Skicka sadel!

r_freddy

Trådstartare
Hej måste bara få fråga en sak.
Om man har en sadel till salu en westernsadel ca 10kg +.
Tycker ni att det är orimligt att jag som säljare vill ha betalt först för sadeln innan jag skickar den? Och om den inte skulle passa får köparen tillbaka sina pengar. men köparen får stå för fraktkostnaden fram och tillbaka. Har dålig erfraenhet av detta eftersom det har hänt att jag blivit utan både sadel och pengar + en fraktkostnad.

Köparen tycker detta är helt orimligt? att jag ska skicka sadeln utan att fått betalt samt att jag ska stå för frakten! Om jag gör detta med varje som vill prova den och den inte passar! Så får jag ju tillslut inget för sadeln! Känns som en oseriös köpare :confused:

Kan tänka mig att skicka mot postförskott. Någon som vet hur mycket det kostar?

Är mina krav orimliga :confused:
tacksam för svar :crazy:

Sv: Skicka sadel!

Jag skulle heller inte skicka sadeln innan jag fått några pengar. Jag skulle nog skicka den mot postförskott. Jag vet inte riktigt vad det kostar, men tror att det kan bli ganska dyrt ifall den nu väger mer än 10 kg. Jag vet inte om bussfrakt har nåt liknande system med postförskott, i så fall skulle det nog bli betydligt billigare.

Jag skulle kräva betalt först av köparen.

Ev skicka sadeln på bussgods med efterkrav. Då betalar köparen hela summan när denne hämtar ut sadeln.

Man kan väl göra upp om en veckas öppet köp om bägge parter är ense om det. Särskilt om det är mycket pengar det handlar om kan det ju vara en bra idé. För billigare sadlar á några tusenlappar, så borde ju köparen få igen de pengarna om sadeln inte passar och han/hon får sälja den i sin tur.

r_freddy skrev:
Hej måste bara få fråga en sak.
Om man har en sadel till salu en westernsadel ca 10kg +.
Tycker ni att det är orimligt att jag som säljare vill ha betalt först för sadeln innan jag skickar den? Och om den inte skulle passa får köparen tillbaka sina pengar. men köparen får stå för fraktkostnaden fram och tillbaka. Har dålig erfraenhet av detta eftersom det har hänt att jag blivit utan både sadel och pengar + en fraktkostnad.

Köparen tycker detta är helt orimligt? att jag ska skicka sadeln utan att fått betalt samt att jag ska stå för frakten! Om jag gör detta med varje som vill prova den och den inte passar! Så får jag ju tillslut inget för sadeln! Känns som en oseriös köpare :confused:

Kan tänka mig att skicka mot postförskott. Någon som vet hur mycket det kostar?

Är mina krav orimliga :confused:
tacksam för svar :crazy:

Skicka på bussgods www.bussgods.se med efterkrav, och sen säger du att de lägger till frakt och din summa för sadeln i det, så betalar köparen det innan han/hon kan lösa ut paketet...detta har blivit billigare för mig när jag skickade en sadel jag sålt... sen får ni väl ha lite kontakt, om sadeln inte passar och så, självklart skall du ju inte skicka en sadel utan att få pengar först, det hade inte jag gjort iallafall, men det är en trygghet för både dig och köparen, du får pengar och hon får varan. Det enda du behöver ligga ute med är frakten tills köparen löst ut paketet, sen får du tillbaka allt rätt in på kontot ( frakt+summan för varan). Tror nog att det blir billigare än postförskott, sen går de bara på vikten och inte om paketets storlek som de gör på posten. :idea:

Jag har skickat flera sadlar som bussgods mot efterkrav. Det har funkat kanonbra, men jag har haft sådan tur att sadlarna har passat köparens häst. Frakten blir billigare med buss än med posten också oftast.

jag har skickat sadlar två gånger via postförskott. Det har fungerat toppen! Kostar 214:- packat i en vanlig flyttkartong.
Detta är dock "vanliga" hoppsadlar...men tror att vikt gränsen ligger på 20 kg...kolla postens hemsida!

Lycka till!

För att skicka med posten och postförskott krävs att man har ett postgirokonto. Det kostar att skaffa.

Annars finns bussgods du får in efterkravs pengarna på ditt vanliga bankkonto. Vill dock varna lite för att det kan ta lååååång tid att få in pengarna. Köparen hämtade ut sadeln jag sålde och efter en MÅNAD(efter mkt tjat) så fanns pengarna på mitt konto.
/T

Tez1 skrev:
För att skicka med posten och postförskott krävs att man har ett postgirokonto. Det kostar att skaffa.

Annars finns bussgods du får in efterkravs pengarna på ditt vanliga bankkonto. Vill dock varna lite för att det kan ta lååååång tid att få in pengarna. Köparen hämtade ut sadeln jag sålde och efter en MÅNAD(efter mkt tjat) så fanns pengarna på mitt konto.
/T

Har erfarenhet av att det inte tog mer än 3 dagar att få pengarna på mitt konto, och då tom insatt på en söndag! :) men det kanske beror på det lokala bussgods ombudet??

Jag skulle varken skicka den innan jag fått pengarna men jag skulle heller absolut inte betala in pengar på ngns konto utan att få sadeln först! :D Så det bästa, o enda!, är mot postförskott

Skicka inte sadeln utan nån slags garanti..typ postförskott. Jag betalade min westernsadel innan jag fick den...

Jag vet inget företag som står för frakten när man handlar av dem, inte heller får man varan innan man har betalat. Vill man byta eller lämna tillbaka varor så får man betala frakt igen.
Antingen betalar kunden frakten eller så har säljaren beräknat priset så att det täcker frakten, av vilken anledning ska jag som privatperson subventionera en köpare? :confused:

Lucsy skrev:
Har erfarenhet av att det inte tog mer än 3 dagar att få pengarna på mitt konto, och då tom insatt på en söndag! :) men det kanske beror på det lokala bussgods ombudet??
Har samma erfarenhet som du där.

Hannis skrev:
Skicka inte sadeln utan nån slags garanti..typ postförskott. Jag betalade min westernsadel innan jag fick den...

Postförskott är samma sak som efterkrav på bussgodset,köparen kan inte få ut sadeln utan att först betala in din summa till bussgodspersonalen, som in sin tur ser till att du får pengar till ditt konto! Ingen blir lurad!! :banana:

Jag skulle inte skicka iväg sadeln utan pengarna först och det är köparen som betalar frakten om det inte står att det ingår i priset.

Det är min uppfattning, annars kan dom ju ta sadeln å dra, du kan juförsig oxå ta pengarna och dra, men det är ju lättare att anmäla då...

Å andra sidan kan man som säljare välja att bjuda på frakten om man gärna vill bli av med sadeln. I alla fall till den första köparen.

Nej, dina krav är inte orimliga! Jag har skickat två sadlar via bussgods mot efterkrav och det har fungerat kanonbra. Jag har den erfarenheten att bussgods är lite räddare om sakerna än vad posten är... De sadlar jag skickat har varit en hopp och en dressyr och frakten har kostat ca 250-300 kr per sadel.

Vad det gäller fraktkostnaden får man helt enkelt komma överens med köparen. Bäst är ju att skriva i annonsen att köparen betalar frakt eller att man delar. Skulle aldrig skicka iväg en sadel utan att vara garanterad pengarna, det finns alldeles för många oärliga personer "out there".
//marti

Tack alla för era svar! och tack för tippset om bussfrakt :bow:

nu verkar det ändå som om denna köpare är oseriös :mad:
Hon tyckte att det var en helt galen idé att hon skulle betala en krona för sadeln innan hon visste om den passade. " För det behöver man inte göra ens med en ny från affär" Samt att hon ville att jag skulle stå för frakten :confused:
Hon kunde inte tro att någon vettig människa skulle gå med på mina krav.
så jag letar efter en annan köpare ;)
Tråkigt att det finns folk där ute som förstör så mycket för både säljare och köpare :crazy:

Jo det kan man göra, lite beroende på priset på sadeln dock.

Men om köparen vill prova sadeln så finns det en chans att man får tillbaka den och då är det inte riktigt lika skojsigt, Det kostar ungeför 300 kr att skicka en vanlig allround sadel nämligen så en tung sadel på 10 kg går nog i närheten av iaf 500 kr.

Klart du inte ska skicka sadeln utan att få pengar för den först! Det måste ju köparen förstå! Det är ju det vanligaste med. Har sålt 2 sadlar och skickat dom när köparna satt in pengar på mitt konto för dom + frakten.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Tora
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 109
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att lämna i smyg
  • Tårtor, bröd, kakor och annat del 2
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur