Skenar hästen utan anledning??

fiaskurken

Trådstartare
...Eller fes jag så hon for iväg av ren förskräckelse? Vad har ni för erfarenheter? Testar hon? Å hur i hela världen får man stopp på åbäket när det väl gäller...

Var det så oklart? Kan en häst skena utan anledning, av djävulsskap alltså? som min gjorde... Många som inte förstod vad jag menade? här försöker man vara lite humoristisk

Av djävulskap? :crazy: Nej! Hästar gör inte saker för att jävlas eller för att vara elaka - åtminstone inte i de tankebanor som vi människor tänker.

Mycket möjligt att hästen testar ditt ledarskap eller dyl & därför i dina ögon "utananledning" sticker med dig.

Jag tror att oftast beror det på:
* hästen blir rädd för något
* hästen har ont
* superpigg med massa spring i benen och kan inte hejda sig själv
* han gör som han vill.. Känner han för att dra så gör han det... Struntar i vad ryttaren vill.

Kan säkert bero på massa andra saker oxå...

Med djävulsskap menade jag i stil med att testa... men om man skrittar helt lugnt och fint och hon helt plötsligt drar så borde det vara att hon testar mig... :confused: Eller hur? Kändes mycket märkligt, gick INTE att få stopp på henne :crazy:

Om hon skenade så berodde det på att hon blev skrämd. Om hon däremot stack med dig är sannolikheten stor att hon testar dig, och då är det lydnadsträning som gäller. Om du har svårt att hinna korta upp tyglarna vid så´na tillfällen ska du nog undvika att skritta på lång tygel ute.

Sedan till hur man får stopp på hästen: det finns flera "knep", och det går nästan alltid att verkligen få stopp på dem, men jag tycker inte att man ska lära sig så´na saker över nätet, utan av någon som sett en rida, och som först kan utesluta en massa andra orsaker till att din häst drar. Man får nämligen absolut inte missbruka en nödbroms.

Lycka till med din ridning. :)

;) Krocket

Ja då får man väl säga att hon stack då. Jag kanske säger fel, men om hästen galoperar utan att jag får stopp på henne så brukar jag kalla det skena.

I det här fallet funkade inget av det som jag provade. varken att vända runt henne i cirklar eller dra i munnen (naturligtvis inte det första jag provade) Men hur gör ni generellt när (om) hästen sticker? Vad kan man göra mer än att luta sig bakåt, försöka få runt hästen i en cirkel osv...

Jag försöker att lista ut varför hästen skenar/sticker och åtgärdar felet. Då hästen skenar/sticker har man garanterat ett eller flera problem som är av mycket grundläggande karaktär och du måste troligtvis börja arbeta din häst från marken för att kunna komma åt problemet. Att försöka lösa problemet genom att t.ex. byta bett, lära sig olika "nödstoppsknep", m.m kommer bara att förvärra situationen.

om hästen sticker för att den blir rädd så brukar jag låta den få springa av sig det en (ltien) bit, men det beror ju på var vi är nånstans också såklart. Och på underlag och så. Men min som din testar hela tiden. Och han ÄLSKAR att springa :D Men det som (ibland) funkar på min buse är att sitta ner (och försöka slappna av, vilket jag är kass på) hålla ena tygeln kort (normal längd för kort tygel då såklart, inte jättekort) prata lugnande och ta och ge med andra (som också e kort då naturligtvis) visst han sajktar itne av dirkt men efter en liten bit alla fall.

Är det någon som har sett en häst skena? Under mina år som aktiv ryttare har jag aldrig sett eller suttit på en häst som skenar. Däremot stuckit iväg, men då är de ju ff kontaktbara.

Personligen tycker jag att "hästen skenar/skenade" är en missbrukad fras, som man tar till i onödan.

Det här var bara andra gången jag satt på henne. Första gången kände jag bara på henne i paddocken lite lugnt, nu skrittade vi ut i skogen. Travade väldigt lugnt en liten bit, hon lyssnade fint på halvhalterna, men plötsligt stack hon bara som sagt och jag hade inte en chans :smirk: dessutom flög jag ju av denna gång och är sjukskriven nu. men du tycker jag skabörja från backen? Longering?

Hon blev inte rädd för nåt, det är jag nästan övertygad om... Det här var en ganska lång sträcka som hon sprang på, försökte sätta mig ner och tala lugnt ja allt möjligt, men allt går ju så satans fort också, så jag hann ju bli lite skraj under tiden, och det lär hon väl ha känt av också :smirk: Men visst är det väl är det väl lite läbbigt nästa gång jag ska rida ut med henne... jag kommer vara som ett asplöv. :crazy:

Jag har varit med och sett en del "stickhästar" och varit med och "rättat till" i dem. Gemensamt för dessa är att de varit spända, på sin vakt och haft ganska mycket tyngd på framdelen. Gemensamt är också att deras mattar och hussar har tyckt att de har varit lugna och stuckit utan anledning, tills de upplevt skillnaden.

Det jag har gjort med dessa hästar är att först få dem helt lugna och avslappnade tillsammans med den människa som ska rida dem. Sedan sett till att de kan stanna och gå igång för mycket små hjälper. Jag föredrar tömkörning framför longering, men ibland kan man få börja ännu mer "från grunden" och kanske göra övningar vid handen.

Det är så svårt att säga hur långt tillbaka i grundhanteringen man behöver gå utan att ha sett hästen.

Vad är det för häst du har och hur gammal är den? Vet du något om dess tidigare liv och hur den är tränad och hanterad?

Att en häst sticker anser jag vara ett mycket allvarligt problem. Det är dessutom livsfarligt.

Jag har suttit på en skenande häst flera gånger (bl.a. efter ett möte med en älg). Oerhört otrevlig känsla i maggropen när hästen är utom all kontakt. :crazy: Alla gånger har dock slutat väl eftersom hästen ju lugnar sig efter ett rejält race och småningom blir kontaktbar igen.

Jag har också ridit till hästar som stuckit med sin ryttare. Gemensamt för dessa har alltid varit att deras ryttare haft dålig kontroll redan på marken.

;) Krocket

Är det någon som har sett en häst skena?

Njaaa, i alla fall resultatet! En av grannens ardennrar sprang rakt i en jättelönn och syddes sedan i pannan med ett antal stygn. När de kopplat bort självbevarelsedriften och inte väjer för husväggar, träd, stup och liknade räknar jag det till sken :angel:

När de kopplat bort självbevarelsedriften och inte väjer för husväggar, träd, stup och liknade räknar jag det till sken

Precis så anser jag med.

Men man får ofta höra att hästen skenade för något. När man sen ställer följdfrågor så kommer det fram att ryttaren har kunnat styrt in på en väg eller liknande.

För mig så är en skenande häst precis så som du har skrivit ovanför. I annat fall så sticker hästen eller galopperar iväg. Det kallar inte jag sken.

Men det kan inte vara roligt att sitta på när en häst verkligen skenar. Jag hoppas att jag inte behöver vara med om det. :crazy:

Hon kanske blev rädd när hon upptäckte att hon faktiskt var ensam ute i skogen. Det var andra gången du red henne: Känner du henne sedan tidigare?
Jag menar att det kanske inte var ett rådjur som skrämde henne utan själva känslan av att vara ensam och övergiven i skogen, långt hemifrån stall flock och trygghet som skrämde henne.

Jag anser att en häst inte skenar för att jävlas. Hur skulle det se ut i en flock som måste samarbeta för att överleva? :smirk:

Liknande trådar

R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
17 878
Senast: Hedinn
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur