Jag testade skavstift för några år sedan, tyckte inte det gjorde någon skillnad..

Får rota i gömmorna och se vad jag kan hitta för täcke eller jacka att slakta😅
Siden är väl väldigt skört har jag för mig så går kanske sönder fort. Förutom jackfoder/liner så kanske bomullssatin kan fungera om du syr fast det lite löst så det kan följa med huden om du förstår hur jag menar?

Har googlat mig till att det finns textillim som ska hålla i tvätten👍
Japp, det finns.
Jag brukar lappa mina täcken med täckestyg och casco textillim som jag har för mig ska klara 60 grader.
Nu tvättar jag inte täcken så varmt som 60 de få gånger de tvättas. Men lapparna har suttit genom ett antal tvättar.

Japp, det finns.
Jag brukar lappa mina täcken med täckestyg och casco textillim som jag har för mig ska klara 60 grader.
Nu tvättar jag inte täcken så varmt som 60 de få gånger de tvättas. Men lapparna har suttit genom ett antal tvättar.
Såg det, kändes som en enkel lösning👍

Liknande trådar

• Skavsår, hjälp med pad
  • B
    Hjälp med schabrak!
  • Dressyrsadelstroppar
  • L
    Blir dina schabrak missfärgade av lädersadeln?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka