Skillnad på IPO och Bruks?

Ska absolut köpa den boken 🙂 Angående bruksgrenarna.. är de så att man eventuellt skulle kunna hoppa över skyddsdelen och spårdelen om man till exempel enbart är intressdrad av lydnad, sök och rapport?

Du måste inte köra alla specialgrenar utan kan välja en och bara köra det. Inom alla bruksgrenar ingår det en lydnadsdel och sedan själva specialmomenten (skydd, spår, sök, rapport eller patrull). Enkelt förklarat!
Börja med att gå in på SBK och läs på om de olika grenarna :)
 
Du måste inte köra alla specialgrenar utan kan välja en och bara köra det. Inom alla bruksgrenar ingår det en lydnadsdel och sedan själva specialmomenten (skydd, spår, sök, rapport eller patrull). Enkelt förklarat!
Börja med att gå in på SBK och läs på om de olika grenarna :)
Patrull??? Är det en ny gren?
 
Passar på att slinka in en annan fundering. Om jag börjar träna nosework kan det krångla till eventuell framtida sök eller spårgren som jag vill träna?
 
Passar på att slinka in en annan fundering. Om jag börjar träna nosework kan det krångla till eventuell framtida sök eller spårgren som jag vill träna?
Eukalyptus är en ganska stor doftbild och risken är att du kan få en hund som inte är lika noga som du kanske vill ha i special sök (kanske för grenen har inte riktigt fått sin form ännu).

Sedan finns en social risk - en del bruksmänniskor fnyser rätt hårt åt nose work (i min klubb t.ex. får en nose work instruktör lika mycket som en HJÄLPinstruktör i brukset O_o och nose work ekipage räknas inte som klubbens tävlingsekipage TROTS att de tävlar för klubben. Så själv ska jag byta klubb att tävla för)
 
Eukalyptus är en ganska stor doftbild och risken är att du kan få en hund som inte är lika noga som du kanske vill ha i special sök (kanske för grenen har inte riktigt fått sin form ännu).

Sedan finns en social risk - en del bruksmänniskor fnyser rätt hårt åt nose work (i min klubb t.ex. får en nose work instruktör lika mycket som en HJÄLPinstruktör i brukset O_o och nose work ekipage räknas inte som klubbens tävlingsekipage TROTS att de tävlar för klubben. Så själv ska jag byta klubb att tävla för)
Nu blir jag nyfiken, hur menar du att de inte räknas till klubbens tävlingsekipage? I vilket sammanhang då?
 
I vår klubb har rally, agility (och kanske även nosework) egna sektorer med egna årsberättelser.
Vi har delvis så - men alla får inte ha vandringspris eller räknas i tävlingssektorn. Och det skaver- särskilt med att instruktörerna inte är lika betalda. Eller när någon från TS sitter och lägger ut texten om saker hen inte känner till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 868
Senast: hastflicka
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 086
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 305
Senast: Is
·
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 810
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp