Bukefalos 28 år!

Skillnad på inverkan från olika bett?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i händerna för att hålla emot när han rycker med huvudet, så han rycker tyglarna ur handen på mig. (Han gör så oavsett vilket bett han har i munnen, främst ute i skogen när han är lite taggad. Och ja, han är kollad i munnen.)
Det är också så att hästen ifråga är relativt begränsat utbildad, då hans förra ägare var handikappad och mest bara red i skritt. Hon red honom då i princip enbart på pelham, pga att hon var ännu svagare än jag är och inte kunde inverka på honom med något annat bett. Jag upplever det som att han trivs med stång i munnen. Han går i alla fall bättre på stång än på två- eller tredelat tränsbett. Jag anser det vara ganska meningslöst att göra honom lydigare för att kunna rida på tränsbett både med tanke på hans ålder och på min ridambition. Utan vi gör det bästa av saken helt enkelt, det viktigaste är att vi har kul! :D

Jag leker ibland med tanken att klä på honom ett kandar och styra runt lite i paddocken för att det är kul. (jag har noll tävlingsambition, framförallt inte med den här hästen...) Jag har ridit lite med det innan, på en tidigare häst, så just den biten är inte ny för mig. Men i ärlighetens namn så vet jag inte riktigt hur kandaret påverkar hästen, vad som är skillnaden i inverkan rent konkret. Sååå...

Jag skulle bli jätteglad om någon orkade försöka förklara för mig vad det egentligen är för skillnad i inverkan mellan kandar vs jaktstång eller kandar vs tränsbett, mer än att man kommer åt hästen bättre.
 
Men varför i hela friden skulle du rida en 23-årig, relativt outbildad häst på kandar? Och vad menar du med att man "kommer åt" hästen bättre? Visst, olika hästar år olika bra på olika bett, men själva bettet är ju liksom bara en petitess i sammanhanget. En häst ska helst gå i en stadig form i alla gångarter, och gärna med viss samling, innan man börjar introducera kandaret. Nej, om du vill rida dressyr på hästen på annat än stången du rider på nu, så kör på vanligt tränsbett.
 
Trixet med kandaret är att hästen måste vara utbildad på träns korrekt om man ska kunna använda det på det sätt det är tänkt dvs inte bara dra ner hästen på stången som tyvärr många gör. Komma åt hästen är fel ord anser jag däremot kan man använda de två betten separat för olika syften men då kräver det att hästen är korrekt utbildad på tränsbettet först.
 
Men varför i hela friden skulle du rida en 23-årig, relativt outbildad häst på kandar? Och vad menar du med att man "kommer åt" hästen bättre? Visst, olika hästar år olika bra på olika bett, men själva bettet är ju liksom bara en petitess i sammanhanget. En häst ska helst gå i en stadig form i alla gångarter, och gärna med viss samling, innan man börjar introducera kandaret. Nej, om du vill rida dressyr på hästen på annat än stången du rider på nu, så kör på vanligt tränsbett.
För att öva mig själv på att rida med kandar? För att det inte förstör för någon annan om jag gör det på den här hästen? Kanske det kommer en annan typ av häst efter honom, där det kan kännas mer meningsfullt och då gör det ju inget om man har fått in känslan lite innan dess.
(det där med outbildad är ju också en definitonsfråga, han gör det jag ber honom om men han skulle inte få några höga poäng på tävling.)

Jag kan inte påstå att jag rider "dressyr", framförallt inte på den här hästen som jag aldrig någonsin kommer kunna sitta ner i trav på. Jag rider mest för sjukgymnastikens skull, men vill ju att hästen ska funka (tillräckligt) bra när jag väl rider.
Jag kan inte rida honom på vanligt tränsbett, tyvärr. Vi är fullkomligt osynkade då. Jag har verkligen försökt, men vi kan inte kommunicera med varandra om jag rider på tränsbett. Det är som att vi är på varsin planet.

Och jag ska tillägga, då det kanske verkar konstigt att jag har en häst som jag inte funkar särskilt bra med. Jag fick honom via testamente från min vän. Det är inte en häst jag hade valt att köpa, men nu är det den enda jag har som jag kan rida på och därför försöker jag skapa ridning som fungerar för mig på den häst jag har. Det är måhända en genväg att rida honom med jaktstång, men eftersom vi inte funkar 100% ihop och jag har en kropp som inte mår helt bra, så anser jag att det är okej att ta en genväg om det ger oss båda en bra ridupplevelse.

Men det faktum att jag leker med tanken att rida på kandar innebär inte nödvändigtvis att det någonsin kommer hända.
I just den här tråden frågade jag efter skillnaden i inverkan. Och jag valde att dra lite bakgrundsinfo också. Ignorera gärna den och svara på mina frågor, så kanske jag kan avgöra om det är värt att prova... :idea:

Och fio, jag är enig om att det finns en hel del som dras ihop med stången när det rids på kandar. När jag själv har gjort det på tidigare häst, så har jag ridit huvudsakligen på bridongtygeln, med stångtygeln "inte lika sträckt", just för att det inte ska vara stången som gör merparten av arbetet.
Det är ju bland annat därför jag funderar på skillnaden mellan att rida med jaktstång och kandar. Hur skiljer sig påverkan?
 
För att öva mig själv på att rida med kandar? För att det inte förstör för någon annan om jag gör det på den här hästen? Kanske det kommer en annan typ av häst efter honom, där det kan kännas mer meningsfullt och då gör det ju inget om man har fått in känslan lite innan dess.
(det där med outbildad är ju också en definitonsfråga, han gör det jag ber honom om men han skulle inte få några höga poäng på tävling.)

Jag kan inte påstå att jag rider "dressyr", framförallt inte på den här hästen som jag aldrig någonsin kommer kunna sitta ner i trav på. Jag rider mest för sjukgymnastikens skull, men vill ju att hästen ska funka (tillräckligt) bra när jag väl rider.
Jag kan inte rida honom på vanligt tränsbett, tyvärr. Vi är fullkomligt osynkade då. Jag har verkligen försökt, men vi kan inte kommunicera med varandra om jag rider på tränsbett. Det är som att vi är på varsin planet.

Och jag ska tillägga, då det kanske verkar konstigt att jag har en häst som jag inte funkar särskilt bra med. Jag fick honom via testamente från min vän. Det är inte en häst jag hade valt att köpa, men nu är det den enda jag har som jag kan rida på och därför försöker jag skapa ridning som fungerar för mig på den häst jag har. Det är måhända en genväg att rida honom med jaktstång, men eftersom vi inte funkar 100% ihop och jag har en kropp som inte mår helt bra, så anser jag att det är okej att ta en genväg om det ger oss båda en bra ridupplevelse.

Men det faktum att jag leker med tanken att rida på kandar innebär inte nödvändigtvis att det någonsin kommer hända.
I just den här tråden frågade jag efter skillnaden i inverkan. Och jag valde att dra lite bakgrundsinfo också. Ignorera gärna den och svara på mina frågor, så kanske jag kan avgöra om det är värt att prova... :idea:

Och fio, jag är enig om att det finns en hel del som dras ihop med stången när det rids på kandar. När jag själv har gjort det på tidigare häst, så har jag ridit huvudsakligen på bridongtygeln, med stångtygeln "inte lika sträckt", just för att det inte ska vara stången som gör merparten av arbetet.
Det är ju bland annat därför jag funderar på skillnaden mellan att rida med jaktstång och kandar. Hur skiljer sig påverkan?

Jag är lite lätt allergisk mot att rida på stång innan hästen funkar på träns.
Men är det så att man får ont annars så kanske det inte är så mkt att göra om man inte har råd/lust att lämna hästen på utbildning etc.

Däremot så ser jag jaktstång som just en stång. Så att rida på kandar eller den vete fasen om jag tycker man måste hispa så mycket kring förutsatt att ryttaren är försiktig.

Däremot håller jag helt med om att "komma åt dem" är inget stången ska vara till för. Då är det missar i hästens utbildning alt ryttarens.
Stången ger ju en falsk känsla av sökning framåt nedåt i såna lägen. Så många tror ju hästen går korrekt och bara inte gillar träns etc. Men oftast är det ju bara en skolningsbrist där hästen faktiskt inte förstår hjälperna och därför inte svarar korrekt. I komb med en ryttare som är lite off i timeing etc..

Väljer man dock trots det att sätta en stång på hästen så ser inte jag kandar som något som automatiskt är värre än jaktstång eller pelham tex.
En stång är en stång liksom. Sen verkar de lite olika beroende på längd på skänklar etc. Men det är fortfarande en stång som kan få dem att backa av sas om de inte är skolade korrekt på träns innan.
 
Jag är lite lätt allergisk mot att rida på stång innan hästen funkar på träns.
Men är det så att man får ont annars så kanske det inte är så mkt att göra om man inte har råd/lust att lämna hästen på utbildning etc.
Jag är helt enig egentligen. Och jag är verkligen inte en sån som försöker lösa alla problem genom att botanisera i bettdjungeln, snarare tvärt om. Jag är rätt "gammaldags" på den fronten.
Problemet i detta fallet är att jag och hästen inte funkar ihop egentligen. Jag är ingen dålig ryttare i grunden, detta är baskemig enda hästen jag har gått bet på. Och han funkar bättre med andra ryttare. Tyvärr så är det denna hästen jag har just nu och han kommer vara kvar här tills han är färdig för sin sista resa - vilket han inte är än. (i huvudet är han fortfarande typ 4 år...) Sen, som jag nämnt tidigare, reds han på pelham av förra ägaren, som han var handikapphäst till. Det lilla han var utbildad innan han kom till mig, tror han var 17 då, var han ju riden på just pelham.
Sen har jag haft honom utlånad till ridskola i några år och där gick han givetvis på tränsbett och har fått lite mer utbildning.

Däremot håller jag helt med om att "komma åt dem" är inget stången ska vara till för. Då är det missar i hästens utbildning alt ryttarens.
Stången ger ju en falsk känsla av sökning framåt nedåt i såna lägen. Så många tror ju hästen går korrekt och bara inte gillar träns etc. Men oftast är det ju bara en skolningsbrist där hästen faktiskt inte förstår hjälperna och därför inte svarar korrekt. I komb med en ryttare som är lite off i timeing etc..

Väljer man dock trots det att sätta en stång på hästen så ser inte jag kandar som något som automatiskt är värre än jaktstång eller pelham tex.
En stång är en stång liksom. Sen verkar de lite olika beroende på längd på skänklar etc. Men det är fortfarande en stång som kan få dem att backa av sas om de inte är skolade korrekt på träns innan.
Jag sticker inte under stol med att det finns brister i den här hästens skolning. Och för mig är det en genväg till en trevligare ridupplevelse att ha en stång i munnen på hästen. Jag är kunnig nog för att veta när det är "rätt form" eller om han bara knäpper av i nacken pga betslingen - det gör han inte. För mig är stången skillnaden mellan att rida på ett vadderat kvastskaft eller en häst som faktiskt blir ridbar. Första gången jag red på stången, det var som ett "halleluja moment", det var första gången det överhuvudtaget var kul och trevligt att sitta på honom. Då hade jag ägt honom i typ 5 år... Så ja, det är en genväg. En stor sådan. Jag skäms inte för att säga det. Jag har den häst jag har och jag gör det som behövs för att få en trevlig ridupplevelse. Det ska vara kul att rida, annars kan man likagärna låta bli. Stången inskaffades efter att han ryckt tyglarna ur handen på mig ett flertal gånger när vi galopperat i skogen - måttligt kul att tappa tyglarna då.
I just det här fallet, med en häst som inte alltid är 100% fräsch och 23 år, så ser jag ingen anledning att lägga möda eller pengar på mer skolning. Med en annan häst hade jag troligen resonerat annorlunda.

Jag vet att olika hästar funkar olika bra på olika typer av bett och jag funderar ibland på om det skulle kunna finnas något annat som skulle funka lika bra eller bättre för oss. Där är väl kanske också en av orsakerna till att jag ens tänkt tanken på kandar.
Och om NI som vet hur kandaret inverkar på olika sätt, hur man kan nyttja kandarets fördelar, vore bussiga och delade med er av den kunskapen så kunde jag ju kanske göra en kvalificerad gissning på om det skulle vara bättre eller sämre för mig och min häst. Mina kunskaper om kandar-ridning är helt enkelt för små.
 
Helt ärligt så tror jag inte att ett kandar skulle kunna hjälpa om hästen inte kan gå på tränsbett. Du rider ju på själva bridongen och använder bara stången för att få lite mer eftergift och rundhet i nacken i den högre formen, det är ju bara där som Kandarstången egentligen kommer till sin nytta då den verkar framåt, neråt.

Jag hade hellre provat en kapson till stången om du vill prova något annat, eller har du provat ett vanligt rakt tränsbett? Finns ju dom med tungfrihet om det är trycket på tungan som hästen inte tycker om?
 
Jag har aldrig ridit med kandar och har inte tänkt börja. Däremot har jag ridit med jaktstång och lite andra stångbett (tävlat med det också). I din situation hade jag provat. Om tanken är att det är du som ska öva dig i att rida med två tyglar och kunna göra olika saker med olika tyglar. Hästen lär knappast bli sämre av det och du kanske får in mer känsla i kroppen inför eventuell ny häst. Jag antar att det inte lär bli varje ridpass utan kanske en gång i veckan och jag ser inte att hästen kommer att ta skada av det. Det kan kanske visa sig att den inte gillar bridongen men då får du ta ställning till det då.

Jag rider inte särskilt mycket på stångbett och har inte tävlat så mycket med det nu men även innan jag tävlade med det så klädde jag på det ibland och övade mig själv i att rida på en hand (det är lite annorlunda mot att rida på en hand med tränsbett). Hästen överlevde och det jag mest gjorde var att styra runt och försöka att komma dit jag ville utan att tjuvta i tygeln samt lägga på minnet allt som uppenbart behövde tränas mer på tränsbettet.

Jag har en 21-åring som jag har gett upp alla tankar om vidare skolning med. Den får skutta ur form med sidepull och har så gjort de senaste tio åren kanske. Gillar din häst stångbett så använd det. På din beskrivning låter det som att den rids ungefär som min och då spelar det mindre roll vad man använder till att styra och bromsa med. Min går mestadels på sitshjälper men någon gång kan det behövas påminnelse i tyglarna och då är sidepullen jättebra, förmodligen ungefär som jaktstången är till din häst.
 
Helt ärligt så tror jag inte att ett kandar skulle kunna hjälpa om hästen inte kan gå på tränsbett. Du rider ju på själva bridongen och använder bara stången för att få lite mer eftergift och rundhet i nacken i den högre formen, det är ju bara där som Kandarstången egentligen kommer till sin nytta då den verkar framåt, neråt.

Jag hade hellre provat en kapson till stången om du vill prova något annat, eller har du provat ett vanligt rakt tränsbett? Finns ju dom med tungfrihet om det är trycket på tungan som hästen inte tycker om?
Fast nu ville jag ju inte ha tips på vilka bett jag ska prova, han funkar bra på det jag har.
Utan jag var mer nyfiken på på vilket sätt kandaret inverkar jämfört med de andra betten jag nämnde.
Och kanske kommer jag prova det på min häst, för att se hur det påverkar honom och känna vad skillnaden blir.
 
Skillnaden är att en riktig stång är mycket starkare. Jaktkandar är ett kvasibett, mitt mellan rakt tränsbett och stång.

Men vi som rider med kandar sitter ju INTE och rider på stången, det är bridongen som används mest. Stången ska endast användas vid behov för att reglera, på en korrekt skolad häst inverkar den tillräckligt genom att bara finnas där. Visst ser man alltför många rida med en så hård stångtygel att stången tom pekar horisontellt bakåt! Men det är misshandel av hästen, inte korrekt ridning. Stångtygeln ska vara precis sträckt eller en aning slaK.

http://www.dehoefslag.nl/wp-content/uploads/2012/06/valegro-1500.jpg

Så om du inte kan rida hästen på tränsbett tycker jag det är en väldigt dålig idé att rida på kandar. Fortsätt heller rida på det bett du har nu. :-)
 
För att svara på din fråga och inget annat. Stången gör att hästen söker sig nedåt med huvudet om du bara drar i den. Bridongen gör att huvudet söker sig uppåt om du bara drar i den.
Och eftersom hästen inte går i form med hjälp av huvudet utan det är bakbenen som ska jobba korrekt, så kanske du är med på vilken form av balans det kräver av ryttaren för att det inte ska bli pannkaka. Alltså balans i hela ridningen inklusive hand och säte.

En jaktstång i mina ögon är en form av mild handbroms. Jag skulle inte börja med att styra runt i padocken, utan dra ett varv i skogen först om du ska prova kandar.

Vill du lära dig kandarkänsla skulle jag hänga på en tygel till på jaktstången och börja där med att bara hållar reda på tygeltagen, att du kan välja vilken tygel du vill ta mer eller mindre på. Att de blir lika långa och så.
 
Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i händerna för att hålla emot när han rycker med huvudet, så han rycker tyglarna ur handen på mig. (Han gör så oavsett vilket bett han har i munnen, främst ute i skogen när han är lite taggad. Och ja, han är kollad i munnen.)
Det är också så att hästen ifråga är relativt begränsat utbildad, då hans förra ägare var handikappad och mest bara red i skritt. Hon red honom då i princip enbart på pelham, pga att hon var ännu svagare än jag är och inte kunde inverka på honom med något annat bett. Jag upplever det som att han trivs med stång i munnen. Han går i alla fall bättre på stång än på två- eller tredelat tränsbett. Jag anser det vara ganska meningslöst att göra honom lydigare för att kunna rida på tränsbett både med tanke på hans ålder och på min ridambition. Utan vi gör det bästa av saken helt enkelt, det viktigaste är att vi har kul! :D

Jag leker ibland med tanken att klä på honom ett kandar och styra runt lite i paddocken för att det är kul. (jag har noll tävlingsambition, framförallt inte med den här hästen...) Jag har ridit lite med det innan, på en tidigare häst, så just den biten är inte ny för mig. Men i ärlighetens namn så vet jag inte riktigt hur kandaret påverkar hästen, vad som är skillnaden i inverkan rent konkret. Sååå...

Jag skulle bli jätteglad om någon orkade försöka förklara för mig vad det egentligen är för skillnad i inverkan mellan kandar vs jaktstång eller kandar vs tränsbett, mer än att man kommer åt hästen bättre.



Alla har vi olika sätt att hitta lösningar som passar den enskilde bäst då vi inte är stöpta i samma form.

Om du rider på jaktstång eller inte är inte relevant som jag ser det utan det som är relevant är om ni som ekipage kommer fram till lösgjordhet där ni kan samarbeta och uppnå harmoni.

Utifrån att du redan rider på stång så utgår jag ifrån att du vänder hästen med dina vikthjälper och inte tygelsvänger hästen.

Till en början bhv hästen få tid att vänja sig med att ha två bett i munnen, i första läget låter du bli stången helt och använder enbart tränsbettet för att hästen ska få en positiv upplevelse av två bett och inte i första läget få ett skarpt tygeltag som ger negativ upplevelse.

Stången finns i olika utföranden såsom tjocklek och i olika material samt olika längder på skänkeln samt själva stången som kan vara rak eller formad. Långa skänklar= stor hävstångseffekt som även ses som skarpare bett men ger oxå en långsammare inverkan. Kortare skänklar= Hävstångseffekten avtar och ses som mildare bett men med snabb inverkan.

Stången som utifrån tygeltaget ger hävstångseffekt inverkar på flera sätt dels kedjan som ger tryck i underkäken samt att det även ger tryck i nacken, i detta läget likvärdig information som hästen får via jaktbettet.

Men skänklarna åstadkommer även tryck på utsidan av över och underkäke och detta blir då nytt för din häst dvs tryck från flera håll vilket naturligvis gör hästen förvirrad och det är utifrån alla dessa tryck som det är av stor vikt att ryttaren kan rida med vikthjälper samt"rida med tränsbettet" och utifrån stångbettets inverkan bhv ryttaren vara snabb med eftergiften då det kan bli en våldsam samt farlig reaktion från hästen ( är den känslig och upplever sig överrumplad kan den resa sig rätt upp och ramla över av smärtreaktionen) då det naturligvis smärtar med alla tryck om ryttaren inte är snabb på eftergiften.

Vill du prova så why not. Att lulla runt lite i paddock och känna sig för är ju ingen skada skedd för varken dig eller hästen.

Fast nyfiken som jag är så kan jag ju inte låta bli att undra (fast jag inte har med det att göra övht:D) och jag tänker ju bara direkt vilken kostnad för att bara prova ngt som du inte vet om det funkar för er två:nailbiting:

Bara ett kandarträns snittar väl från ca 400 kr och uppåt. Men det finns ju extra sidostycken att köpa till det vanliga tränset, men kan det kosta från 200 kr och uppåt kanske ? ....sen en stång som ska passa din häst i storlek, tjocklek, utförande och material- kostnad okänd beroende på modell men minst ett par hundringar till....tränsbett/bridongbett har du kanske redan så där är det kanske ingen kostnad......men pjuh-svettigt ekonomiskt tycker jag för en stunds provning....;)

Personligen kan jag tycka att det vore mer välinvesterade pengar att lägga de på att rida på en häst som redan är utbildad på kandar och därigenom få lite "feeling" och samtidigt få hjälp av en tränare och även ställa en drös med frågor om vad du vill veta om du fortfarande vill testa kandar på din gamling. Två flugor på smällen så att säga -både feeling och tränarhjälp:banana:

Det finns ju diverse företag som säljer "upplevelsen av att rida en välutbildad häst":up:
 
När det gäller kandar är det viktigt med bra passform och mjukt läder och du får definitivt inget BRA kandar under 500 kr. Räkna 1000+ eller begagnad.
 
Kl
Är det ett jaktkandar dvs kimblevick som avses med termen jaktstång ? Isåfall är det ju stor skillnad på det och en kandarstång eftersom jaktkandaret är ett enkelbett och ffa inte har ngn skänkel .
 
Vill du lära dig kandarkänsla skulle jag hänga på en tygel till på jaktstången och börja där med att bara hållar reda på tygeltagen, att du kan välja vilken tygel du vill ta mer eller mindre på. Att de blir lika långa och så.
Jag har nog skrivit det tidigare, jag har ridit på kandar tidigare, på en annan häst. Jag har alltså provat att hålla koll på tyglar osv, det är inte så att det är helt nytt för mig även om det är några år sedan nu.
Alla har vi olika sätt att hitta lösningar som passar den enskilde bäst då vi inte är stöpta i samma form.

Om du rider på jaktstång eller inte är inte relevant som jag ser det utan det som är relevant är om ni som ekipage kommer fram till lösgjordhet där ni kan samarbeta och uppnå harmoni.
Min häst är en häst som har en naturlig bärighet, med naturligt undersatta bakben. Av någon outgrundlig anledning så lyckas jag inte rida honom på tygeln alls på vanligt bett utan han ser då ut som en giraff med stjärnkikare oavsett vad jag gör. Innan jag till sist provade stången på honom hade jag gett upp hoppet om att någonsin kunna tycka om att rida på honom. Alls! :(
När han fick stången i munnen blev det som ett haleluja moment, när hästen plötsligt blev ridbar; mjuk, bärig, uppmärksam. Det går inte att beskriva skillnaden, det var som att få en ny häst. Från ett ökenskepp till en, tja, kanske inte dressyrhäst men en häst som man kunde sitta och rida samlad galopp på en volt med (vi orkade väl ett varv eller två, båda var otränade, men bara grejen, det gick!!), bara sitta emot lite med lätt hand och så samlade han sig lite till. DÅ blev det plötsligt kul att rida igen!
Utifrån att du redan rider på stång så utgår jag ifrån att du vänder hästen med dina vikthjälper och inte tygelsvänger hästen.
Jag är inte säker på att jag förstår helt hur du menar, men det är inte så att jag drar i tygeln för att svänga nej. Jag har blivit varse (faktiskt när jag red in helbrorsan till den jag har nu) att jag använder vikthjälper väldigt mycket mer än jag är medveten om.

--- klipper bort lite, TACK för din beskrivning av funktionen! ---
Fast nyfiken som jag är så kan jag ju inte låta bli att undra (fast jag inte har med det att göra övht:D) och jag tänker ju bara direkt vilken kostnad för att bara prova ngt som du inte vet om det funkar för er två:nailbiting:

Bara ett kandarträns snittar väl från ca 400 kr och uppåt. Men det finns ju extra sidostycken att köpa till det vanliga tränset, men kan det kosta från 200 kr och uppåt kanske ? ....sen en stång som ska passa din häst i storlek, tjocklek, utförande och material- kostnad okänd beroende på modell men minst ett par hundringar till....tränsbett/bridongbett har du kanske redan så där är det kanske ingen kostnad......men pjuh-svettigt ekonomiskt tycker jag för en stunds provning....;)

Personligen kan jag tycka att det vore mer välinvesterade pengar att lägga de på att rida på en häst som redan är utbildad på kandar och därigenom få lite "feeling" och samtidigt få hjälp av en tränare och även ställa en drös med frågor om vad du vill veta om du fortfarande vill testa kandar på din gamling. Två flugor på smällen så att säga -både feeling och tränarhjälp:banana:

Det finns ju diverse företag som säljer "upplevelsen av att rida en välutbildad häst":up:
Jag är inte intresserad av "upplevelsen att rida en välutbildad häst".
I dagsläget är jag inte ens intresserad av att rida för en tränare, för det skulle inte vara värt pengarna för mig just nu. Min kropp är ganska risig och jag rider huvudsakligen för sjukgymnastikens skull. MEN eftersom jag tidigare i livet har tränat och tävlat en del (Msv hoppning) så har jag ändå lite krav på hästens form och använder mig mycket av sidvärtsrörelser och skolor när jag rider i skogen - precis som jag gjorde när jag tävlade, då jag gjorde 80% av mitt markarbete längs skogsvägarna.
Som läget är just nu så är jag främst ute efter att hitta det som får ridningen att fungera bäst för mig och min häst med de givna förutsättningarna. Man kan prova olika typer av bett och kandar är kanske ett av alternativen jag kan tänka mig att prova. Och jag provar mig fram på egen hand, just nu.

Vad gäller kandaret och dess kostnad så hänger det ett kandar i min sadelkammare som varit oanvänt i många år. Det har samma storlek på betten som jag använder på honom nu. Problem solved, no cost... ;) Men det är egentligen först nu som jag har kommit igång och ridit lite mer regelbundet och därför har tanken nu uppstått.

Sen kanske det ändå inte blir av att jag provar, av olika orsaker. Men det jag sökte var ju mer kunskap om hur betslingen fungerar. Stort tack till Er som svarat konkret på min fråga!
 
Kandaret är kvar sedan vi använde hästen på slagfältet. Kraftig broms, samt snabba svängningar/samt formen, var ursprungssyftet har jag läst. Nu är syftet annat, men funktionen densamma. Kombinationen ger två olika syften. Frågan är om du behöver båda? Och om du behöver dem samtidigt:-)
Jag kör min häst på stång, men rider på tvådelat. I nuläget har jag i min amatörbubbla ingen hjälp av att använda båda vid samma tillfäll, även om jag förstår vinsten av kandar.
 
Kandaret är kvar sedan vi använde hästen på slagfältet. Kraftig broms, samt snabba svängningar/samt formen, var ursprungssyftet har jag läst. Nu är syftet annat, men funktionen densamma. Kombinationen ger två olika syften. Frågan är om du behöver båda? Och om du behöver dem samtidigt:-)
Jag kör min häst på stång, men rider på tvådelat. I nuläget har jag i min amatörbubbla ingen hjälp av att använda båda vid samma tillfäll, även om jag förstår vinsten av kandar.

Kandaret var förr en övergångsbetsling som man använde i ett utbildningsskede.
Man använde kandar eller kapson och stång då man skolade hästen i böjning iom att kapson eller bridong är tänkt att användas för sånt och stången endast för att länga överlinjen.
Man krigade bara på färdiga hästar. De red man på blank stång. Förmodligen också som säkerhetsgrej iom att man kunde dö om hästen gick emot tygeln/inte svarade direkt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: Equilina
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 181
Senast: AW
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 457
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag har ridit på kandar förr om åren men det är nu så jäkla längesedan att jag glömt bort tekniken. Såhär på nattkvisten är man ju inte...
Svar
5
· Visningar
2 786
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp