Skicka sadel på öppet köp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 103
H

Havregryn

För mig har det alltid varit självklart jag skickar INTE en sadel på öppet köp, men låter gärna folk hämta från mig för att prova på sin häst.

Känns som att så mkt kan hönda undre en frakt av en sadel, hur gör ni när en som vill köpa en sadel men på öppet köp? HAde ni skickat iväg den??

käparen menar också på att men skulle de vara nått fel på sadeln har jag ju pengarna och vi kan göra upp sen, men för mig känns det ganska självklart att hur ska man kunna bedömma hur mkt den gått ner i värde etc. känns bara som trubbel..

hur hade ni gjort?

Sv: Skicka sadel på öppet köp

Jag skulle nog inte skicka den på öppet köp. Hon får komma och prova alt. Köpa den och sälja den vidare om den inte skulle passa. Jo, om hon kommer och hämtar den och lämnar den, men inte fraktar..

Jag har skickat ett flertal sadlar på öppet köp. Men då ska det iaf kännas säkert med köparen och sen förbehåller jag mig rätten att dra av på priset om sadeln skulle vara i sämre skick om den kommer tillbaka. Jag har inte fått tillbaka en enda sadel jag skickat på öppet köp dock.

Jag har skickat 2 sadlar på öppet köp, en western och en engelsk.

Jag fotade sadeln ordentligt innan och gjorde ett köpekontrakt som jag skickade på mail och köparen var tvungen att skriva under med sitt namn och maila tillbaka på att denne godkände det.
Det stog bl.a. att om köparen inte vill ha sadeln skulle jag som säljare betala tillbaka pengarna först efter att jag mottagit och kontrollerat att sadeln var i det skicket som jag skickade den i.
Skrev även vad det var för något jag skickade med, så som stigläder och liknande.
Frakten fick köparna betala helt själva, det fick de inte tillbaka något för.

Funkade pefekt för mig och ena sadeln behöll personen, den andra fick jag tillbaka och den var i samma skicka som då jag skickade den.

Hoppas det hjälpt dig lite iaf. :)

Aldrig i livet. Jag kan tänka mig att köra ut och låta en spekulant prova sadeln på hästen, om det är rimliga avstånd. Annars får man välja mellan att köpa och hoppas att den passar eller leta efter en annan sadel.

Jag har både sålt och köpt sadlar på öppet köp. Tycker att det är fullt normalt att man ska kunna testa en vara på sin egen häst och vara säker på att den passar. Det är inte alltid som teori och praktik överensstämmer - vissa sadlar kan skilja i bomvidderna om man provar en identisk vara i flera exemplar.

Dessutom så vill jag åtminstone få rätt att titta på varan IRL och inte bara på en bild - det är inte alltid beskrivningen överensstämmer 100% med produkten. Det kan vara betydande skavanker alternativt att bommen kan vara trasig. Man har ju besiktningsrätt av varan - men då måste man få en möjlighet att se den!

Jag brukar be om - och lämna - 1 veckas öppet köp vid köp eller försäljning oavsett om sadeln hämtas av någon personligen eller skickas per post. Självklart står man då som köpare för portokostnaderna vid tur/retur.

Vad gäller transporteringen - packar du in sadeln ordentligt i en låda så SKA den inte gå sönder, de är inte SÅ ömtåliga! Om ytterlådan däremot gått sönder såpass att sadeln skadats och man har vittnen som kan bekräfta skicket vid försändelsen så är det Posten som får stå för ersättning av skadan.
Man får försäkra sig om att köparen/säljaren verkligen är seriös, och betalning erläggs vid frakt/avhämtning alternativt via Payson (som kvarhåller summan tills produkten har inspekterats och godkänts av motparten).

Jag köper således INTE sadlar där säljaren ej går med på öppet köp - och av alla de tiotals sadlar jag köpt genom åren har EN enda ej levt upp till förväntningarna och skickats tillbaka - men då var det grovt i och med att sadeln i paketet öht ej överensstämde med varubeskrivningen vad gäller märke och skick! :eek:

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Tora
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 965
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 960
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31