Skillnad mellan wstrn, akdmisk & spnsk stångbett?

Syrpa

Trådstartare
Hej! Någon som vet om och isf vad det är för skillnad mellan western, akademisk och spansk stångbett? De ser ju inte exakt ut som varandra men jag vill veta om det bara är utsidan som skiljer sig åt eller om det gör någon skillnad för ridningen och hur de verkar i munnen oxo? :)

Sv: Skillnad mellan wstrn, akdmisk & spnsk stångbett?

Det beror på hur mundelen ser ut, förhållandet mellan över- och underskänkel och hur underskänkeln är böjd. Vilken "gren" bettet hör hemma i spelar ingen roll, men t ex så är westernstänger ofta tillbakaböja medans spanska stänger brukar vara raka. Här kan du läsa mer.

Sv: Skillnad mellan wstrn, akdmisk & spnsk stångbett?

Tack så mycket för svar! Menade såklart inte just "grenen" för precis som du skriver kan det variera, men syftade mest då på att de oftast är raka spanska och lite böjdare western ;) Ska kika in på sidan nu :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 527
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 594
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka