Bukefalos 28 år!

Skeppskatt

Hyacinth

Trådstartare
vad tusan är det? Jag hade uppfattningen att det är en missbildning orsakad av inavel (alternativt en katt som bor på ett skepp) men varför saluförs det i så fall som en ras? Eller har jag fått det om baktassen?

Om det är en missbildning, varför avlar man på det?
 
Jag fick just samma fundering... Om det är annonsen hoppas jag att uppfödaren helt blandat ihop begreppen och att hon menar bondkatt.
 
Det beror tydligen på en defekt så kallad polydaktyli. Det är ingen ras och inget man egentligen bör eftersträva heller, då det tydligen kan uppstå en del problem om klorna inte fungerar som de ska. Här är en artikel om det hela. http://www.smp.se/livsstil/husdjur/masterkatten-far-inte-plats-i-sina-stovlar(808738).gm

Sedan kanske man ska vara lite mer källkritisk än vad jag var nu. Men jag är sjuk och trött, så jag anser mig ursäktad. ;)

Edit: Det finns tydligen en ras som heter Pixie-bob där ett av målen har tyckt vara att katten ska ha fler tår. http://sv.wikipedia.org/wiki/Pixie-bob
 
En skeppskatt är en bondkatt som har en missbildning som innebär att katten har fler tår/klor på en eller flera tassar. Om det händer inom rasrena katter så brukar det bara kallas för missbildning rätt och slätt. Det innebär också ofta att katten har inre missbildningar som kan göra att katten lider mer eller mindre och har man otur så blir inte katten så gammal. Emellanåt ser man annonser från folk som avlar på dessa katter och framställer dem som en ras för att de tycker att det är häftigt med för många tår/klor och dessa vill jag bara kräkas på. Man avlar inte på missbildade eller sjuka djur.
 
Senast ändrad:
Det innebär också ofta att katten har inre missbildningar som kan göra att katten lider mer eller mindre och har man otur så blir inte katten så gammal.

Är det verkligen såhär illa?! Jag har en skeppskatt och det här sa inte veterinären något om.. :( borde kanske kolla upp henne noggrannare hos en annan vet.
 
Är det verkligen såhär illa?! Jag har en skeppskatt och det här sa inte veterinären något om.. :( borde kanske kolla upp henne noggrannare hos en annan vet.

Ja tyvärr så är det betydligt mycket vanligare med missbildningar på de inre organen på en katt som även har yttre missbildningar vilket ju polydaktyli är. Förhoppningsvis är din katt frisk men du kan ju be veterinären göra en grundligare kontroll när ni ändå är där för vaccinering eller kastrering om den inte är kastrerad än så att du vet. Du behöver ju inte scanna hela katten utan en duktig veterinär kan känna när hen undersöker katten om de inre organen känns normalstora och hen kan lyssna på hjärta och lungor och då får man ju iallafall en hum om hur det står till med katten. Det absolut viktigaste är att man inte på några villkor avlar på en sådan katt eftersom det kan ge större och värre missbildningar för varje generation. Det absolut värsta man kan göra är att avla på två katter med polydaktyli för det kan ge riktigt svåra missbildningar.
 
Tack för svar @TinyWiny ! Jag ska nog boka in en koll direkt för säkerhets skull. Även om hon beter sig normalt så har jag alltid haft en lite orolig magkänsla kring henne och exteriört är hon inte direkt vacker. Hon är redan kastrerad och ska absolut inte avlas på, men tyvärr tror jag hennes mamma också är skeppskatt..

Tänker definitivt använda mig av en annan veterinär, den vi pratat med sa att det inte var någon fara alls med en skeppskatt så länge dom kan använda tån och klon normalt.
 
Tack för svar @TinyWiny ! Jag ska nog boka in en koll direkt för säkerhets skull. Även om hon beter sig normalt så har jag alltid haft en lite orolig magkänsla kring henne och exteriört är hon inte direkt vacker. Hon är redan kastrerad och ska absolut inte avlas på, men tyvärr tror jag hennes mamma också är skeppskatt..

Tänker definitivt använda mig av en annan veterinär, den vi pratat med sa att det inte var någon fara alls med en skeppskatt så länge dom kan använda tån och klon normalt.

Det är väldigt olika hur veterinärer bedömer skeppskatter har jag förstått. Vissa tycker inte att det är något att hänga upp sig på medans andra reagerar mer. En kompis katt som är skeppskatt fick en mycket ordentlig undersökning vid kastreringen medans veterinären som vaccinerade inte hade reagerat alls. Veterinären som kastrerade blev ganska upprörd när hen fick veta att detta var en katt vars mamma ägaren avlade ganska hårt på just med tanke på att risken för att missbildningar ökar så mycket. De sålde också kattungarna som raskatter vilket självklart är rent lurendrejeri. Katten borde ju inte avlats på alls.
 
Hur vanligt är det att dessa "skeppskatter" får andra problem? Vilka andra problem är vanligast, är det något specifikt man borde hålla utkik efter?
 
En skeppskatt är en bondkatt som har en missbildning som innebär att katten har fler tår/klor på en eller flera tassar. Om det händer inom rasrena katter så brukar det bara kallas för missbildning rätt och slätt. Det innebär också ofta att katten har inre missbildningar som kan göra att katten lider mer eller mindre och har man otur så blir inte katten så gammal. Emellanåt ser man annonser från folk som avlar på dessa katter och framställer dem som en ras för att de tycker att det är häftigt med för många tår/klor och dessa vill jag bara kräkas på. Man avlar inte på missbildade eller sjuka djur.

Det är till och med olagligt att avla på, inte bara omoraliskt. Däremot kan jag inte låta bli att tycka att de är oerhört söta :o
 
Hur vanligt är det att dessa "skeppskatter" får andra problem? Vilka andra problem är vanligast, är det något specifikt man borde hålla utkik efter?

Hur vanligt det är procentuellt vet jag inte men enligt vad jag har läst och hört så är det tyvärr ganska vanligt att om en katt har yttre missbildningar så kan den också ha inre missbildningar. Det kan vara allt ifrån att de inre könsorganen inte är som de ska till att njurar, lever, tarmar och hjärta har något fel eller att katten inte kan jama eller att katten föds med gomspalt och en hel massa annat. Vanligtvis är det alltså inget som man kan se själv med blotta ögat utan det krävs veterinärundersökningar med röntgen och/eller ultraljud för att de ska märkas så det är svårt att hålla utkik efter det själv. Vissa saker som gomspalt ser man ju och man märker ju om katten inte kan jama men kanske först när den har blivit äldre.
 
Hur vanligt det är procentuellt vet jag inte men enligt vad jag har läst och hört så är det tyvärr ganska vanligt att om en katt har yttre missbildningar så kan den också ha inre missbildningar. Det kan vara allt ifrån att de inre könsorganen inte är som de ska till att njurar, lever, tarmar och hjärta har något fel eller att katten inte kan jama eller att katten föds med gomspalt och en hel massa annat. Vanligtvis är det alltså inget som man kan se själv med blotta ögat utan det krävs veterinärundersökningar med röntgen och/eller ultraljud för att de ska märkas så det är svårt att hålla utkik efter det själv. Vissa saker som gomspalt ser man ju och man märker ju om katten inte kan jama men kanske först när den har blivit äldre.
Ah okej, då hänger jag med. Good to know, tack! Visste att extra tår kunde innebära andra problem men har inte haft närmare koll än så. Göte har extra tår tyvärr, något jag fick veta först vid hämtning, och vid googling har jag inte hittat så mycket om det. Bara tillräckligt för att vara noga med att katt nummer två skulle ha normalt antal :p
 
Polydaktyli är egentligen en rätt harmlös defekt. Katterna drabbas sällan av några problem. Får de problem kan handlar det oftast om en klo som växer in i en näraliggande tå eller att extratån inte är funktionell och därför riskerar att fastna. Att andra inre defekter skulle vara kopplade till polydaktyli har jag aldrig läst eller hört någonstans.

Därmed inte sagt att man bör avla på defekten. Polydaktyli (iaf vissa varianter) förefaller vara en additiv egenskap dvs. det är flera alleler som samverkar och ju fler alleler du samlar (vilket du gör genom selektiv avel) ju fler extratår får du.

Personligen är jag högst skeptisk till avel där man drastiskt förändrar strukturella vävnader så som ben och brosk.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 639
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 962
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 786
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 447
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp