Skicka faktura, blanda in kronofogd samt factoringbolag?

Casteloro

Trådstartare
Jag har fått ett uppdrag att se över vad som gäller vid fakturering från privatperson med momsplikt, till privatperson utan momsplikt. Kronofogden kommer att blandas in om fakturan inte betalas i tid. I ett sådant fall som jag beskriver, kan den momspliktiga privatpersonen sälja sina fakturor till factoringbolag eller är det endast till för företag? Vet inte riktigt hur jag ska googla för att hitta ett bra och tydligt svar.

Sv: Skicka faktura, blanda in kronofogd samt factoringbolag?

Men för att vara momspliktig så måste ju personen driva något slags företag? Även om det nu bara är som enskild firma, och då går det utmärkt att sälja fakturan till faktureringsbolag. Men det gäller att kolla upp villkoren, ibland blir man återbetalningsskyldig om den som får fakturan inte betalar trots kronofogde och då kan det bli lite jobbigt.

Låter lite som du blandar ihop päron och äpplen.

Skicka fakturan som den ska se ut (med eller utan moms beroende på momsredovsiningsplikt), om betalning inte inkommer - slopa försäljningen av fakturan och sök direkt hos KFM.

Det enda som behövs för att lämna över fakturan för hantering av KFM är att fordran är förhandlingsbar (se KFM´s hemsida). Jag som privatperson har lämnat vidare fordran hos annan privatperson. Precis som jag som företag lämnat vidare fordran både på privatperson och annat företag.

Det handlar inte om status (företag alt. privatperson) utan om fordran (förfallen, förhandlingsbar)

Det är nog ganska vanligt att man blir återbetalningsskyldig, speciell som "liten kund". Större kunder har nog andra avtal (eftersom de drar in mer pengar till fakturabolaget).

Det är nog ganska vanligt att man blir återbetalningsskyldig, speciell som "liten kund". Större kunder har nog andra avtal (eftersom de drar in mer pengar till fakturabolaget).

Det är lite olika, vi har sålt några fakturor, sådana kunder som vi vet krånglar och vi helt enkelt inte har orkat bråka med, och då kollade vi upp lite olika företag för att hitta ett som passade oss. Nu hoppades de säkert på att få alla våra fakturor så vi fick ett bra avtal men det skilde som sagt mellan olika faktureringsbolag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 136
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka