skillnad på gaga och .....?

nemesis

Trådstartare
hallå alla bettfantaster;) !
mitt ena sto kan bli himla tung i handen när hon blir het, bla vid hoppning, och där vill jag ju absolut ha upp huvet framför hindrena...:crazy:
rider dressyr på tredelat, går fint, rider ut/hoppar på pelham rakt med två tyglar. men varken jag eller hästen gillar det.... vill inte att hon kröker på nacken för mycket utan att gå i form, å de e precis vad hon gör med pelham.:mad:
så nu funderar jag på gags, ska ju funka när man vill ha "upp" huvet lite. och ja, tänder e kollade, träning.... behövs.
men ja vill ju kunna kontrollera henne tills det att jag kan rida på "vanligt bett " igen. har inte haft henne länge, men vi kämpar på mot nya framgångar och mildare bett:)
vad e de för skillnad på gags och amerikanskt gag (hissbett) ignorera att ja skrev "gaga" på överskriften....hehehe...

fram me bettkunskaperna nu, HJÄÄÄLP mej å pållan!:rofl:

Sv: skillnad på gaga och .....?

Är inte särskilt förtjust i några gags, tänk på att du får tryck på nacken och det är mkt möjligt att din häst bara drar in näsan ist.

Har du funderat på ett Waterford,som ett tillfälligt bett för att kontrollera din häst? De många brytpunkterna gör det svårt för hästen att hänga på det.

Jag har använt det med mkt stor framgång, och sedan kunnat byta tillbaka till vanligt bett.

Du har definitivt rätt intsällning att det ska vara en tillfällig lösning + kul att höra!

MulleMonster skrev:
Är inte särskilt förtjust i några gags, tänk på att du får tryck på nacken och det är mkt möjligt att din häst bara drar in näsan ist.

Har du funderat på ett Waterford,som ett tillfälligt bett för att kontrollera din häst? De många brytpunkterna gör det svårt för hästen att hänga på det.

Jag har använt det med mkt stor framgång, och sedan kunnat byta tillbaka till vanligt bett.

Du har definitivt rätt intsällning att det ska vara en tillfällig lösning + kul att höra!
tack! hmmm... kanske skulle testa ett waterford då...;)

Verkar som om vi har lite samma problem du och jag. Min häst har gärna huvudet jättelågt och mest bara ångar på vid hoppning. Pelham funkar men är inte hundraprocentigt. Gags däremot fungerar hur bra som helst! Han kommer upp med huvudet, får en mycket öppnare form och blir mycket mer lättreglerad.

Ska du köpa gags så köp vanliga (balding)gags, och inte typ pessoa eller andra hissbett med stänger.

Varför vill du få upp huvudet innan hinderna? En häst som går med högt huvud i hoppningen hoppar inte lika bra med ryggen.

Ett gag är ett väldigt skarpt bett med lite annorlunda inverkan, det trycker ju även på nacken, vilket ska få hästen att sänka huvudet om den går med det högt. Lite tveksamt därför om det är rätt bett för din häst då den kanske bara lägger sig mer på det.
Men man vet ju aldrig om det funkar förren man har provat, ibland tycker hästarna inte alls som vi när det gäller bett ;)

Men jag tror nog det bästa hade varit ett waterford eller ett bett med rullar på, om du vet vilka jag menar. Det ger hästen lite att greja med i munnen och det hjälper ibland om den lägger sig på bettet.

Men kom ihåg att det kvittar vad du har för bett om du sitter och drar i hästen, då kommer den bli tung i handen iaf. Var lätt och rörlig i handen och rid med mycket ben!

Nyrelski skrev:
Varför vill du få upp huvudet innan hinderna? En häst som går med högt huvud i hoppningen hoppar inte lika bra med ryggen.

Ett gag är ett väldigt skarpt bett med lite annorlunda inverkan, det trycker ju även på nacken, vilket ska få hästen att sänka huvudet om den går med det högt. Lite tveksamt därför om det är rätt bett för din häst då den kanske bara lägger sig mer på det.
Men man vet ju aldrig om det funkar förren man har provat, ibland tycker hästarna inte alls som vi när det gäller bett ;)

Men jag tror nog det bästa hade varit ett waterford eller ett bett med rullar på, om du vet vilka jag menar. Det ger hästen lite att greja med i munnen och det hjälper ibland om den lägger sig på bettet.

Men kom ihåg att det kvittar vad du har för bett om du sitter och drar i hästen, då kommer den bli tung i handen iaf. Var lätt och rörlig i handen och rid med mycket ben!
klart att jag vill ha upp huvet FRAMFÖR hindrena, hon ser dem ju fan knappt när hon ångar på och har huvet nere!
kan oxå påpeka att jag drar inte i nån av mina hästar, vilket bett jag än rider på. rider mycket med sits och ben, men i tex hoppning blir hon för "påig" och huvet åker ner. är mycket medveten om att hästen hoppar sämre med högt huvud och därigenom sänkt rygg, vill bara ha upp huvet framför hindrena, resten kommer med träning. (emellan hinder) tack för kommentarerna dock;)

Hästar ser saker på nära håll bättre med sänkt huvud. När de hoppar behöver de därför ta ner huvudet lite precis innan hindret för att kunna se det ordentligt, vissa mer än andra. Och som sagt så hoppar hästar som sänker huvud och hals precis innan hindret bättre med ryggen.

Hade förstått om du sa att du ville ha upp huvudet mellan hinderna för att kunna hålla ihop galoppen mer, men precis innan hindret är det ingen bra idé att dra upp huvudet på hästen, då stör du den bara i språnget.

Nyrelski skrev:
Hästar ser saker på nära håll bättre med sänkt huvud. När de hoppar behöver de därför ta ner huvudet lite precis innan hindret för att kunna se det ordentligt, vissa mer än andra. Och som sagt så hoppar hästar som sänker huvud och hals precis innan hindret bättre med ryggen.

Hade förstått om du sa att du ville ha upp huvudet mellan hinderna för att kunna hålla ihop galoppen mer, men precis innan hindret är det ingen bra idé att dra upp huvudet på hästen, då stör du den bara i språnget.
det är mycket emellan hindren med, hela banan går "där nere". när jag säger framför hindren menar jag en bra bit framför, precis framför får hon ju såklart eftergift, för hon är rutinerad och hoppar allt. men jag vill ha "upp" henne lite innan och emellan hindren, för hon blir svår att koncentrera när hon drar ner huvet då hon är het. vill ha en häst som lyssnar under hela banan. allstå, om hon hade sänkt hu7vet LITE framför hindren, precis i ansatsen hade ja inte klagat, de vill ja ju att hon ska göra, men inte att hon ibland drar ner huvet vid knäna innan hindren, missar avstånd och river!:mad:
kruxet är ju att hitta lösning tills det att jag fått "rida till" henne, med mycket markarbete, och vi kan hoppa i grimma!:banana: (skämt åsido). nä, men NÅNting som får henne att trivas och inte bara få ryck för att hon ser hinder... känns LITE riskabelt när hon ångar på emot hinder å knappt ser dem för att hon e så glad i å hoppa. comprende?;)

Förstår vad du menar nu och att du vill ha skarpare bett. Jag hittade en bild på de jag menade med rullar. http://www.equalityline.se/hi-bilder/tvr70.jpg
http://equalityline.e-line.nu/e-line/images/products/3103001316.jpg

Men har du provat att ta en ordentlig förhållning så hon verkligen samlar sig en bit innan hindret och sen lätta och låta henne fixa det själv?
Även om jag inte tror du sitter och drar på något vis (lite fel formulerat innan) så är det väldigt lätt att fastna i handen på en sån häst och då blir det ju bara värre och värre oavsätt bett.
Det kanske inte alls funkar, men om du låter henne va helt i munnen ett par språng innan kanske hon koncentrerar sig bättre på hindret och tillslut lär sig att hon måste göra det och bromsa upp för att inte riva. Lägg ut galoppbommar innan i början så underlättar det för henne med.
Och sen att även mellan hinderna vara väldigt försiktigt med att fastna i handen utan ta en förhållning och sedan vara väldigt mjuk. En idé bara som har funkat på en häst jag red ett tag :)

*Knapplån*

Jag har alltid fått lära mig att man ska ha gags för att "få ner dem lite i formen", inte samma som att arbeta men ni fattar.
För något år sedan såg jag ett program om poloponnyer i England, och då sa de att de hade gags för att få upp huvudet.
Så hur ligger det egentligen till?

Nyrelski skrev:
Förstår vad du menar nu och att du vill ha skarpare bett. Jag hittade en bild på de jag menade med rullar. http://www.equalityline.se/hi-bilder/tvr70.jpg
http://equalityline.e-line.nu/e-line/images/products/3103001316.jpg

Men har du provat att ta en ordentlig förhållning så hon verkligen samlar sig en bit innan hindret och sen lätta och låta henne fixa det själv?
Även om jag inte tror du sitter och drar på något vis (lite fel formulerat innan) så är det väldigt lätt att fastna i handen på en sån häst och då blir det ju bara värre och värre oavsätt bett.
Det kanske inte alls funkar, men om du låter henne va helt i munnen ett par språng innan kanske hon koncentrerar sig bättre på hindret och tillslut lär sig att hon måste göra det och bromsa upp för att inte riva. Lägg ut galoppbommar innan i början så underlättar det för henne med.
Och sen att även mellan hinderna vara väldigt försiktigt med att fastna i handen utan ta en förhållning och sedan vara väldigt mjuk. En idé bara som har funkat på en häst jag red ett tag :)
tack för tipsen, alltid bra me tips;) tål att fundera lite innan man väljer bett.... eller så hyr ja endel bett å kollar vilket som passar bäst.:idea: de där me förhållning e bra, vi jobbar hårt på just uppmärksamhet just nu;)

Alla gags verkar resande, men du kan såklart få en låg form med gags också - det kan du ju med alla bett.

När jag började hoppa min häst drog han också ner huvudet och blev så att säga mindre lyhörd. Bytte till gags ( red tidigare på vanligt 3-delat) å fick en helt ny häst:)
Han hoppar fortfarande med full ryggverkan!

Det som gör gagset så speciellt är att sidostyckena löper genom bettringarna å fäster i tyglarna. När man tar en förhållning kommer sidosyckena att "kortas", och bettet verkar då "uppåt".
Förhållningarna blir då som ett uppresande tygeltag!

jag tycker helt klart att du ska prova!
Det går att rida hästen i "alla" former med rätt ridning!

sorry, förstod det:)
inlägget var tänkt som en ytterligare förlkaring till hannah

nu blir de till å prova gags:love:
tack så jättemycket allihopa för tipsen!:bow:

Aha, nu ser jag! :)

Min häst blev också som förbytt, kom upp med huvudet, hoppade med MER rygg, och fick en mycket finare, rundare språngkurva. Jättetrevligt!

Liknande trådar

Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 746
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 868
Senast: tuaphua
·
Utrustning Ja , som rubriken lyder, någon som har tips På ett bra bett till en häst som blir stark å Framtung i hoppningen? Jag söker inga expert...
Svar
11
· Visningar
4 842
Senast: Picazzo
·
F
Utrustning Har just fått hem en ny häst och skulle behöva lite bett-tips. Det är en 7årig valack med fransk härstamning e: Quito de B. Hoppar hus...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka