Skicka sadel? Frakt? Betalning?

Estivuz

Trådstartare
Jag har en intressent på min sadel som vill att jag skickar den till hen i ett land i norden.
Jag funderar lite på om ni har några tips av vilket företag man borde använda sig av/vad som blir billigast samt hur man förpackar sadeln. Räcker en flyttkartong eller finns risk att den går sönder under leveransen?

Hur har ni gjort med betalning? Jag vill inte skicka förrän jag har pengar på kontot och köparen vill ju inte betala utan att hen vet att jag skickar sadeln..

Sv: Skicka sadel? Frakt? Betalning?

Är det verkligen en seriös köpare? Det finns ju många scams vad gäller just intressenter utomlands.

Mina villkor hade absolut varit pengarna på kontot annars ingen sadel.

Förskottsbetalning. Vill de inte betala sälj till någon annan :)

Jag har sålt en sadel till Norge. Skickade med posten, köparen betalade in i förskott.

Jag har bara skickat inrikes, med bussgods och då kunde betalningen ske när köparen hämtat sadeln på utgivningsstället. Borde ju funka i norden också? Annars känns det ju som att pengarna ska va inne på kontot när du skickar den, känns ju jättedumt annars!

Jag har sålt till Finland, förskottsbetalning och sedan skickade jag med Posten, de var billigast.

Jag har aldrig skickat sadel, men en gång köpt sadel från "en bit ifrån" och därför fått den skickad till mig. Dock inrikes. Vi använde oss av Bussgods (som sedan skickade sadeln till mitt Posten-ombud pga det är en bit till närmsta uthämtningsställe för Bussgods). Jag betalade vid uthämtning; sedan tog det ett par dagar, men säljaren fick sina pengar på kontot genom dem.

Som säljare vill jag ha pengar för både frakt och vara på kontot innan jag skickar något.

Nu har jag visserligen inte skickat utomlands men jag har både köpt och sålt sadlar som jag skickat inom Sverige.

Jag tycker att Bussgods oftast är ett bra alternativ, det är billigt och går att betala mot efterkrav vilket gör det säkrare för både köpare och säljare.

Det verkar vara en seriös köpare. Har pratat med hen i telefonen och jag har ett namn och adress iaf.

Jag väntar tills pengarna finns på kontot så skickar jag sadeln. Posten hade något som hette MyPack eller nåt, tror det blir billigast.

Kan man lägga sadeln i en flyttlåda?

Jag har gjort det, men hade då två eller tre flyttfiltar om den så den tål all omild hantering utan att spricka i bakvalvet.

Jag skickade nyligen en sadel till Danmark. Packade i en flyttlåda och använde posten, 570kr kostade det.

Min köpare betalade till mitt bankkonto i förskott men annars måste väl Paypal/Payson funka?

Jag sålde min sadel via Bussgods med efterkrav vilket funkade bra för båda. :)

Sadel går att skicka i en flyttlåda. Jag skulle dock vaddera lite och packa tajt (så att sadeln ligger stilla i lådan), om det gäller en engelsk sadel.

Bussgods med efterkrav dvs köparen betalar när han hämtar ut. Kostar 3-400 kr i frakt.
Flyttkartrong med ev nåt mjukt inuti som dämpar lite.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
1 014
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 112
Senast: Tennessee
·
Ekonomi & Juridik Sålde en sadel för drygt 2 veckor sedan. En sadel i princip nyskick, riden i kanske ett 20-tal gånger. Bilder skickades ur alla vinklar... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 645
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka