Skicka hästen med transportfirma?

QuickStar

Trådstartare
Någon som har gjort det? Fungerade det bra? Mådde hästen bra under resan och vid slutmålet?

Vad kostar det ungefär?
Vi ska skicka en åring från Jönköping upp till Sthlm.

Något speciellt man bör tänka på när man skickar med transportfirma?

Hästen skall betalas vid leverans, så då är väl det bästa att jag lastar på hästen och köparen ringer till chaufören och får bekräftat att han är på, så sätter hon in pengar och faxar ner en kopia på insättningskvittot till mig.

På så vis kan jag ju stoppa leveransen om hon inte betalar och hon vet att hästen står på bilen innan hon sätter in pengar, någon som har nåt annat förslag?

Brukar det inte stå massa annonser i ridsport om transportfirmor?
 
Mina pållar kom från Göteborg men STOR transport, och dom åkte kungligt ska jag säga. Men detta är några år sedan, kostnaden då låg på ca 1500 kr per häst.

Förra sommaren kom min ena pålla från hingsten, då åkte hon också storlåda, Blekinge-Stockholm ca 1600 kr då ingick övernattning på förstaklass hotell. :D

Jag upplever nog att hästarna åker bekvämt i dessa stora transporter, och det finns hur mycket firmor som helst att välja på. Ridsport är översållad med transportfirmor.
 
Flera hästar vi har sålt har åkt på det sättet. Alla köpare har varit nöjda med transporterna och ur hästen mådde när den kom fram. De som kört dessa transporter har varit oerhört bra med hästarna när de har hämtat dem hemma hos oss alt. vi har lastat dem på någon uppsamlingsplats.
De bilar jag har sett har varit väldigt fina och de flesta har väl även bevakning.
Hästarna åker betydligt mycket bekvämare i lastbil än i vanlig hästtransport och de har för det mesta sällskap, vilket är till fördel för en unghäst som ska ut i stora världen för kanske första gången.
Vad det kostat har jag ingen aning om eftersom det är köparna som betalat.
 
De flesta gånger har det gått bra, men när jag skickade en åring från skåne till Boden för nått år sedan så kom den upp med löss och var lite uttorkad. Hon hade väl varit orolig och inte druckit och ätit som hon borde kan jag gissa. Att den fick löss var inte kul alls, men det är väl lätt hänt med tanke på hur många hästar som strömmar igenom bilarna och övernattningsstallarna... :(
 
Jag skickade ett sto från dalsland till uppsala för snart ett år sedan.
Jätte bra företag som kom kanske inte i tid (skulle kommit under fm och kom c 21!) men de hörde av sig om förseningen.
Lastade henne först ganska trångt men de kom bara ett par meter så fick de stanna och lasta om henne så att hon stod i box.
De hade tom ett släp som de skulle fylla på med hästar på vägen!

Vet inte vad det kostade för det var de som skulle betala som köpte henne.

De hade 7 dagar på sig att betala henne och vi hade gjort upp ett kontra´kt innan jag skickade i väg henne.
 
Jag ska hämta ner min häst med transportfirma.. Vi skirver kontrakt innan hästen åker ner, jag betala halva suman för hästen innan den skickas, och andra halvan när jag fått hem hästen. jag står för transportkostnaden ner. Priserna kan variera rejält har jag upptäckt nu närjag ringt å kollat priser hos 3 olika bolag.. Det handlar om en sträcka på ca 30-35 mil. Bolag A ville ha 800:- + moms, bolag B ville ha 1000:- moms, Bolag C ville ha 650:- inkl. moms.. Det ni.. ni kan ju inte gissa vem jag ska låta ta ner min häst.. :) jag vet att samtliga bilar har samma nivå på utrustning och sånt, samt att chauförrerna är pålitliga.. samt att bolag A, inte skulle köra 7 mil för att hämta min häst på lastningsstället, utan att hästen skulle köras till dem! Men bolag C kunde gott å väl hämta den på lastningsstället..
Hoppas ni förstår nåt nu!!

har även lite andra erfarenheter av detta.. Min gamla klubb fick upp en häst, som åkt från tyskland, hon kunde inte dricka ur vattenkopp, och stod även uppstallad i stockholm och i Piteå, med vattenkopp, detta ledde till att hon blev uttorkad, och fick en släng av transportsjuka. Därför är det viktigt, om det är hästar som inte är vana att dricka ur vattenkopp, som ska övernatta någonstans, att säga till att de inte klarar det, så vet de att sätta in en hink hos dem!!
Men i allmänhet tycker jag det är bra med transportfirmor.. hästarna åker mycket stabilare, och jag kan tänka mig att låta det bli en extra kostnad att låta firman förflytta hästen , än att själv sätta sig i bil å köra flera mil, vilket kan resultera i en dyrare resa än beräknat.. eller nått.. nu blev detta rejält grötigt..
 
Patsy kom upp från Göteborg med transportfirma, 2500kr kostade det. Skulle INTE anlita dem igen pga de åkte en väldigt onödig omväg med min stackars tvååring som var helt slut när hon kom fram.

Det fick jag veta först när hon redan stod på transporten och var på väg, en timme extra är ganska mkt för en sådan liten.

Men bekvämligheten är ju mkt högre än i en liten transport :)
 
Har skickat pållen från Malmö till Stockholm och det var ju verkligen lyxigt! Han hade air-kondition och videoövervakning och allt möjligt! Kommer inte ihåg vad det kostade men jag hittade anonsen i Ridsport.

//Sheena
 
Har anlitat transportörer, första gången Norrland-Skåne, sedan Skåne-Göteborg. Jag anlitar enbart Gunnar Ohlssons transporter eller Jacobssons transporter. Får alltid en räkning i efterskott. Sedan så mellanlandar dom på halva vägen så hästarna får bo i stall och sedan fortsätter dom nästa dag. Har aldrig haft något problem med dessa. Tror norrland-skåne gick på ca 5000:-. Upp till GBG 1250:-.
 
jo, vi har använt oss av transportfirma vid två tillfällen. Det har varit bra bilar och så men TIDERNA.... De har varit timtal försenade.... En annan tjej som stod stallad här skulle skicka sin häst till Dalarna och lastbilen kom inte ens samma dag som det var sagt... Man jag kommer säkert använda firma igen för längre transporter för bekvämlighetens skull.
 
Har tagit upp alla mina 3 med transportfirma. Det skulle inte gå att jag åker med hästtransport och hämtar hästarna då det är såååå långa avstånd till hit upp. De har mått bra och är jättenöjd med det företag jag har anlitat!!!

D brukar vara massa annonser i ridsport med transportörer men finns även en sida på nätet där d flesta står med på... kan d vara på "hastnet"?? Kommer inte ihåg??
 
Jag har skickat många hästar med transport, det har alltid gått bra.
De resorna har också alltid varit betydligt längre än Jönköping - Stockholm
så du behöver nog inte vara det minsta orolig... om du väljer en stor och välkänd firma i alla fall.
Andra gör ju smygreklam så då kan väl jag också göra det...
Jag har nästan alltid använt mig av Erik Lundman i Piteå... :D
 
Min erfarenhet av att skicka hästarna med transportfirmor är inte alls bra, skulle jag göra det igen så skulle jag absolut kräva mycket goda, trovärda referenser.

När jag fick upp mitt arabsto från motala,iofs många år sedan, så var hon i uselt skick. Hon hade "ramlat" ner från rampen när hon lastades, dom hade inte vågat ta ur henne på övernattningsstället så hon vill själv stå kvar i bussen samt att vi sedan, enligt chaufören, måsta vara 5 st för att lasta UR henne och han ville minsan inte vara med. Visst hon var då mycket nervös och svårlastad men inte livsfarlig.

Jag har dessutom jobbat i försäljningsstall och hästarna som kom med transportfirmorna där,iofs danska, var i myckket dåligt skick oftast.

Med detta vill jag inte säga att alla transportfirmor är skit men jag kommer tänka mer än både en,två och tre gånger innan jag använder mig av det igen.
 
grens och lundmans tycker jag själv har bäst hand med hästarna fast nog finns det fler som är duktiga, kolla bara att chaffören är hästkunnig!! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 265
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp