Skillnad mellan dessa antiglid/-slip-paddar

Constance

Trådstartare
Vad är det för skillnad mellan dessa?

En fyrkantig
16837.JPG

Ett schabrak
10107.JPG

Och en sån här kladdig sak :p
2021-206056_1.jpg

Jag och min sadelutprovare har diskuterat om jag ska köpa en sån för att ingen sadel ligger helt stilla. Sadeln jag har nu passar men när man börjar jobba så glider den gärna framåt, inte schabraket utan bara sadeln... :crazy:

Sv: Skillnad mellan dessa antiglid/-slip-paddar

Vilken skillnaden är har jag ingen aning om, men jag har själv en rektangulär (i stil med den översta av dina bilder) och den fungerar jättebra.

Vår nye häst har ännu inte fått någon egen måttbeställd sadel, så han lånar Bestens. Den ser ut att passa perfekt, men när min man som är nybörjare rider, så glider sadeln lätt över på högersidan och han har svårt att rätta till jämvikten. Men med antislippadden ligger sadeln still.

Immer

Senast ändrad:

kanske är jag som är dum men jag ha ralltid trott att den kladdiga padden är tryckfördelande ochi nte anti-glid? :confused:

När jag var hos sadelutprovaren så tog hon fram en sån och sa att det var en antiglid pad. sen har jag tittat på nätet och där står det att det är antiglid paddar. men sen finns det nog liknande som är tryckfördelande... :)

vet bara att min kompis hade sån (klibbig, med såna knottror/hål) på sin unghäst för att fördela trycket etc... :)
hon hade den i ett örngott etc så den kan ju inte ha haft kvar sina ev. "anti-glid"-egenskaper.. knottrorna gör också att jag tänker på tryckfördelning-massageaktigt snarare än anti-glid..

kanske kan den användas till både och? :idea:

Mm, det kan nog vara så. Att det kan användas till både och menar jag. Den som min sadelutprovare tog fram var också klibbig med knottror/hål så det är nog en sån antiglid pad, men har hon ett örngott på så lär det inte finnas någon antiglid effekt kvar :angel: så då lär det nog bara vara tryckfördelande. Men det är väl egentligen inte helt fel :)

nej precis! och utan örngott/överdrag måste det ju bli både anti-glid och tryckfördelningseffekt! :idea:

tror förresten att jag såg den i en tråd om just gelpaddar häromdagen... eller någon liknande.. benämndes som "original"-gelpadden...?!

FeatherCloud skrev:
kanske är jag som är dum men jag ha ralltid trott att den kladdiga padden är tryckfördelande ochi nte anti-glid? :confused:

Jag har köpt en sådan "kladdig" pad just för att den enligt hästsportbutiken är en antiglid... och det funkar ganska bra för oss i alla fall. Om den dessutom är tryckutjämnande är det ju en bonus! Har haft problem med en westernsadel som rör lite för mycket på sig om man inte spänner gjorden för hårt (och man vill ju inte snöra av hästen på mitten a´la korsett...) och den glider nästan inte alls med denna pad.

Hmm insåg för sent att jag var lite otydlig - numera kan vi alltså spänna gjorden normalt (det var innan paddens tid som vi fick lov att spänna för hårt...). Vill ju inte att ni skall tro att jag misshandlar häststackarn! Det var alltså för att inte behöva spänna för hårt jag köpte padden.

Exakt :idea:
Okej, då ska jag ta och leta vidare bland gamla trådar. Man kan hitta mycket roligt på så sätt :angel: :)

Oj vad många som svarat, kanske skulle ha kollat det innan jag svarade ett för ett :idea:

Jag förstår precis hur du menar eftersom det är en av de två anledningarna till varför jag vill ha en antglidpad :p Min pålle har lite jobbigt sadelgjordsläge också vilket ställer till det hela, så då är en sån pad bra :idea:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 935
Senast: Karamello30
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·
Utrustning Vad brukar problemet vara med en sadel när schabraket glider bak medan man rider? Den har passat lite tokigt efter att hästen har...
Svar
7
· Visningar
2 887
Senast: susanne
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 290
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka