Skavsår av bootsen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lilla_Millan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 864
L

Lilla_Millan

Min ponny får skavsår av alla boots bak, men oftast inte fram. Någon som har tips på vad man kan göra? Jag har provat hur många par som helst men han fr alltid skav. :crazy:

Väääldigt tacksam för svar=)

Sv: Skavsår av bootsen

vart får han skav? vad har du för sorts boots? har du gummiboots rek jag dig att köpa neoprene boots, mkt mjukare och snällare mot huden på hästen.

jag kan inte ha ngn typ av boots alls på sommaren, han får fukteksem av allt o mer mugg :(

I övre karleden, alltså på kanten av bootsen. jag har neonpre boots. Jag använder bara boots när jag hoppar med gräsbrodd, så han har dem inte ofta, utan typ en gång i veckan...

Har du provat hela gummiboots? Alltså sådana utan kardborre eller knäppning? vad sa han om dem i så fall?

Klipp sönder ett par strumpor och trä på karlederna. Finns även riktiga karledsskydd att använda under boots, om man inte vill köra på budgetvarianten.

Smörj in med hästsalva på hästen är bootsen sitter det gör jag på min häst för hon får också skavsår och det hjälper!

Jag tycker också att du ska prova hela boots om du inte gjort det, dom skaver i alla fall inte på min häst, o de gjorde såna med kadborre. Dom värsta du kan använda är ju klapperboots, dom är bara att slänga i detta läget...

Eftersom hon har neopreneboots och det funkar ju tydligen inte ;) Jag vet inte om dedär karledsskydden sitter stilla, men jag är tveksam till att det skulle göra skilnad..

Ja, fast det kan ju lika gärna bero på bootsens utformning. Karledsskydden sitter nog rätt stilla tror jag, så det kan ju vara värt att prova. Är dock skeptiskt till dem öht, tycker inte kardborrelåset ser så bekvämt ut. Men de kan ju vara mjukare än man tror.

Om det vore min häst skulle jag offra några strumpor helt enkelt.

Om du har bootsen för att inte hästen ska slå sig tipsar jag om att använda skalpers istället. Det är skydd som ofta används inom travet. Sitter inte fast i karleden utan man har en kil som håller fast dem mellan skon o hoven. (Enklast om hovslagaren hugger ut så det finns plats för den.) Finns att köpa i alla butiker som säljer utrustning till trav, o de kostar inte många kronor.

Skriver som Bison: Eskadrons boots m fårskinn.
Har de på min pålle, fungerar utmärkt! Fårskinnet blir ju lite äckligt när det är blött, men då ere bara att tvätta i 40grader och sen föna och kamma ullen så ser dom ut som nya!

Mkt prisvärda och slitstarka, rekomenderas varmt!

Tigertofflan skrev:
Men är inte dessa gjorda av neoprene?

Till trådskaparen: Provat Eskardons boots med fårskinn i?

De tror jag skulle funka.

Dollar

var kan jag köpa bootsen med fårskinn då da? o hur mycket kostar dem:crazy: :smirk:

Jag vet att några i stallet som använt boots har fått skav och det har berott på att bottsen varit för långa..så när hästen går slår nederkanten av bootsen i marken och gör att de trycks upp. Är det där felet ligger kanske ?
Om du har gummi boots så kan du klippa av dem i nederkant så det blir lagom. har du neoprene blir det ju lite svårare...

till TS:

har du testat professional choice boots? dom sitter där som sitter helt enkelt och är verkligen jättebra!

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
934
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Mat I mitt yrke blir jag ofta bjuden på framförallt fikabröd, men även mat av olika slag. Jag hälsar ofta på hemma hos människor och i stort... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 068
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka