Bukefalos 28 år!

Skillnad rädsla och trams?

Sv: Skillnad rädsla och trams?

måste säga att jag tycker man kan vinna på att hoppa av i ganska många situationer. tror inte att hästen ser det som att den vinner, för den måste ju iaf ta sig förbi det farliga. jag ser det snarare som att jag bevisar för hästen att jag går att lita på.
Om hästen blir rädd för något, och stressar upp sig lite, brukar jag lugnt sitta kvar med så långa tyglar som möjligt, sen brukar jag be lugnt att hästen ska kliva på framåt, om den inte vågar brukar jag hoppa av ganska direkt och bara gå förbi det farliga, sen berömmer jag, hoppar upp o rider vidare. min tanke är att hästen då inte kommer förknippa det farliga med obehag utan lugn och trygghet. Brukar nästan aldrig bli något problem att hästen stannar igen på samma ställe!

tror att jag genom att göra på detta sättet (be om något och sedan visa vägen) förtydligar att jag inte ber om något som är farligt.
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Hur bevisar du att du går att lita på genom att ge upp och hoppa av? Du ber ju inte om något farligt när du sitter på heller.

Jag kan förstå att man hoppar av om det blir farligt, att man riskerar att skada sig, men är det så illa så har man rätt mycket arbete man kan göra utan att pressa den förbi konstiga saker.

Man kan ta det lugnt och vänta ut den om man sitter på också, man måste inte 'brottas' med den för att man sitter kvar. Är hästen genuint rädd så finns det ju ingen vits att gaffla med den??

Men som sagt, genom att hoppa av så visar du ju att det är OK att inte göra som du bett om, du kommer inte utsätta den för farliga saker. Någon gång. Vare sig du sitter på eller inte (vare sig du rider ut eller är på ridbanan). Inte vet jag någon som hoppar av för att en häst skyggar för stolen som är i ridhuset, finns ju ingen vits med det, det är bara att rida förbi. Varför skulle det ändras för att det inte längre är en stol ex.?
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Grundproblemet är väl egentligen inte hästens rädsla utan ryttarens rädsla?

Det är ryttaren som behöver träna sig i att inte bli rädd. Hästens instinkter går ju inte att ändra på men den blir helt klart mindre flyktbenägen och lättskrämd med en lugn och trygg ryttare .....+ att den trygga ryttaren inte gör så stor affär av lite trams. :)
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Inlägg 17 = )

"Är man själv rädd så märker hästen detta, utan tvekan, men så länge den inte är taskig och drar nytta av det (och försöker få av ryttaren) så vinner man båda på att sitta kvar och ta sig förbi det farliga, båda får förtroende, framförallt ryttaren. Båda får lära av varandra att den ena skulle aldrig utsätta den andra för riktig fara (även om det kan kännas läskigt ibland). "

Om man hoppar av varje gång det känns obekvämt, hur ska man då lära sig att det inte blir värre?
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Men som sagt, genom att hoppa av så visar du ju att det är OK att inte göra som du bett om, du kommer inte utsätta den för farliga saker. Någon gång.


Det är här jag (vi?) inte håller med. Det är inte OK att inte göra som man ber, eftersom vi ber hästen gå fram och gör den inte det när vi sitter på så får vi den att göra det när vi gått av. Dvs den måste gå fram eftersom vi bett om det, den slipper det inte.
Hade det varit ok att inte lyda så hade vi vänt hem igen istället för att gå förbi.

Jag tror faktiskt inte att hästen lägger hälften så mycket vikt vid huruvida vi sitter på eller inte, som människan gör, när det kommer till tillit. Positionen (framför, bredvid, bakom) kan ha viss betydelse eftersom det signalerar olika, men man tappar inte i aktning för att man byter position och visar, tvärtom. Högt rankade hästar i en flock går inte alltid bakom och puttar på, ibland går de före och visar vägen.

Hästar som blivit bråkigare av att man hoppat av och lett dem förbi är alltid samma hästar där ryttaren först bråkat och sen gett upp, eller där ryttaren själv är väldigt nervös både vid avhoppning och när det ska ledas förbi. Jag har aldrig hört eller sett ett fall där hästen blivit svårare att få förbi något, om ryttaren hoppat av innan det hunnit bli ett bråk om det, och varit lugn och sansad.
Möjligtvis någon enstaka häst som provat att stanna och lugnt stått kvar för att se om ryttaren hoppar av igen, men då av den typen att man enkelt fått igång hästen genom att bara sitta och väta en stund, så var det problemet löst. Tvärtom har många hästar bevisligen blivit tryggare och lydigare 'trots'' att ryttaren hoppat av och lett dem förbi. Även individer som blivit riktigt svåra och ''jobbiga'' då ryttaren tidigare suttit kvar men tvingat fram hästen.

Visst är en annan fungerande metod att bara sitta kvar, men bara för att en metod fungerar betyder det ju inte att en annan är dålig.
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Alltså.... Jag har en Ceylonavkomma. Och jag kan skriva under på att hästar KAN tramsa.
Min grabb har jag hat i två år. Innan dess var han mer eller mindre (typ) oriden. Men han är i alla fall tio år.

Till detta hör att pysen har humor. Och han gillar när det händer saker.
Han gillar också att hoppa vattenpolar, skygga för egna skuggor, studsa, stegra, vägra gå - ja det mesta som han tycker låter rimligt.
Vi kan gå förbi samma ställe en miljon gånger. Han håller på ändå. Men bara om han är ensam. Om jag går promenad eller har sällskap är han guld.

Det jag försöker säga är att om han är understimulerad - ex överbigg, busig eller har tråkigt så tramsar han tills det händer saker han upplever är kul.

Missfärstå mig inte. Jag älskar min tok. Men han är en tramspelle och han vet precis vad han gör. Eller som en tränare (som inte sett han innan den dan) sa - han är intelligent. Han har bara liet humor och ett för stort ego. =)
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Håller med dig, min häst är precis likadan.

Och ibland får han nog för sig att jag inte har en aning om vad jag håller på med och att allt blir mycket bättre om han får bestämma precis jämt. Allt blir ju så mycketroligare om man får hoppa runt och studsa och springa hela tiden :grin:
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Håller med dig, min häst är precis likadan.

Och ibland får han nog för sig att jag inte har en aning om vad jag håller på med och att allt blir mycket bättre om han får bestämma precis jämt. Allt blir ju så mycketroligare om man får hoppa runt och studsa och springa hela tiden :grin:

Haha ja verkligen. Och för att inte tala om att när medryttarna rider ensamma är han ett monster. Om matte tittar är han en ängel. Ögontjänare=)
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Jag har aldrig hört eller sett ett fall där hästen blivit svårare att få förbi något, om ryttaren hoppat av innan det hunnit bli ett bråk om det, och varit lugn och sansad.

Fast varför ska man överhuvudtaget hoppa av om det inte är något problem (eller bråk som du kallar det)? För att man kanske tror att hästen ska freaka ur eller vadå? Då hade jag fått hoppa upp och ner som en jojo eftersom min häst påminner väldigt mycket om den som ae22ex har. :D
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Men detta har jag redan svarat på, visst dom går fram, men det är inte ursprungsuppgiften, utan alt 2., det ska inte finnas alt. 2 för en häst.

Men jag vill förtydliga igen, att det är inte meningen man ska bråka allt vad man orkar bara för att man sitter på, det är inte sagt att man ska storma på och göra en ängslig häst ännu mera ängslig! Du ska inte ändra personlighet för olika situationer, man ska vara lugn men bestämd alltid. Ni verkar få det att låta som om hästen inte går fram så gör man situationen dramatisk genom att inte hoppa av.

Du har flera gånger redan skrivit i din text, varför det inte har funkat = ) och det är för att ryttaren antingen blivit nervös (t.o.m. när han går vid sidan av, och är nervös, blir det värre) eller så har ryttaren bråkat om det. Så mellan raderna har du ändå samma mening som mig, att ryttaren måste vara lugn (oavsett situation) och är den det så kan man sitta kvar och lugnt lotsa förbi hästen när man sitter på. Så varför inte börja i den änden?
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Om min häst är "rädd på riktigt" brukar jag känna pulsen vid skänkeln. Hjärtat bultar hårt och fort så där som det gör på oss när vi är nervösa (eller i alla fall på mig!). I sådana lägen har jag kunnat ta mig förbi det "farliga" genom att visa tålamod och inte gå på för hårt med skänkeln, utan låta henne fatta ett eget beslut att våga gå förbi med mig. Ibland har hon hunnit sprätta till rejält innan och ta ett stort steg åt sidan.

Om hästen mest inte vill gå fram därför att det "kanske skulle kunna bli farligt" är det min erfarenhet att åtminstone min häst är ganska svår att komma underfund med. Hovarna planteras i marken och jag får gå på ganska hårt med skänklarna, och hon försöker vända mer än en gång. Min erfarenhet är att sådant kommer man inte förbi med mindre än att ta striden. Du kan leda hästen förbi en gång och hantera det på det sättet just den gången, men problemet kommer sannolikt tillbaka nästa gång. Jag skulle låta hästen titta litet och sedan när den bör ha begripit att situationen inte är farlig helt enkelt se till att komma förbi. Blir det ofta låsningar vid t ex en viss rotvälta kan det vara idé att låta en mer erfaren ryttare testa att ta hästen förbi. Det kan bryta låsningen, hästen blir lite konfys och en annan ryttare kan ha andra tricks i sin arsenal.

Ett exempel: Min häst hade tagit för vana att alltid försöka vända vid ett visst ställe på en våra vanliga skogsrundor, där det tydligen fanns något som var hotfullt. Jag prövade alla möjliga lösningar som att leda förbi, backa förbi osv men problemet bestod till den gången då jag helt enkelt just tog striden. Hästen reste sig på bakbenen, vände, bockade, försökte bita mig i tårna, och betedde sig illa på alla möjliga sätt, men en timme senare när jag fortfarande satt kvar bestämde hästen sig till sist för att det kanske var bäst att göra som jag sade. Sedan dess har vi aldrig haft några problem just där och överlag mindre problem av samma slag.
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

+ speedway:
För att det är ett enkelt, säkert och effektivt sätt. Man kan sitta kvar och vänta ut hästen, gör för all del det om ni hellre vill, det säger jag ingenting om. Jag hoppar inte av för att jag blir nervös, utan för att det är enkelt och effektivt.

Jag säger inte att det är fel att sitta kvar (så länge man inte får bråk av det) utan bara att det går utmärkt att hoppa av och leda förbi hästen. Men däremot säger ni att man absolut inte ska hoppa av ;)

Ponnyryttaren: och igen är det här vi har olika åsiter. Jag anser inte att det är ett alt. 2 utan det är fortfarande alternativ 1. Lika mycket som att hästen inte får fler valmöjligheter för att jag först skänklar en gång och sen skänklar hårdare om jag inte får någon reaktion. Istället för att skänkla hårdare hoppar jag av och leder, men det är fortfarande alt. 1 som gäller = gå fram. (tvärtom om man väntar ut hästen får den ju plötsligt alternativ; jaså du vill inte gå? Men stå still istället då''.. så det resonemanget håller inte riktigt ändå ;) )

Jag anser att det är snabbare, enklare och bättre i de flesta fall, att bara hoppa av, leda förbi och inte göra en stor sak av det, och i resterande fall gäller det att vänta ut hästen.
Om man hellre väntar ut hästen oavsett så har jag inget emot det, men det var inte det diskussionen handlade om. Den handlade om att man ''aldrig får hoppa av''.
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

"tvärtom om man väntar ut hästen får den ju plötsligt alternativ; jaså du vill inte gå? Men stå still istället då''.. så det resonemanget håller inte riktigt ändå" Ja, fast du, man sitter inte och njuter av solnedgången medans den bestämmer sig för att gå fram ; )

Det behöver ju inte antingen sitta och glo eller spöa den?
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Så var vi där igen; på vilket sätt visar detta att man aldrig får hoppa av?

De flesta försöker först att få förbi hästen utan att sitta av. När det inte fungerat så får de olika tips. Ett av de tipsen är att hoppa av och leda hästen förbi (med vissa detaljbeskrivningar jag inte tänker upprepa, precis som alla de tipsen där ryttaren sitter kvar). Men då kommer du m.fl och hävdar att man får aldrig hoppa av för då vinner hästen och lär sig att stanna. Trots att många hästar bevisligen har blivit bättre med den metoden.

Det handlar inte om att man inte får sitta kvar, det handlar om att vissa hävdar att man aldrig får hoppa av. Men några konkreta svar på varför kommer inte fram utan det är bara det vanliga luddiga ''man tappar respekt'' eller ''häsen vinner''. Och när man ifrågasätter det blir det mer luddigt och bortförklarinar om att man kan sitta kvar också. Jaha? Det var fortfarande inte det det handlade om.
Helt uppenbart fungerar det att hoppa av och leda förbi hästen. Det har fungerat för väldigt många, inte bara mig. Jag ger det tipset just för att det har funkat och för att det är väldigt enkelt och snabbt, en av få snabblösningar som faktiskt fungerar i längden. Det är ett alternativ för ryttaren när denna känner att den vill testa detta. Kanske efter att denne har försökt att sitta kvar och inte känner att han eller hon vill/kan följa de övriga råden.

Så varför ska du sitta där och säga att jag har fel och att det inte fungerar och att hästen tappar respekt, när du inte ens kan hålla dig till det utan slinker undan vid fortsatta frågor och trots att det har fungerat för många människor samt på inget sätt skadar hästen (som motsats till ex. skarpare bett eller dyligt där något kan ''fungera'' men kanske är skadligt. Bara exempel på när man kanske vill avråda något trots att det funkar, har inget med ditt specifika råd i tråden att göra.). Låt TS testa om han/hon vill och se själv.

Vi är väl här för att ge de råd vi har, lämna olika alternativ till trådskaparen så att denne kan lösa sitt problem, inte för att framhäva våra metoder på bekostnad av andras? Jag har gett min syn på varför jag hellre hoppar av än lägger nämnvärd tid på att försöka få fram hästen från ryggen, och riskerna jag kan se med att sitta kvar. Du får jättegärna informera alla läsare och mig om att du inte håller med, vad du ser för risker med det och varför/vad du skulle göra istället. Möjligtvis kan jag svara eller förtydliga hur jag menar för att undvika de risker du ser, eller varför jag inte håller med om det, men sen räcker det väl. Vi tycker olika men vid det laget har vi bägge gett vår åsikt och råd och ingen vinner på att vi tjatar om det eller försöker överbevisa varandra. Däremot att säga att något inte fungerar trots att flera stycken hävdar att det har fungerat för dem.. tja. Du ser själv, helt uppenbarligen kan det fungera. Precis som det kan fungera att sitta kvar.

Nu lämnar jag denna diskussionen, för jag tyar inte sitta här och älta med dig mer. Ha det gott :)
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Det var ett långt svar med lite innehåll tycker jag.

Jag fick frågan varför man inte ska hoppa av, jag försöker förklara, för följdfrågor, försöker förklara dessa med. (Jag började därför inte diskussionen för att hävda mig, utan försöker så gott jag kan att ge svar på en fråga ställd till mig). Alla får väl göra va fasen dom vill rent ut sagt, men får man en fråga är det väl artigt att svara?

Jag vet inte vad för svar man ska ge egentligen utan att det ska vara 'luddigt' eller försöker smita??
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Helt uppenbart fungerar det att hoppa av och leda förbi hästen. Det har fungerat för väldigt många, inte bara mig. Jag ger det tipset just för att det har funkat och för att det är väldigt enkelt och snabbt, en av få snabblösningar som faktiskt fungerar i längden.

Jag säger definitivt inte att man inte får hoppa av. Jag kan tänka mig att göra det om det t ex har fallit ett träd över vägen och man måste in i skogen för att ta sig runt. Där kan jag vilja gå före för att se om underlaget är ok att gå på så att inte hästen trampar ner i en grop och bryter benet.

Sen är jag själv inte så intresserad av snabblösningar utan vill istället ha ett arbetssätt som funkar på lång sikt. Min häst är lättskrämd och ibland även tramsig men han går dit jag ber honom för det är vad han har fått lära sig från början. Han försökte kasta sig runt och springa hem ett par gånger i början men eftersom jag konsekvent vände honom rätt igen och såg till att vi kom dit vi skulle så försvann den tendensen väldigt fort. Ju fler saker man reder ut med en gång när de dyker upp desto färre problem får man i framtiden.

Jag har full förståelse för att man inte klarar av att lösa dessa problem om man är rädd så därför bör man som ryttare jobba med sina egna rädslor först.
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Och igen handlar det inte om att vara rädd, samt attjag skrev ''snabblösning som fungerar i längden" dvs på lång sikt. Men det kan alla som läser se så nu tackar jag för mig.
Och du får gärna sitta kvar, men det är fortfarande en metod att välja på.

Ne, tack för mig :) Ha det gott allihop, jag kommer vara offline en vecka eller två nu oavsett och känner mig färdigdiskuterad. ;) Låt alla göra som de vill, men nu har även denna valmöjligheten (att faktiskt hoppa av) ochså fått sin röst hörd.
 
Sv: Skillnad rädsla och trams?

Jag tycker att det låter som att hästen testar dig, var bara tålmodig och få hästen att tänka på något annat och låt den inte ha tid att testa dig så låter den nog snart bli :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, jag skulle behöva lite hjälp. Jag var med om en ganska allvarlig olycka i somras. Trillade av från en skenade häst på 165. Efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp