Bukefalos 28 år!

Skidspåren är inte till för hästar

Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Bara för att de har anlaggt spåren betyder inte det att de har TILLSTÅND att anlägga spåren just där. Lägger man spår utnaför elljusspår och liknande utan att det godkänts av markägare är det fritt tillträde för alla.


Jag struntar högaktningsfullt i var klubben VILL anlägga sina spår. De får anlägga dem på anvisad plats. I övrigt gäller allemansrätten.


Läser du överhuvudtaget vad som skrivs?

Just HÄR har de inte tillåtelse till samtliga spår. JAG har däremot markägarens tillstånd att använda vissa sträckor som ridvägar.

Vill de åka skidor kan de göra det bäst de gitter på ELLJUSSPÅRET som är för DEM anvisad plats. Punkt!
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Det står inget om ngn skidKLUBB. Bara att hon gör det ideellt!
Frivilligt.
Om du läste så får man inte ens beträda utan skidor.
Då gäller det att man INTE lägger spår på populära promenadstråk.

Anlagda skidspår av särskilda slingor läs uppkörda med skoter är ngt helt annat.

Det torde vara upp till skidklubben att söka upp stallar om man ser det som ett problem att de inte får göra varenda skogsstig eller väg till att bli förbud mot beträdande.
De har som regel inte en susning om hur stigarna brukas vid barmark.

Vitt= mitt!
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Jag kommenterade artikeln. Du verkar vara upprörd över hur det fungerar hos dig(?).
Det är två skilda saker.

Däremot är jag inte det minsta förvånad över att du har problem med skidspår och skidåkare med tanke på din inställning.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Som sagt.
LÄS vad folk skriver.

Jag har inga problem med skidåkarna och de har inga problem med mig. var och en får hålla sig på anvisad plats. Mycket enkelt.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Nä, det står inte SKIDKLUBB. Det var ett antagande från min sida som grundar sig på att det nog inte finns så många som har utrustning för att anlägga skidspår i privat ägo utan mer vanligt hos klubbarna. Men jag kan ha fel. Hon kanske har en egen spårsläde.

Ett anlagt spår körs upp med skoter och spårsläde. Det tar ju dagar(!!!) att skida ett spår till samma kvalité, om det ens går?

I artikeln hade man dessutom anlagt spår till barnens skiddag. Jag har full förståelse för att man blir arg.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Igen...

Jag kommenterade artikeln. Du svarade mig med utgångspunkt från din egen situation. Jag har svarat med artikeln i tanken.

Nu har vi klargjort det. Hoppas du förstår.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Inte alla har tillgång till så mycket skogsstigar. Det mesta är skog men där ligger över meterdjup hård snö som inte är lämpad att rida i. Där jag rider finns nu bara bilvägen kvar att vara på och hur roligt är det, kan jag undra, tror inte att skidåkarna skulle vilja åka runt på vägen heller. Nej jag tycker man ska kunna samsas om stigarna, spår på ena sidan och stig på den andra och att man visar en positiv attityd till varandra. Jag kan ta ett exepmel, jag var ute och red ijämte spåret då jag möter en längskidåkare, jag hälsar då med ett leende och får tillbaka en sur blick och "du rider väl inte i spåren och förstör!" Då svarade jag att nej jag försöker att inte göra det och får ännu en sur kommentar" nej det hoppas jag verkligen inte det". Är det verkligen så svårt att åtmindstonde hålla sig till en trevlig ton och försöka förstå varandra? Jag är riktig trött på att de lägger spår exakt överallt där vi rider och att de inte lämnar någon stig åt oss, men inte surar jag ner mig och är otrevlig för det när jag möter skidåkare!.

Och jag tror inte det är någon som rider sönder dem med flit, utan även om man försöker rida ijämte så hamnar en hov någon gång i, det går inte att undvika.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Hos oss finns tydligt skyltade anlagda ridvägar och anlagda skidvägar, skilda från varandra. Dock ligger de inte så långt ifrån varandra och korsas på en del ställen där det är helt omöjligt att ta sig fram utan att gå i det andra spåret. Men där funkar allt bra.
Problemet hos oss är att skidåkarna även spårar ridvägarna. Många avramlingar och skenande hästar har nu gjort att vi ryttare försökt ta tag i problemet och prata med skidåkarna men de har inget som helst intresse av att varken lyssna eller ta till sig det vi säger. Det är nämligen så att det på skidspåren är skyltar med ridning förbjuden, något som respekteras helt. Däremot finns det INGA skyltar om skidåkning förbjuden på ridvägar vilket skidåkarna hänvisar till så fort det blir konflikt. Att de redan har gott om hovfria spår räcker visst inte...
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

I "vår skog", utanför knutarna, uppstod ett skidspår mellan jul och nyår. Det var några glada motionärer från trakten som började åka, och det spred sig rekordsnabbt att det fanns ett skidspår här. Så till den milda grad att byn översvämmades av skidåkare som hade hört talas om spåret.

Det stod bilar parkerade precis överallt - på mötesplatser (ja, vägen är väldigt smal), olovandes på grannens gård, framför min hästtransport :eek: och andra kul ställen. Folk körde fast i snön, lånade redskap av grannarna för att ta sig loss och lämnade sedan redskapen i diket. De slängde sitt skräp i våra soptunnor osv.

Vi, som går en runda i skogen med hundarna varje morgon, blev utskällda av skidåkare som tyckte att vi skulle hålla undan hundarna från spåren "eftersom det var så kort tid det var möjligt att åka skidor". Jag kontrade med att säga att det är en väldigt kort tid på året som hundarna faktiskt får springa lösa. Och så frågade jag om han sagt samma till vildsvinen, älgarna och rådjuren som också korsade skidspåren.
Vi blev utskällda när vi red vid sidan av skidspåren, eftersom skidåkarna var rädda för hästar.
Osv osv osv.

Jag har fått nog av skidåkare för den här vintern.
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Artikeln och likaså ursprungsartikeln handlar om föreningsmänniskor som ideellt har lagt mycket tid på att anlägga ordentliga skidspår. Är det konstigt tycker du att dom blir ledsna när någon ridit i spåren?

Skogen är stor och det finns faktiskt utrymme för alla. Du måste ju inte nödvändigtvis rida på alla ridvägar under skidsäsongen. Det handlar om att ge och ta, att ha en ordentlig dialog med skidklubben och markägarna. Skidsäsongen är en sådan liten del av året så det borde ju rimligtvis vara bättre att försöka komma överens med skidåkarna istället. Hur kan man vilja göra sig osams med en massa människor i onödan? Din inställning är urtrist tycker jag.

delvis kl
Här hade skidföreningen dragit jättefina spår inför friluftsdagen som hela kommunens skolor skulle ha. När barnen kom på morgonen så var spåren helt söndertrampade av hästar. Till sportlovet drogs nya spår och det blev likadant igen. Jag förstår faktiskt att skidklubbarna och skidåkarna blir förbannde.

hmmm. lägger man skidspår på ridväger så blir de sönderridna.
du resonerar på ett märklig sätt. som att anlägga skidspår på bilvägen och sen hävda att man måste ju inte nödvändigtvis köra på alla bilvägar under skidsäsongen...
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

kl

Hästfolk är ofta snabba att klaga på att andra inte visar hänsyn lösa hundar, motorcrossåkare, bilister osv.
Det här är ju samma sak fast omvänt. Är det så svårt att visa hänsyn?
 
Sv: Skidspåren är inte till för hästar

Ett litet tips!!
PRATA med skidklubben om vart dom skulle vilja ANLÄGGA sina spår. Låt sedan bli att rida i dessa!
TALA OM för skidklubben vart ridklubben önskar rida i vinter och HÅLL ER TILL DET.
Problemet löst!

Ja alltså ömsesidig respekt är ju att föredra, det är också trevligt om skidklubbarna dristar sig att fråga OM de får lägga skidspår där de önskar. På ett ställe klippte man helt sonika sönder staketet för att dra skidspåret rakt igenom en hage och just då gick inga hästar där men däremot en vecka senare.
Gissa om det blev rama skri.;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skidspår i Säter i södra Dalarna blev sönderridna samma dag som de gjorts. ”Det är respektlös egoism att rida i skidspåren”, säger en...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
8 955
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter En av världens mest framgångsrika ryttare anklagas för både hästmisshandel och tortyrliknande träningsmetoder. En dansk dokumentär har...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Den svenska stostammen är snabb och kvick men saknar scope", det säger Ridsports gästkrönikör Helena Torstensson, som menar att när det...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: athena
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp