Skillnad tryckfördelargjord och magplattegjord?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vill ha en tryckfördelargjord, dvs en som är rejält bredare på mitten. Inte som en hopplatta utan 'bara' tryckfördelargjord - och brett både 'framåt och bakåt'.

Men det är inte helt lätt hitta längre om man inte vill betala flera tusenlappar :crazy: Så frågan är - hur stor skillnad i funktion/upplevelse för hästen är dte mellan tryckfördelargjord och magplattegjord?

Sv: Skillnad tryckfördelargjord och magplattegjord?

Magplattan är ju bäst alla dagar. Om man inte såklart lägger ner de där tusenlapparna. Jag har dock inte sett en dressyrgjord som är så pass bred så det är tillfredsställande. Men jag har inte någon jättekoll på det heller. Men ju mer gjorden fördelar trycket på pectoralis(muskeln) destå bättre är det. Sadelgjordens nackdel är ju att den låser muskeln och dess funktion. Därför är det mycket trevligare med en bred gjord. Det bästa är dock att byta gjord ofta och gärna variera mellan matrial så att muskeln inte skadas allt för mycket.

Är en hoppgjord jag ska ha nu.

Tidigare har jag haft sådana här, som både jag och hästen är nöjd med. Men som jag inte kan skaffa nu. Men vill ju eg ha liknande - fast utan att betala tvåochett..
gjordar.jpg

Det jag funderar över är hur mycket trycket fördelas över en magplatta, den är ju mest utbyggd 'bakåt', och frågan är om det fördelar ut tryck eller 'bara' blir islagsskydd?

Den lilla erfarenhet jag har av magplattor är att de är som en helt vanlig gjord och inte fördelar trycket nämnvärt.

*KL*

Det blev en liten chansning och en sådan här:
hksgjord.jpg

Inte riktigt vad jag sökte, men tänkte att det kanske var 'tillräckligt för att hålla hästen nöjd'. Och förutom att han för första gången reagerade lite när jag spände var han precis som vanligt. Så kör med den sålänge, är ju ett milt sagt humanare pris på den..

En bra magplatta är 1000 ggr bättre än en sk tryckfördelargjord, dom är ju lika smala som vilken som helst vanlig gjord.

Synd att du redan köpt en vanlig, finns ju massa rimliga gjordar med platta om det är en lång gjord du ska ha! :)

Fast de jag visade bild på nedan, de är betydligt bredare på mitten än vanliga gjordar.

Nu har jag aldrig ägt en hopplattegjord, men jag har sett MÅNGA plattegjordar där plattan släpper 'i bakre delen', och då finns ju inget tryck utfördelat dit?

Jag klämde dock på hopplattegjordar med, men valde sen den jag visade. Mycket för jag ärligt talat inte är säker på hur L skulle reagera på en platta, och inte var såå sugen på att prova. Hade han inte tyckt den här dög så hade jag lämnat tillbaka den och provat med en plattgjord istället. Men han verkade tycka den här gick bra.

Jag valde magplatta till min häst som har lite sadeltvång. Och hon är 100ggr bättre nu! Och visst ligger den inte åt längst bak, men den är betydligt bredare än en vanlig gjord. Köpte min på hööks för ett antal år sedan!

Har bara dåliga bilder, men tycker min ligger bra mot hennes mage:

31911838.jpg

31911836.jpg

Jag har köpt en " fransk gjord" till min arab-dam . Hon hade sadeltvång,det gick inte att dra gjorden så att sadeln låg still, och gjorden hamnade i armhålan!
Allt detta är löst tack vare den franska gjorden som har en bred platta mitt under magen , resåren sitter där och inte i ändarna.Den var visserligen jättedyr men den bästa investering jag hitills gjort ( och jag har handlat en del!)

Vad är det för någon?

Ang platta/tryckfördelargjord så beror det ju helt på hur de passar hästen. Magplatta på min ger tex högre tryck i framkant på gjorden eftersom plattan "tynger ner" i bakkant då hans mage är som absolut bredast i gjordläget och sedan blir mycket smalare lite a la "vinthund", då passar ju inte plattan särskilt bra. Tryckfördelargjorden däremot ligger an över hela - mycket bättre till honom.

Ang något annat svar så breda dressyrgjordar finns, även med platta om man vill ha det.

Jag har en bred dressyrgjord från Hööks till min (syntet), sadeln ligger mycket mer stilla och han är mer nöjd än med en smal gjord. Den är väl runt 15-20cm bred i mitten, resår på båda sidorna. Rekommenderas verklikgen.

Det är en sådan jag haft. Även om den är korkat sydd så man får 'punkttyck' längs sidorna.

Men nu var det ju en lång hoppgjord jag skulle ha.

Om du kikar längst upp till höger i mitt inlägg så ställde jag frågan till Alexandra_W :laugh:

Men din är oxå fin :D

Vad är det för någon?

.

Missade frågan, sorry!

Det är en Hööks CH. Finns i nuvarande katalog, den som kostar 629 kr. Den ser dock mycket sämre ut på bild. Jag ratade den först eftersom den såg så hemskt smal ut bakom armbågarna på katalogbilden, men när jag kikade på den IRL såg det betydligt bättre ut.

Inte som de 'riktiga' trycksfördelargjordarna eller som de från Mustang som jag haft tidigare, men helt okej.

På hästen, dock ej fullt spänd. Gjorden sitter på hål 2 på vardera sida på bilderna, och när gjorden är spänd är det hål 4 på resp sida.

hksgjord2.jpg

hksgjord3.jpg

Försökt ta bild lite underifrån:
hksgjord2.jpg

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 002
Senast: manda
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 858
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet