Bukefalos 28 år!

Skendräktiga tikar

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag har bara haft hanhundar när jag har behövt tagit ansvar själv och nu står jag med en daghund som ständigt blir skendräktig. :crazy:
Men jag har som sagt aldrig varit så insatt i tikar så upplys mig, vad är farorna med skendräktighet? Vad kan man göra för att lindra den? Hundens husse pratar om att ge henne ett gosedjur, jag känner mig rätt tveksam... Men det kanske är rätt väg att gå? Ge mig lite råd innan hennes pipande och gnällande får mig att bli tokig... :arghh:
 
Det som hjälper här är att ta bort bäddmöjligheter, ge kommando för att gå och lägga sig om hon börjar riva runt bland sängkläder, absolut inte låta hunden ha gosedjur eller liknande, helt enkelt avbryta beteendet. Sedan aktivera ordentligt, både mentalt och fysiskt, ge hunden annat att tänka på.
 
Det som hjälper här är att ta bort bäddmöjligheter, ge kommando för att gå och lägga sig om hon börjar riva runt bland sängkläder, absolut inte låta hunden ha gosedjur eller liknande, helt enkelt avbryta beteendet. Sedan aktivera ordentligt, både mentalt och fysiskt, ge hunden annat att tänka på.

Precis som Red_Chili skriver. Plus att jag har hört att man ska minska lite på maten och öka motionen.
Då var jag på rätt spår! :up: Då ska jag bara försöka få husse att förstå det också... :meh: Han tror att hon nog vill ha valpar... :banghead: Men jag lyckades ta fram allt som kunde gå fel vid valpning så han övergav den tanken...
 
Det går att be en veterinär att skriva ut Galastop - det brukar främst vara för att sina mjölkproduktion, men tar ofta bort även beteendet.
Men har hunden inte mjölk, utan bara är gnällig mm - så slå dövörat till. Det går över :) Ge dock inte gosedjur/pipleksaker etc till tiken, för det kan trigga igång mjölkproduktion som inte finns nu. Jag har en tik som bäddar och letar lyor ett par veckor när hon är skendräktig - det är det enda hon håller på med (förutom att tvätta min hand/arm på nätterna...). Det enda jag gör är att hålla koll så hon inte kryper ner i en rävlya/grävlingsgryt när vi är ute och försöker aktivera henne med mer hjärngympa (då glömmer hon bort detta ett tag). I övrigt så försvinner det efter ca två veckor på henne, så det är inga problem här. Hon får inga tuttar med mjölk eller så, utan bara bädda-ligga-mörkt ett tag. Det kan vi absolut leva med :)
 
Hjälper det verkligen att ta bort "valpar" och bäddmöjligheter, eller gör det bara att vi slipper se hur hunden känner? Jag ställer mig tveksam till att hundens behov av att utföra ett visst beteende försvinner bara för att man tar bort de fysiska möjligheterna.

Jag hade nog föreslagit att kastrera hunden om den blir så skendräktig att den är helt ur funktion den tiden.
 
När min förra tik var skendräktig åkte leksaker och gosedjur bort direkt för hon blev besatt av dom och stressade ur fullständigt!
Tom katten triggade igång henne. Så inga gosedjur.
 
Hjälper det verkligen att ta bort "valpar" och bäddmöjligheter, eller gör det bara att vi slipper se hur hunden känner? Jag ställer mig tveksam till att hundens behov av att utföra ett visst beteende försvinner bara för att man tar bort de fysiska möjligheterna.

Vet inte hur det är generellt, men min Aysu blev skendräktig första gången hon löpte efter att jag köpt henne. Då ville hon bädda överallt, men främst i en bur som stod uppställd. Jag tog bort buren. Efter två dagar hade hon helt tappat intresset för att bädda runt och var betydligt mer "sig själv". (Hon blir även pipig och konstig när hon blir skendräktig)

Skulle inte heller vara för snabb med att kastrera. Det är ju inte ovanligt att tikarnas löp är lite knasiga när tiken är ung. Vet många som efter 2-3 löpet slutat påverkas av löp och skendräktigheter. Mina egna tikar har också varit sådana. Men det är klart, blir tiken extrempåverkad hela tiden och det inte blir bättre varken av miljöombyte, foderbyte eller med åldern, då är det ju bara att kastrera.
 
Fasta eller minskad matranson, massvis med motion. Ta bort leksakerna INNAN de blir fixerade av dem (min blev aldrig det, som tur är).
 
Jag försöker peka åt kastration, tiken är 7 år nu och har varit likadan hela tiden, men husse är livrädd för att söva. Hon får mjölk nästan varje gång. Värst var det förra gången då grannen i samma hus fick en valpkull samtidigt. :crazy:
Jag kan inte ha henne lös nu när hon är skendräktig, då försvinner hon iväg och lägger sig i något hål.
Nåja promenader och säga åt henne fungerar här, det är ju inte hemma på samma sätt. Husse får fundera på hur han vill ha det... ;)
 
Sen måste jag bara inflika, jag tycker inte att man ska avla på tikar med starka skendräktighetssymptom. Det är sin sak att de får lite mjölk osv, även om de bor med tikar som valpar. Men hundar som blir helt galna, skriker och inte ens kan fungera - nej.

Jag hade en terrier som mådde dåligt under löp och även blev skendräktig. Hon fick ganska mycket mjölk, men bäddade inte så mycket eller snuttade med leksaker. När hon kastrerades som 6-7-åring hade hon förändringar på livmodern.
 
Sen måste jag bara inflika, jag tycker inte att man ska avla på tikar med starka skendräktighetssymptom. Det är sin sak att de får lite mjölk osv, även om de bor med tikar som valpar. Men hundar som blir helt galna, skriker och inte ens kan fungera - nej.

Jag hade en terrier som mådde dåligt under löp och även blev skendräktig. Hon fick ganska mycket mjölk, men bäddade inte så mycket eller snuttade med leksaker. När hon kastrerades som 6-7-åring hade hon förändringar på livmodern.
Hon funkar, absolut! Kommer jakt sakerna fram så har hon bara det i huvudet, men jag har lite låg toleransnivå för pip och gnäll, kombinerat med att hon har en väldigt gäll ton... :arghh::D Men jag har lobbat för en kastration en längre tid... Det skulle underlätta för mig eftersom veterinären helst inte vill kastrerar min hane...:angel:
 
Hjälper det verkligen att ta bort "valpar" och bäddmöjligheter, eller gör det bara att vi slipper se hur hunden känner? Jag ställer mig tveksam till att hundens behov av att utföra ett visst beteende försvinner bara för att man tar bort de fysiska möjligheterna.

Jag hade nog föreslagit att kastrera hunden om den blir så skendräktig att den är helt ur funktion den tiden.

Ta bort låtsasvalpar ja, ta bort bäddmöjligheter nej (enligt mig). Jag tycker gott att tiken kan få bädda, gräva runt med filt mm för den delen är svår att stoppa - däremot kan låtsasvalpar säkerligen lättare trigga igång mjölk om en tiken puttar dom mot spenarna. Min tanke :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 078
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 319
Senast: Nominous
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 483
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 459
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp