Skicka häst med transportör

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Grazia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 141
G

Grazia

Hej!
Jag har funderingar på att låta en häst jag är spekulant på åka "hem" till mig med transportör. Det är cirka 40 mil att köra enkel väg och jag känner att det är lite väl långt att köra en häst man inte känner på egen hand, naturligtvis så har jag min man med mig men ändå...Tycker att det är långt att köra utan transport!
vem skulle ni rekomendera, vad ska man tänka på och på ett ungefär vad går det på?
Tacksam för alla synpunkter och förslag, jag har aldrig köpt en häst så här långt ifrån tidigare :crazy:

Jag har anlitat Johanssons 2 ggr,
dom transporterar hästar genom hela sverige.
båda hästarna stod i skåne,
dom kör "dörr till dörr".
verkligen att rekommendera då dom även är fullt försäkrade.

Okej, har de någon hemsida tro?
Vad ligger en sådan här körning på cirka, handlar det om 1000:- eller 8000:- :confused: :confused:
Har inte den blekaste aning tyvärr... :D

Jag betalade 5000:-+moms ("normalpris" 8000:-+moms) för att få min häst från södra Frankrike till Göteborg så 8000:- lär det inte gå på för 40 mil ;)

Jag vet inte hur jag skulle göra. Om ni är vana att transportera och kör med tvåaxlat släp skulle jag nog ge mig på det.

Jag har hört (skräckhistorier) om transportörer som i Sverige kör stora omvägar och att det tar mer än dubbelt så lång tid för dem som om man skulle kört själv. Jag vet inte om de hästägarna bara haft otur eller om de kör på det sättet här i Sverige? :confused:

Han min häst åkte med är svensk, men vad jag förstått kör han mest mellan utlandet och Sverige, även en del svenska travhästar (tränaren "tarzan"s hästar bla). De var väldigt trevliga och hästarna såg ut att vara i utmärkt skick (min var stel och utmattad, men det var första gången han åkte transport och första gången han stod i ett så trångt utrymme).

Det beror ju på hur säkra ni känner er. Jag känner själv att 40 mil inte är särskilt långt att åka med bil, men om ni tycker det är väldigt långt och du känner dig osäker tycker jag du ska låta honom åka med transportör.

Jag betalade 1500:- + moms för en resa på ca 40-45 mil nyligen.
Jag kan bara inte komma på vad det bolaget heter, men de var väldigt trevliga att ha att göra med. Jag ska fundera vidare... :confused:

2500kr kostade det att få hem Patsy från Göteborg MEN det tog väldigt lång tid, tror hon stod på bussen kring 12timmar och så lång tid hade det inte tagit om vi hämtat henne själv. Så det ångrar jag faktiskt, hon var så trött stackarn :(

Nja det är väl det att vi måste åka 40 mil i en riktning först så vad jag är mest rädd för är att vi är trötta när vi kommer fram till hästen och då ska vi vända åter 40 mil hem också.... :crazy:Jag vill ju att jag är pigg och alert när jag hämtar min nya häst och jag vill inte vara som en urvriden disktrasa :( Eftersom jag lider av migrän så anar jag att en resa på 80 mil en och samma dag kan bli tuff :( Jag ska fundera lite till och höra med min man. Vana vid att köra är vi definitivt. Har en 7 meters husvagn vi brukar släpa runt så när min man kör trasnporten tycker han att "det känns ju inte att man har något på dragkroken" :D

Jag tog hem min dåvarande nordis kille från Karlstad till blekinge,kostade 2500:- företaget finns inte längre och tur det.Gubben sa att de skulle använda lastbil osv.Men när han kom var det i en skranglig boj transport och hästen vart dyngsur.
Andra gången skulle jag skicka upp en shettis till Örebro trakten och anlitade då Tingslätts transport,det kostade 3500 men vi delade.Hästen fick stå i 12 timmar trots att de lovade att köra direkt. så man ska verkligen inte lita på transportörerna fullt ut.Ialla fall inte de jag använt mig av. :(

Jag lät en transportör hämta min häst, eftersom jag räknade ut att det skulle bli billigare än att köra med bilen jag hade tillgång till.. och det handlade om en sträcka på ca 30 mil.. jag betalade, hör å häpna, 650 kr för denna resa.
Jag har faktiskt hämtat en annan häst på en resa på 45 mil, och då övernattade vi, innan vi åkte upp med hästen, och jag kan säga med gott samvete att det var RIKTIGT jobbigt.. det tog oss ca 8 timmar att köra med några rökpauser för oss å drickpauser för hästen. Hästen i fråga var en van resenär, och stod bra hela vägen. var lite stel å trött när han kom ur trasnporten, men piggnade till rätt fort efter en promenad i nattluften.. :) ett gott tips är att kika i ridsport, ringa runt till trasnportörer som kör i dina trakter och jämföra priser..

Prata med några olika transportörer och jämför. Om de är seriösa borde de också kunna lämna referenser!

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 361
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka