Skicka sadel vi sadelköp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare satchmo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 981
S

satchmo

vilket är det bästa och billigaste sättet att skicka en sadel? :confused:
med posten eller bussgods?
Man vill ju också att den ska komma fram hel såklart. någon som har gjort det förut, hur har ni löst det?

Sv: Skicka sadel vi sadelköp

Tidigare var bussgods billigast - men nu är priserna ungefär lika.
Jag har både skickat o tagit emot sadlar utan problem.
Packad i kartong som är väl tejpad så har det inte varit några skador etc.

Bussgods är mycket billigare. Dessutom kan du använda dig av efterkrav (samma sak som postförskott) som privatperson, vilket är mkt bra!

Vad kostar det?
Skickade ett sadelpaket à 7kg med posten (i kartong), och det kostade 210 kr.

Skickat en sadel via bussgods och det gick superbra. Inga problem alls, så jag skulle lätt använda mig av det om jag skulle skicka en sadel igen.

Det kommer jag inte ihåg. Men 2 lokserar i ett stort (skrymmande) paket kostade 250. Det vägde säkert upp mot 20 kg.

Jag har alltid använt posten och postförskott och det har fungerat utmärkt!Förutsätter dock att sälajren har plusgiro!

Har skickat sadlar/utrustning med posten många ggr och det har fungerat bra. Har inte varit så dyrt heller, för sadlar på 10 kg har det kostat 180-220 beroende på hur stor kartong jag har använt.

Bussgods har ändrat i tarifferna och priserna beror lite på var man bor o vart man ska skicka. Förr var de överlägset smidigast och billigare än posten, men inte nu sist jag kollade och räknade på ett paket.

Jag har både skickat och fått sadlar med posten utan problem. En sadel jag fick stod det utanpå att den innehöll glas och vilken sida som skulle vara uppåt.. :D :angel: Bra idé tycker jag!! Så att den inte slängs hur som helst!!!

Jag har använt posten. Ligger inte o kör 5-7 mil för att komma till ett inlämningsställe när posten finns i stan.
Har inte behövt betala för skrymmande och klarat mig under 10kg. Då blir det billigt på posten med.
// Linda

Använder alltid bussgods eftersom efterkrav är mycket lättare att skicka med än postförskott som kräver att man har plusgiro.

Har skickat via bussgods. Tkr det fungerar hur bra som helst! Snabbt, god hantering och inget trassel som med posten (giro).

Posten sorterar inte ömtåliga paket på annat sätt än andra paket, all sortering sker maskinellt. Vill du att de ska göra det får du skicka ASS och det kostar några 100 extra. REK kan du bara skicka brev som.

Jag har haft en sadel på vift med Bussgods i ett par veckor utan att nån kunde säga var den fanns och de är slarviga med att läsa in sina kollinummer så de går att söka. Å andra har Posten nyligen kraschat ett ömtåligt paket för mig så jag skulle nog helst skicka med DHL eller nåt helt annat.

Å andra har Posten nyligen kraschat ett ömtåligt paket för mig så jag skulle nog helst skicka med DHL eller nåt helt annat.

Och du tror att det skulle vara mer helt då? :angel:

/Mitrolle som jobbar på Poståkeriet + har insikt i hur det går till på DHL..

Jag inbillar mig att de med manuell hantering har vett nog att behandla paket som är märkta ÖMTÅLIGT med varsamhet och inte som Posten som behandlar alla paket på samma sätt även om de är märkta som ömtåliga.

Ska jag skicka ömtåliga saker i fortsättningen blir det Bussgods alt DHL. Posten har förlorat mitt förtroende (om de nånsin hade det).

Fast jag har själv jobbat på posten och nog tog vi hänsyn till om det stod "ömtåligt" eller liknande på paketen!? Men det har kanske förändrats..

Allt sker maskinellt, alla paket i samma burar så det kan åka ner en tv på ett paket märkt ömtåligt. Ska jag skicka ömtåligt med Posten igen, typ när helvetet frusit till is, ska jag packa det i blylåda.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 434
Senast: Emuliiaa
·
Kropp & Själ Och orka hålla i mer än 1 vecka 🙈 Jag behöver era tips! Är lite för stel för mitt eget bästa och har en tanke om att jag vill komma...
Svar
18
· Visningar
685
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025