Bukefalos 28 år!

Skenbenägen nordsvensk

C

c_line

Jag håller på att rida in min nordsvensk. Förra gången jag red för 10 dagar sedan så ville han dra iväg i en situation när vi red ut. Han laddade ett tag förbi några hus med störning och när vi kom fram till en vägkon så sprang han några steg, jag fick stopp på honom och vände upp mot konen och red förbi igen tillbaka hemmåt.
Han har skenat en gång i vagn för ett år sedan, nu efter denna förhållandevis lilla händelsen så blev jag så rädd att benen skakade. Jag red honom igen igår, först en stund i ridhuset sedan i paddocken. När vi kom ut i paddocken vände han upp mot skogen och började ladda (spänna sig i hela kroppen och sätta upp huvudet så jag känner att det snart kommer explodera) jag vände honom och red in igen. Rädd såklart.
Hur hanterar man situationen när hästen vill dra?
Känns så tråkigt begränsat nu och jag vill ju inte vara rädd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skenbenägen nordsvensk

Hur agerar han med ridsällskap. Det bästa är ju att ta med en trygg stall/hagkompis ut.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Skenbenägen nordsvensk

mkt bra ide men det finns inte för tillfället...
 
Sv: Skenbenägen nordsvensk

Måste du rida in hästen själv? Kan du inte skicka bort den eller be någon annan göra det?

Det låter som om hästen håller på att utveckla en ful ovana som du inte klarar av (eftersom det gör dig rädd). Och om du inte klarar av detta så kommer hästen att fortsätta så, och till slut har du en häst som är farlig att rida för att den bara sticker när den känner för det.

Jag skulle själv inte fixa en sån häst, utan skulle lämna den till någon annan tills den personen hade fått ordning på den.
 
Sv: Skenbenägen nordsvensk

Har du blivit rädd så tror jag tyvärr inte att du kan lösa problemet själv, du behöver hjälp..
 
Sv: Skenbenägen nordsvensk

Lämna iväg han på inridning,annars befäster ni bara en dålig ovana! Alt är att fråga nån i stallet om den kan tänkas hjälpa dig med uteritterna mot en liten slant,tex att den rider din häst en/ett par ggr i vecka,och du följer med ut antingen till fots,eller på hennes häst.

Jag kommer att ta inridningen på min själv så långt det går,ifall det skulle uppstå situationer som skulle göra mig osäker så skulle jag lämna vidare till någon annan. Man lär vara tuff när man rider in,men om man känner som dig att du blir rädd så är det bättre att överlåta det till någon annan.

Lycka till!
 
Sv: Skenbenägen nordsvensk

Tömköra tycker jag brukar funka bra för lydnad och så kan man läsa av hästen lite bättre ibland.
Kanske lära hästen one rein stop?
 
Sv: Skenbenägen nordsvensk

När min häst vill skena eller liknande, så brukar jag alltid öva på att bara göra halt och när den står *helt* stilla så ger jag klapp på halsen och låter den gå igen. Men om hon ökar igen så gör jag likadant.
Detta gör jag alltid utan sällskap och det har gett resultat, för hon både går saktare, slappnar av och lyssnar :D
funkade för mig iallafall :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 840
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 077
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 947
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp