Bukefalos 28 år!

Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

En häst som har svårt för att trav hade jag jobbat ifrån marken tills dess att den där kan trava utan problem.
Hsade alltså inte börja rida in den innan traven sitter=)
En häst ska inte få bestämma gångart inte ens en islandshäst.
Hur ska de se ut om den i början tror att den får bestämma både tempo och gångart??Den dagen du då har bestämt att nej nu får du inter bestämma detta längre själv kommer de blir problem.
Hästar som inte har engångart har oftast spänningar,låsningar och behöver mkt hjälp för att hitta gångarterna..Visst kan man ta genvägen och rida i de gångarter hästen har om den nu bara har tölt vid inridningen så tölta runt då.
Men jag väljer aldrig senvägar utan går hellre den långa vägen och jobbar igenom problemena och får ett bra slutresultat.

Jorunn har än idag inte tölten naturligt, hon visar den aldrig ihagen

Enhäst som man ser inte har trav kan man redan som 3 åring ta hem och börja jobba från marken och jobba upp muskler och stabliteten så när hästen skall ridas in har hittat sin trav=)
Då är det inte konstigt att man i framtiden får gångarteproblem.


Boj det finnsa massa olikas sätt att rida in.. vissa rider in fort andra långsamt, vissa lär in si och andra så=)
Vissa lär in komandona från marken först andra inte, vissa lär de styannasi andra så=)
 
Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Hur tränar du en häst att klara traven med ryttare utan ryttare? Eller om du inte lyckas lära den trav alls? Hästen i fråga var stabil i traven från marken långt före den blev det från ryggen. Och det bästa sättet att få bra trav var att be om den på hemvägen efter en lång ridtur när hon var ordentligt rastad och avslappnad eller i slutet av ridpasset.

Har du någonsin lärt en häst att trava från marken och får det direkt överförbart till att fungera under ryttare?

En annan sak, gångartsanlagen är ärftliga, har hästen mycket lättare för tölt än trav (eller tvärt om) så lär ingen träning kunna hindra det om man nu inte går in för att skrämma hästen eller om hästen helt enkelt har ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Boj det finnsa massa olikas sätt att rida in.. vissa rider in fort andra långsamt, vissa lär in si och andra så=)
Vissa lär in komandona från marken först andra inte, vissa lär de styannasi andra så=)

Just det, resultatet är detsamma, medan gångordningen är en sak som man tar från häst till häst allt utifrån individen alltså.

Det finns hästar som inte kan lära sig trava med mindre än att de får ryttare på ryggen, har flera exempel på det. Hästar som rör sig i tölt alternativt grisepass i fritt tillstånd men travar under ryttare, dessa hästar har varit likdana sedan de var unga så i vissa fall skulle du få jobba dig resultatlös och aldrig komma till inrinding om du träffade på en sådan häst.;)

Visa hästar är så spända och peppade att det krävs ett visst arbete innan man kan nå traven. Ofta räcker det inte med longering eller annat linarbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Nu blir jag nyfiken.

1: På vilket sätt är traven så mycket bättre än en avslappnad tölt?
2: Om hästen väljer trav är det inte att få bestämma gångart, om du nu ger kommando för tölt och hästen fortsätter trava så "bestämmer" den ju också gångart?

Kl.

Jag jobbar mycket från marken vid en inridning; longering (måttligt) long reining, tömkörning osv, är mycket utanför ridbanan så det blir normalt för hästen. När hästen förstår grunderna från marken så är det sällan problem från ryggen.
Jag eftersträvar lydnad för hjälperna utan spänning. En häst i grisepass är sällan så avslappnad men jag skulle inte börja fippla med det "problemet" vid insittning. Saken är ju att du kan ta död på en hästs bjudning och vilja om du kanske hela tiden bara avbryter den för att den gör "fel". Det är viktigt att unghästar inte får orimliga krav på sig, de ska få klara sina uppgifter för att bygga ett gott självförtroende och för att få förtroende för ryttaren.

Min ena häst visade mest tölt och pass under sin uppväxt, vid enstaka fall en ytterst markbunden trav. När jag första gången ökade honom från skritt under ryttare så kom en klockren trav! Inte vad jag hade förväntat mig kan jag tillägga! ;)
 
Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

En häst som har svårt för att trav hade jag jobbat ifrån marken tills dess att den där kan trava utan problem.
Hsade alltså inte börja rida in den innan traven sitter=)
En häst ska inte få bestämma gångart inte ens en islandshäst.
Hur ska de se ut om den i början tror att den får bestämma både tempo och gångart??Den dagen du då har bestämt att nej nu får du inter bestämma detta längre själv kommer de blir problem.
Hästar som inte har engångart har oftast spänningar,låsningar och behöver mkt hjälp för att hitta gångarterna..Visst kan man ta genvägen och rida i de gångarter hästen har om den nu bara har tölt vid inridningen så tölta runt då.
Men jag väljer aldrig senvägar utan går hellre den långa vägen och jobbar igenom problemena och får ett bra slutresultat.

Jorunn har än idag inte tölten naturligt, hon visar den aldrig ihagen

Enhäst som man ser inte har trav kan man redan som 3 åring ta hem och börja jobba från marken och jobba upp muskler och stabliteten så när hästen skall ridas in har hittat sin trav=)
Då är det inte konstigt att man i framtiden får gångarteproblem.


Boj det finnsa massa olikas sätt att rida in.. vissa rider in fort andra långsamt, vissa lär in si och andra så=)
Vissa lär in komandona från marken först andra inte, vissa lär de styannasi andra så=)

Men hur gör du om hästen inte visar trav i markarbetet? Min kompis hade i höstas en häst på inridning som bara sprang i grisepass/passtaktig tölt. För att få honom att trava krävdes bjudning från hans sida (vilket han inte gjorde först) och därför lärde hon honom att svara lätt på skänkelhjälper och därifrån kom bjudningen och strax därefter traven.

Alla hästar går inte att "lära" trava först från marken. Utan börjar trava med ryttare på ryggen. I longering så använder hästen sig oftast av den gångart som den har lättast för och därför tycker jag att det är svårare..

Jag börjar inte "pilla" med gångarterna innan hästen förstår hjälperna, för då "dödar" man hästen. Viktigast för en unghäst är att den bjuder framåt och ser träningen positivit. Att börja med gångarts arbetet skulle jag säga inte är så smart.

Sen är det som du säger, hästen ska inte bestämma. Men i början kan man inte kräva för mycket. Jag bestämmer tempo och hästen får välja den gångart som den känner att den har mest balans i. Ryttaren ska alltid bestämma tempo, men gångart kommer lite senare. Jag har aldrig varit med om att det har blivit problem när man börjar ta kommando över gångarterna (trav el. tölt) utan det kommer naturligt om man har en röd tråd i utbildningen :)
 
Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Det är väldigt stor skillnad på att "inte ha en gångart" till "välja den gångart som man har lättast att balansera upp sig själv i".

Tempo och gångart är två vitt skilda saker.
Tempo -> Hur vida de går fort, långsamt eller är stopp.
Gångart -> Att välja att longera/arbeta med en häst från marken bara för att få den att trava när du väl sitter upp ger väl ingenting, för är den väldigt lateral kommer den iaf missa balansen första gången du sitter upp och vad gör du då, hoppar av och börjar från början? Bara för att hästen inte ska tölta/grisepassa i början. Det är väldigt få unghästar i normalt hull och som haft en bra uppväxt där dom fått röra på sig, som grisepassar mer än första gången med ryttare alt. i början av varje pass innan dom hittar balansen. (Om du själv har balansen att rida hästen i trav trots att den helst faller i något annat). OM du rider in en äldre häst som gått som fet i några år och har ett mycket lateralt mönster och noll i vilja eller är jättespänd så finns de risk att den grisepassar ett tag med ryttare, men detta är fall som ligger utanför det normala.

Och att säga att hästen inte får välja gångart, det är väll precis det den gör när den bara travar? Då väljer den ju trav, skillnaden är ju att du inte kan välja tölten eftersom hästen inte har lärt sig det än. Hur som valde ju hästen tölten.

En häst som man tar in och börjar jobba för hand och i lina innan inridning i varierande lång tidsperiod måste ha väldigt mycket vilja för att förbli positiv till arbetet. Jag har inte träffat många unghästar som tycker det är roligt, därför förespråkar jag att rida ut på hästarna så fort det går för det ger så mycket tillbaka sen. Det spelar inte så stor roll om du inte har perfekt kontroll på hästen så länge den kan de lättast, 1 - gå fram, 2 - svänga någelunda rätt och 3 - stoppa. Många hästar utan direkt vilja och framtänk travar inte inne utan ryttare i början av sin ridhästkarriär men så fort du kommer ut och de kommer lite power i hästen och livet blir roligt ja se där - det gick ju utmärkt att trava.

Av alla (ca. 40st) de unghästar jag ridit in sen i september (orkar inte tänka längre tillbaka) har ingen töltat/grisepassat mer än lite grann första gången och ibland när något händer ute = rumpan in och har man då lätt för tölt som vinglig unghäst ja då blir de oftast tölt. Och då är de nog 2 av 3 som har haft lätt för tölten och inte behövt "töltsättas" (töltsättas i den meningen att plocka fram lite, lite snabbar skitt till skrölt till tölt för var dag - klárgeng är det isländska ordet för den sortens häst, ingen aning vad det kallas på svenska) utan har haft tölten naturligt när de börjar plockas med den.
Jätteviktigt för dessa hästar är även att rida galopp för att få dom att lossna och bli mjuka i kroppen - viktigt för alla hästar i och för sig, men extra viktigt om man har tendens att bli lite bunden.

Sen att arbeta från marken är skitbra! Att lära in alla övningar från marken ger mycket när man kommer upp på ryggen, tex. hästar som har svårt för trav, att lära in travkommando(men detta går oftast väldigt fort att lära de flesta hästar) från marken - oftast lättare att få trav på hästryggen OM du har balans.

Sen vad gör du om du har en häst med absolut noll vilja, som helt enkelt inte går framåt i longering och arbete från marken, lättaste sättet att motivera en sådan häst är ju att visa att ridhästlivet är roligt och det är svårt utan att sitta upp och ut i mark med andra hästar.

Jag har ett sto nu som är en mkt bestämd dam, hon tycker longering är pest (redan från första dagen med tanke att öva "join up" som definitift inte gick), de är helt omöjligt att få henne att röra sig framåt utan annan häst med. Hon är en av de svåraste jag mött och den ända unghäst som lagt sig ner i protest för att slippa springa, och inte lägga sig ner som i "rulla, jag har ingen respekt för dig, du är ingen ledare" utan lägga sig ner som i "du är totalt värdelös och jag tänker absolut inte göra som du säger". Jag har aldrig varit med om det och övriga som såg på var även dom stumma. Nu har denna donna en hel andra problem också så på just henne funkar det inte att "bara hoppa upp och göra träningen rolig".

Min åsikt är att alla hästar är olika individer och alla individer är olika och kräver därefter olika träningsmetoder. Dom hästar som jag tränat längst från marken innan uppsittning är oftast stressbollar som slängtravar sig igenom alla pass - just för att dom inte är psykiskt klara för att få ryttaren på ryggen än.

Att de sen skulle vara sämre att rida tölt än trav i början håller jag inte riktigt med om, det har ju givetvis att göra med hur hästen naturliga hållning är, hur mkt rörelse hästen har, hur mycket energi den använder i stegen, hur den sätter ner fötterna osv. Jag har dock inte läst forskning på detta överhuvudtaget, vet inte hur mycket det är forskat i ämnet heller, så helt säker kan jag ju inte vara.

Jag är helt hopplös - så fort jag börjar skriva något här så blir de en hel jäkla historia. Det är ju en himla tur att jag väldigt sällan tar mig tiden att svara på saker och ting.

//Petronella
 
Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Niela, du visar stor okunnighet om islandshästar och dess gångarter. I början går hästen i den gångart den trivs bäst i och oavsett den hellre väljer tölt eller mycket passtakt istället för trav skall hästen under inridningen gå där den bäst finner sin balans. Skall man förbjuda hästen gå framåt med frisk och full glädje bara för att den inte visar trav skall man inte ge sej på att rida in hästen!!

När balansen kommer och hästen finner sig kommer gångarterna fram allt eftersom!!
 
Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Jag har låtit de välja mellan tölten och traven -i början. Men jag rider oxå den gångarten som är svår, om hästen orkar och är med på det. Ibörjan bara några steg sen mer och mer. Och även mkt jobb från marken. Galoppen har jag aldrig varit med om att den varit några problem, det är om man stressar med den och kräver för mkt samling, böjning lr för mkt rusar in i som den förstörs. Men lägga in den bara som vilken gångart som helst så blir det sällan problem. Oftast är det om ryttaren är sned som hästen blir det och den gångatern är ju nästan lättast att förstöra.
 
Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Ang trav från marken. Med inspiration från AR. Först i skritt på stor volt, har kapson. När hästen är eftergiven i hela kroppen börjar jag springa i en travtakt. hästen svarar, lär in kommandot "travaa". ren trav så stannar jag efter några steg. Springer hela tiden med bedvid och såfort hästen svarar med rätt takt så får den beröm och eftergift.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hej. Jag tänkte om ni kunde hjälpa mig med en sak.. Jag har en bekant som har frågat mig om jag vill komma igång med inridning med...
Svar
8
· Visningar
2 821
Senast: Aston
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 238
Senast: skuggi
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 712
Senast: Domino_s
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 159
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp