Bukefalos 28 år!

Skidspåren är inte till för hästar

Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Tvåvägs kommunikation. man rider inte i skidspåren och de ger fasen i att lägga skidspåren på ridvägarna:D
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Tvåvägs kommunikation. man rider inte i skidspåren och de ger fasen i att lägga skidspåren på ridvägarna:D

Nej exakt:bow::bow:, för var ska vi rida när de lägger spåren på de enda ställen vi kan rida på, och där vi alltid rider året om. Men de verkar inte förstå det. Likaväl som vi ska respektera deras spår så ska de respektera våra ridvägar.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

håller med er! Jag vill inte rida i skidspår och nu har vi inga här, men när de anla skidspår kors o tvärs i hela skogen o mitt på stigarna så att det inte fanns en chans att rida nånstans?? Jag rider i skogen året runt men så fort det kommer snö så blir man bannlyst för skidspårens skull? inte konstigt att folk blir sura.. Lägger man skidspåren på ena sidan av vägen, så rider jag gärna på den andra sidan, men det hände liksom nästan aldrig..
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Samma här, de envisas med att göra två spår så det tar upp hela vägen, det kunde räcka med ett spår på ena sidan så kan vi rida på andra, för jag vill verkligen inte förstöra spåren men vad ska man göra, tänker inte rida i diket med dubbelt så mycket snö. De får skylla sig själva! De äger inte skogen under vinterhalvåret som de verkar tro, vi delar på den... Trött på dessa längdskidåkare som kastar ur sig onödiga kommentarer och är almänt sura när man möter dem ute i skogen! tacka vet jag sommarn då slipper man dem.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Tack och lov så är väl all den här vita skiten borta snart så vi slipper såna här problem!
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Tvåvägs kommunikation. man rider inte i skidspåren och de ger fasen i att lägga skidspåren på ridvägarna:D

Så fort det blir vitt äger Kung Skidåkare alla vägar:mad:.

Sen skating kom får man inte ens emellan spåren. Pratar nu inte om anlagda skidspår.

De är mkt tacksamma för att hästarna trampar upp ett spår. Sen lägger man ett skidspår där:rofl: o ridning förbjudes.

Om de istället lägger spåret på sidorna kan hästar, folk o andra varelser samsas.

Ryttare bör dock undvika att rida i dem- Rid på mitten överallt!
Om alla visar hänsyn o respekterar varandras intressen behöver inte konflikter uppstå.
Travfolk gillar inte heller att åka med sulkyn över alla gropar!
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Vad är det för j-vla idioter som rider i skidspåren???:mad: Att det ska vara så in i helvete svårt att följa allemansrätten!

Fan inte konstigt att hästfolk har dåligt rykte!!!:devil:
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Lägger de skidpår på ridvägarna får de skylla sig själva. jag omfattas även jag av allemansrätten.:angel:
Däremot är elljusspår och liknande tabu



Häromkring är det faktiskt skidåkarna som får på moppo.

Praktiskt att ha markägarna och deras barn som fd RID elever:)
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Enligt allemansrätten får du inte rida i skidspår. Inte så mycket att tjafsa om.

Tråkig attityd tycker jag. Det leder bara till mer problem. Bättre är att försöka kompromissa med skidklubben om vart skidspåren ska ligga än att "ge dem på moppo".
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Enligt allemansrätten så får man väl inte rida i anlagda skidspår? Det tycker jag är ganska självklart, men att skidåkare ska få köra precis hur de vill kors o tvärs i skogen, dit o dit och inga anlagda skidspår alls utan de råkar just bara köra där... o sen får man inte rida där. Det är väldigt tråkig attityd. Samsas är lite smartare, då skulle de inte få sina skidspår förstörda.

För några år sen när snön köm och efter mindre än tre dagar var det skidspår precis ÖVERALLT, det GICK inte att rida nånstans utan att gå i skidspår, det var inte en runda, utan precis överallt. Då förstår jag att ryttare tröttnar. När den första la sina skidspår i kanten på vägen så red alla ryttare bredvid.

Ska EN skidåkare ensam få makten och se till att hålla bort alla ryttare från skogen? Var finns allemansrätten i det?

Anlagda skidspår, elljusspår o dyl är en väsentlig skillnad, som att man inte rider på en golfbana.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Appropå att det tar många timmar att få till bra skidspår, så tar det många veckor för mig att leta nya bra ridvägar...

Men nu äntligen töar den vita skiten bort!
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Läs gärna vad man skriver...

Elljusspåret är här tabu. I övrigt frå jag rida var jag vill. För det är skidklubben som utan markägarens tillåtelse som lägger skidpår överallt.

Det är inte allemansrätt att ANLÄGGA skidpår precis var man vill heller för organiserat bruk.

Vill någon däremot åka tvärs över ett gärde elelr liknande går det bra, men de kan inte räkna det som ett anläggt skidpår.

Skillnad där.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Kunde jag inte se att det stod någonstans? Citera gärna i så fall.

Sedan är det ofta meningskiljaktigheter om vad som är anlagda spår och inte. kasar jag över gärdet så har jag anlagt ett spår. Därmed inte sagt att det är tillåtet för organiserat bruk i klubbar odyl.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Artikeln och likaså ursprungsartikeln handlar om föreningsmänniskor som ideellt har lagt mycket tid på att anlägga ordentliga skidspår. Är det konstigt tycker du att dom blir ledsna när någon ridit i spåren?

Skogen är stor och det finns faktiskt utrymme för alla. Du måste ju inte nödvändigtvis rida på alla ridvägar under skidsäsongen. Det handlar om att ge och ta, att ha en ordentlig dialog med skidklubben och markägarna. Skidsäsongen är en sådan liten del av året så det borde ju rimligtvis vara bättre att försöka komma överens med skidåkarna istället. Hur kan man vilja göra sig osams med en massa människor i onödan? Din inställning är urtrist tycker jag.

delvis kl
Här hade skidföreningen dragit jättefina spår inför friluftsdagen som hela kommunens skolor skulle ha. När barnen kom på morgonen så var spåren helt söndertrampade av hästar. Till sportlovet drogs nya spår och det blev likadant igen. Jag förstår faktiskt att skidklubbarna och skidåkarna blir förbannde.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Kunde jag inte se att det stod någonstans? Citera gärna i så fall.

Sedan är det ofta meningskiljaktigheter om vad som är anlagda spår och inte. kasar jag över gärdet så har jag anlagt ett spår. Därmed inte sagt att det är tillåtet för organiserat bruk i klubbar odyl.

Ett litet tips!!
PRATA med skidklubben om vart dom skulle vilja ANLÄGGA sina spår. Låt sedan bli att rida i dessa!
TALA OM för skidklubben vart ridklubben önskar rida i vinter och HÅLL ER TILL DET.
Problemet löst!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skidspår i Säter i södra Dalarna blev sönderridna samma dag som de gjorts. ”Det är respektlös egoism att rida i skidspåren”, säger en...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
8 954
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter En av världens mest framgångsrika ryttare anklagas för både hästmisshandel och tortyrliknande träningsmetoder. En dansk dokumentär har...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Den svenska stostammen är snabb och kvick men saknar scope", det säger Ridsports gästkrönikör Helena Torstensson, som menar att när det...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: athena
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp