Skillnad på IPO och Bruks?

Det beror ju på, tänker jag. Visst står jag gärna på pallen, men det är ju roligare att faktiskt få en uppflyttning? Jag tränar inte för SM eller elit. Men jag vill ta mig fram i klasserna. Och då ser jag inget hinder för att lägga ner tid och pengar på olika sporter? De flesta jag känner som tränar aktivt, kör ju en mängd olika sporter. Rally, nosework, agility. IGP och bruks. Bruks och tävlingslydnad. Agility ocj rally. Etc etc.
Det skiljer ju lite. Alltså.
IGP brukar man ju tänka att 1an o 2an är utbildningsklasser och 3an är där man tävlar sas och man vill ju få så bra poäng så möjligt. Jag tycker det skiljer lite mot hur de flesta brukar se på brukset/lydnaden - men det kan ju vara min umgängskrets.
Särskilt med tanke på hur svårt det är att komma med i en skyddsgrupp.
 
Om man vill pröva på båda kan de bli förvirrande för hunden? Vad har ni för egna erfarenhet av dom olika grenarna?

Men har jag fattat rätt: Bruks består av fyra grenar, spår,sök,rapport och lydnad?

IPO innefattar bara tre grenar? Lydnad, Spår och skydd? Kan man lite grovt förklarat säga att IPO är mer extremt om man jämför med bruks grenarna?

Jag är intresserad att utbilda min valp inom lite av varje och undrar om jag kan börja träna IPO och sedan längre fram gå över till Bruks? Jag har nämligen kommit i kontakt med en som är erfaren inom IPO 🙂 Ja går just nu valpkurs med min valp men är riktigt hungrig på att få pröva på olika sporter för att se vad vi tycker är roligast. Har i dagsläget inga tävlingsambitioner men de kan ju ändras med tiden. Valpen är 4 månader.
 
Men har jag fattat rätt: Bruks består av fyra grenar, spår,sök,rapport och lydnad?

IPO innefattar bara tre grenar? Lydnad, Spår och skydd? Kan man lite grovt förklarat säga att IPO är mer extremt om man jämför med bruks grenarna?

Jag är intresserad att utbilda min valp inom lite av varje och undrar om jag kan börja träna IPO och sedan längre fram gå över till Bruks? Jag har nämligen kommit i kontakt med en som är erfaren inom IPO 🙂 Ja går just nu valpkurs med min valp men är riktigt hungrig på att få pröva på olika sporter för att se vad vi tycker är roligast. Har i dagsläget inga tävlingsambitioner men de kan ju ändras med tiden. Valpen är 4 månader.

Nej, i bruks finns grenarna spår, sök, skydd, rapport, patrull. De innefattar olika delar, huvuddelen (själva inriktningen), en lydnadsdel samt budföring eller uppletande (beroende på klass). Skyddet har utöver dessa delar även ett avsök i elitklass.

IGP (det heter inte IPO längre) har en spårdel, en lydnadsdel och en skyddsdel.

Vad är det för ras på din hund :)?
 
Nej, i bruks finns grenarna spår, sök, skydd, rapport, patrull. De innefattar olika delar, huvuddelen (själva inriktningen), en lydnadsdel samt budföring eller uppletande (beroende på klass). Skyddet har utöver dessa delar även ett avsök i elitklass.

IGP (det heter inte IPO längre) har en spårdel, en lydnadsdel och en skyddsdel.

Vad är det för ras på din hund :)?

Jaha okej. Detta är lite av en djungel för mig 😅 Valpen detta gäller är en rottis. Känner mig väldigt vilsen i vad jag ska välja. Min tanke var att ja ville pröva på båda grenarna men jag vill ju samtidigt inte få en förvirrad hund.
 
Jaha okej. Detta är lite av en djungel för mig 😅 Valpen detta gäller är en rottis. Känner mig väldigt vilsen i vad jag ska välja. Min tanke var att ja ville pröva på båda grenarna men jag vill ju samtidigt inte få en förvirrad hund.
Jag skulle gissa på att det är enklare att börja med IGP och sedan byta över till brukset sas än tvärt om. Man har ju tex inga nackdelar av att lära in IGP spåret även om man vill köra bruksspår senare.
Sen kan man ju prova på båda grenarna utan att det sabbar något skulle jag tro.
 
Det skiljer ju lite. Alltså.
IGP brukar man ju tänka att 1an o 2an är utbildningsklasser och 3an är där man tävlar sas och man vill ju få så bra poäng så möjligt. Jag tycker det skiljer lite mot hur de flesta brukar se på brukset/lydnaden - men det kan ju vara min umgängskrets.
Särskilt med tanke på hur svårt det är att komma med i en skyddsgrupp.

Nja, jag möter på samma lingo inom både lydnaden och brukset med de första klasserna. :) Vissa tar det ju först "på allvar" när man t ex är i klass 2/högre.
 
Nja, jag möter på samma lingo inom både lydnaden och brukset med de första klasserna. :) Vissa tar det ju först "på allvar" när man t ex är i klass 2/högre.
Jo, såklart - man kan ju alltid säga så, men som jag har förstått det så utomlands (när jag pratat med danskar tex) så är inte ens 1 & 2 tävlingsklasser utan det är först i 3an man konkurrerar på riktigt.
Det är alltså inte bara så så att många tävlanden inte tycker att det är tävling på riktigt sas utan att det är så.

Det hör jag även från dem jag tränar med, att det är kul att vinna/få höga på poäng i 1an o 2an såklart - men att man ändå tar rätt lätt på det, eftersom hunden är under utbildning (så länge den är består provet).

Här har du en video förresten, man vill generellt ha mer power och driv i hundarna som ska hålla sig hela programmet - man har ju inga frikommandon eller pauser mellan momenten alls som i lydnad. Däremot släpper man som sagt igenom lite trängningar istället.

Någon får rätta mig om jag är ute och cyklar (ska även se om jag kan dubbelkolla detta med Ammos uppf som är domare) men jag TROR att du skulle få högre poäng med en hund med mkt power o drift som tränger en del än en lågdriftad hund som går mer korrekt sas.
 
Jo, såklart - man kan ju alltid säga så, men som jag har förstått det så utomlands (när jag pratat med danskar tex) så är inte ens 1 & 2 tävlingsklasser utan det är först i 3an man konkurrerar på riktigt.
Det är alltså inte bara så så att många tävlanden inte tycker att det är tävling på riktigt sas utan att det är så.

Det hör jag även från dem jag tränar med, att det är kul att vinna/få höga på poäng i 1an o 2an såklart - men att man ändå tar rätt lätt på det, eftersom hunden är under utbildning (så länge den är består provet).

Jag tror att vi egentligen menar samma sak men använder olika ord. Nu refererar jag förstås till svensk kontext. Är det en tävling så "konkurrerar" man ju på riktigt? Hursomhelst, det blir nog lite väl OT nu.

Edit: Nu tog jag bara en snabbkik på videon, men utifrån den så ser jag nog fortfarande inget hinder för att köra två sporter samtidigt. Långt ifrån alla ekipage satsar ju på SM eller VM, majoriteten av oss är ju hobbyutförare. Om hunden går fria följet sådär och det innebär en tia i IGPn och en sjua i brukset klarar man sig nog ganska fint ändå gissningsvis, såvida det inte finns rejäla brister i resten av momenten. Men det är min uppfattning, så agree to disagree helt enkelt. :) Jag tycket gott att TS @Ardennern ska testa på det som är av intresse utan att bli avskräckt för att det skulle "förstöra" något i framtiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror att vi egentligen menar samma sak men använder olika ord. Nu refererar jag förstås till svensk kontext. Är det en tävling så "konkurrerar" man ju på riktigt? Hursomhelst, det blir nog lite väl OT nu.
Tänker mer att IGP är mer internationellt så det tankesättet smittar av sig (alltså jag vet fullt ut att man tävlar lydnad utomlands men det är ju betydligt färre som verkar åka utomlands för att tävla).
 
Tänker mer att IGP är mer internationellt så det tankesättet smittar av sig (alltså jag vet fullt ut att man tävlar lydnad utomlands men det är ju betydligt färre som verkar åka utomlands för att tävla).

(Jag edit:ade mitt inlägg)

Men då är det ju fortfarande ett "tankesätt". Det är ändå tävling. Och det tankesättet finns även hos andra utövare i andra sporter. Men som sagt, det blir nog väl OT!
 
(Jag edit:ade mitt inlägg)

Men då är det ju fortfarande ett "tankesätt". Det är ändå tävling. Och det tankesättet finns även hos andra utövare i andra sporter. Men som sagt, det blir nog väl OT!

Jag är av samma uppfattning i brukset, jag stöter inte på många som ser de lägre klasserna som tävling (tekniskt sett så är det ju inte tävlingar utan arbetsprov, men alla klasser i både bruks/IGP är ju officiella så på det sättet = tävling ) utan ”tävling” börjar först i elitklass.
 
Jag är av samma uppfattning i brukset, jag stöter inte på många som ser de lägre klasserna som tävling (tekniskt sett så är det ju inte tävlingar utan arbetsprov, men alla klasser i både bruks/IGP är ju officiella så på det sättet = tävling ) utan ”tävling” börjar först i elitklass.

Ja, precis vad jag menar! Det finns ju en del inom lydnaden också som tänker likadant.
 
Jaha okej. Detta är lite av en djungel för mig 😅 Valpen detta gäller är en rottis. Känner mig väldigt vilsen i vad jag ska välja. Min tanke var att ja ville pröva på båda grenarna men jag vill ju samtidigt inte få en förvirrad hund.

Min första rekommendation är; Läs på regelboken om vad som ingår i grenarna (finns på www.brukshundsklubben.se) och kolla sen på SBKtävling var du kan hitta tävlingar i de olika grenarna att åka och titta på och se vad du fastnar för :). Nu är det lågsäsong med bruks, men framemot mars-april drar tävlande igång på riktigt.

Sen, om det är skyddet (vare sig det blir IGP eller svenskskydd) du är intresserad av, så skulle jag börja titta dig om redan nu efter en bra skyddsgrupp, där du kan få hänga på och titta på deras skyddsträning och lära dig mer.

Det kan vara svårt att hitta en skyddsgrupp att träna med öht, men är man engagerad och folk märker att man är seriös av det slag att folk märker att man inte bara ska ”köra skydd” för att det är fräckt, utan att man är driven även i hundträningens andra delar (samt bjuder på fika, de flesta skyddsfolk ÄLSKAR fika :D) så brukar det vara lättare att hitta en grupp :).
 
Min första rekommendation är; Läs på regelboken om vad som ingår i grenarna (finns på www.brukshundsklubben.se) och kolla sen på SBKtävling var du kan hitta tävlingar i de olika grenarna att åka och titta på och se vad du fastnar för :). Nu är det lågsäsong med bruks, men framemot mars-april drar tävlande igång på riktigt.

Sen, om det är skyddet (vare sig det blir IGP eller svenskskydd) du är intresserad av, så skulle jag börja titta dig om redan nu efter en bra skyddsgrupp, där du kan få hänga på och titta på deras skyddsträning och lära dig mer.

Det kan vara svårt att hitta en skyddsgrupp att träna med öht, men är man engagerad och folk märker att man är seriös av det slag att folk märker att man inte bara ska ”köra skydd” för att det är fräckt, utan att man är driven även i hundträningens andra delar (samt bjuder på fika, de flesta skyddsfolk ÄLSKAR fika :D) så brukar det vara lättare att hitta en grupp :).
Förutom det som Miao säger så skulle jag bollaev skyddsgrupp med din hunds uppf om denne kör skydd.
Alla raser funkar inte likadant och alla figgar är inte lika duktiga på alla raser.
 
Jag lånar tråden för att fråga vad trängning innebär?

Att hunden tränger= fysiskt trycker sig emot sin förare i fotgåendet.

Man vill i fotgående ha en liten luftspalt mellan förare och hund av flera anledningar, ex att hunden inte ska putta sin förare fysiskt (inte omöjligt med stor hund ochliten förare), att hunden inte ska söka stöd hos föraren (kan anses som en hjälp), att hunden inte ska använda föraren som en target för att hålla positionen etc.
 
Mycket viktigt, men svårt som nybörjare, att tänka på! Rätt skyddsgrupp/figge bygger hund och förare, fel skyddsgrupp/figge kan bryta hund och förare.
Verkligen.
Jag sabbade ju extremt mkt med fel figge. Ammo har lätt att ta till aggression (vilket ju kan vara bra i skyddet) och detta förstärktes mer så han var flyförbannad i skyddet istället för att jobbas i drift. I slutet satt han bara och skrek i kudden.. Både jag och figuranten var en konflikt - och han är ju avlad för att "slåss till döden" sas så han ger sig inte när det går så långt.
Vi har fått jobba för att få ordning på detta kan jag säga.
 
Min första rekommendation är; Läs på regelboken om vad som ingår i grenarna (finns på www.brukshundsklubben.se) och kolla sen på SBKtävling var du kan hitta tävlingar i de olika grenarna att åka och titta på och se vad du fastnar för :). Nu är det lågsäsong med bruks, men framemot mars-april drar tävlande igång på riktigt.

Sen, om det är skyddet (vare sig det blir IGP eller svenskskydd) du är intresserad av, så skulle jag börja titta dig om redan nu efter en bra skyddsgrupp, där du kan få hänga på och titta på deras skyddsträning och lära dig mer.

Det kan vara svårt att hitta en skyddsgrupp att träna med öht, men är man engagerad och folk märker att man är seriös av det slag att folk märker att man inte bara ska ”köra skydd” för att det är fräckt, utan att man är driven även i hundträningens andra delar (samt bjuder på fika, de flesta skyddsfolk ÄLSKAR fika :D) så brukar det vara lättare att hitta en grupp :).

Ska absolut köpa den boken 🙂 Angående bruksgrenarna.. är de så att man eventuellt skulle kunna hoppa över skyddsdelen och spårdelen om man till exempel enbart är intressdrad av lydnad, sök och rapport?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 038
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 332
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 334
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp