Skillnad på tävlingslydnad och brukslydnad?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Har jag fattat det rätt om jag säger att brukslydnad är lite "slappare" ? Hur skiljer sig momenten i brukslydnad i appellklass mot startklass till exempel?

Ja, det kan man säga. Lydnadslydnaden är petigare än brukslydnaden, även om det börjar komma där också. Momenten i startklassen är ganska lika momenten i appellen även om inte alla stämmer överens, men i klass 1 och uppåt tillkommer moment som inte finns inom brukslydnaden alls, som att runda koner och springa till rutan. Sen bedömer ju lydnadslydnaden även det som sker mellan momenten i betyget helhet. Brukar inte vara nån hit när man har boxer har jag märkt. :o

Om du läser regelböckerna ser du vilka moment som skiljer i de olika klasserna och även hur ”samma” moment skiljer sig. Tex i läggande under gång har du i lydnaden en återgång med uppsättande innan momentet är slut medan i brukset är momentet slut när du vänt upp. I både lydnaden och brukset förekommer moment som bara återfinns i respektive gren.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: tanten
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 596
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 363
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka