Skillnaden mellan Jaktkandar och Pelham samt gummipelham!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 5 831
L

Lord Owen

Satt och funderade lite när jag läste malinskys tråd här om pelham tidigare.

Vad ÄR egentligen skillnaden mellan sk jaktkandar och pelham? Förutom utseendet och att man kan rida på två tyglar etc. I inverkan menar jag? Är ett jaktkandar "mildare"?

Säljer Hööks pelham med sån där äppelsmaksgummi :p , såg inte på hemsidan så de gör väl inte det då eller? :D

Sv: Skillnaden mellan Jaktkandar och Pelham samt gummipelham!!!

jaktkandar har inte mullenmouth och finns som tur är inte som tvådelat.
Jag förerrar pelham , jag känner att det är mindre skarpt på de tre hästar jag provat jaktkandar på. Föredrar oxå mullenmouth.
Många bett är ju väldigt lika i funktionen, ex alla stångbett eller alla tränsbett. Egentligen är det väl utseendet och valfriheten att ha två tyglar som skiljer, funktionen är samma.

/jenny

Jaktstång är MILDARE än pelham som har större hävstång (längre hävstångsarm), jaktstång eller jaktbett som det egentligen heter finns i mängder av utförande bla två-delat, 3-delat, och naturligtvis rakt både med och utan tungfrihet, samt finns i metall, koppar, aurigan, syntet, gummi även sk mullenmouth finns om man letar på rätt ställen. Kort sagt går det att få tag på samma mundel oavsett om man väljer jaktbetts eller pelhams sidor och som sagt jaktbettet är en snällare variant än pelham.

Jaktkandar (eller kimblewick) är ett bett som ingår i den grupp av bett som kallas för pelham.

Det som ger jaktkandaret sitt namn är skänklarna. Det spelar alltså ingen roll hur mundelen ser ut.

Skillnaden är att jaktkandaret används med en tygel. Tygeln sitter i ursprungsutförandet runt ringen, inte i skårorna, vilket innebär att när man sänker handen så får man mer hävstångseffekt, och höjer man handen så kopplar man ur hävstångseffekten och bettet funkar mer som ett tränsbett.

Ett jaktkandar kan ha lika mycket hävstångseffekt som ett "vanligt" pelham. Det är lätt att lura sig på att underskänkeln är så kort. Men eftersom överskänkeln också är extremt kort så kan utväxlingen hävstångseffekten bli lika stor som på ett "vanligt" pelham. Däremot blir det inte lika mycket påverkan på nacken med en så kort överskänkel.

r-901-t-400.jpg

pelham med mullen mouth mundel? :crazy:

vad är snällast mot hästen, oledad, tredelad eller tvådelad mundel i samband med den effekt resten av bettet får? syftar nu på jakt bettet och pelhamet.

Moderna ledade stänger är över huvud taget inte bra att använda.

Ska man rida på stång så tycker jag att förstahandsvalet bör vara en med låg smal tungfrihet. Om hästen inte har en känslig tunga så kan man även prova mullen mouth eller mors l'Hotte (som mullen mouth men böjt uppåt i stället).

svea skrev:
Moderna ledade stänger är över huvud taget inte bra att använda.

Ursäkta en okunnig som bara rider på tränsbett, men vad är moderna ledade stänger? :crazy: Själva skänklarna på stånget eller? Och varför är de inte bra? Är kul om du kommer med åsikter men säg gärna varför du tycker så också :)

Alla som du kan köpa i affären är moderna. De var konstruerade på ett annat sätt på 1700-talet.

De moderna är inte bra för att om man inte tar exakt lika mycket i båda tyglarna hela tiden så skevar det i munnen på hästen och nyper den, samt att trycket hamnar runt stora delar av underkäken i stället för snyggt och prydligt där det ska vara.

funderar på att köpa ett rakt pelham eftersom pållen blir väldigt pigg ute. Går avslappnat på pessoa men jag är skeptisk till modellen och vill gärna kunna rida med två tyglar för att ha valmöjligheter.

Så då undrar jag vilken mundel du rekommenderar och varför.
Var gärna övertydlig, är inte så bra på mullen-bullen, tungfriheter :D

Hat ridit mycket på ett sådant pelham som Lord Owen lade in en bild på. Vi trivdes jättebra med det bettet. Nu har jag också köpt ett tvådelat tränsbett från Happy Mouth med äppelsmak. DET är bra! Tyvärr kommer det nog inte att hålla så länge för syntetmaterialet är inte så himla hållbart verkar det som. Det har blivit små, små tuggmärken i det och med tiden lär det nog bli lite för vassa märken. Har också ett gummipelham som är rakt men det spottade och fräste min förra häst åt. Han hatade gummit!

Kom på en följdfråga:

Är det någon mening med att ha ett bett med hävstångseffekt på en häst som krullar ihop sig vid ridning?

(har inget med mig eller mina hästar att göra, endast en tanke)

Nä, det verkar väl lite dumt! Om hästen krullar ihop när man tar i bettet skulle jag använda ett så "snällt" bett som möjligt. Vad som sedan menas med snällt kan ju diskuteras men jag skulle nog prova några olika för att se om inte hästen hellre tar mer stöd på något av dem. Att hästen undandrar sig bettets verkan kan ju också bero på problem i munhålan.

Moheed skrev:
Nä, det verkar väl lite dumt! Om hästen krullar ihop när man tar i bettet skulle jag använda ett så "snällt" bett som möjligt. Vad som sedan menas med snällt kan ju diskuteras

Precis vad jag tänkte. Tack!

Jag kan tänka mig att en häst som krullar ihop sig är riden med graman, hade en sån själv.

men likväl var hon dödens stark vid uteritter och ett stångbett hade inte suttit fel där :) Nu belv det alltid det tredelade just för att jag visste hur känslig hon var egentligen och att det inte var hennes fel att hon blev stark o avstängd ute.

Det är vanligt att travare krullar ihop sig har jag märkt, jag tror de vill göra för mycket rätt :)

Att en häst krullar ihop sig behöver inte betyda att man har hård hand, ville jag få fram.
Men om den bara krullar sig med stångbett då är det drivning och eventuellt ett kandar som behövs (om man vill fortsätta på stångbett)

/jenny

snigelfarmor skrev:
Jag kan tänka mig att en häst som krullar ihop sig är riden med graman, hade en sån själv.

men likväl var hon dödens stark vid uteritter och ett stångbett hade inte suttit fel där :) Nu belv det alltid det tredelade just för att jag visste hur känslig hon var egentligen och att det inte var hennes fel att hon blev stark o avstängd ute.

Det är vanligt att travare krullar ihop sig har jag märkt, jag tror de vill göra för mycket rätt :)

Att en häst krullar ihop sig behöver inte betyda att man har hård hand, ville jag få fram.
Men om den bara krullar sig med stångbett då är det drivning och eventuellt ett kandar som behövs (om man vill fortsätta på stångbett)

/jenny

ehum, exakt vad har detta att göra med att jämföra pelham och jaktkandar? :crazy:

(menade inte att dra upp diskussion om ihopkrullade hästar när jag skrev tidigare inlägg, jag vill fortfarande ha svar som grundar sig på pelham vs. jaktkandar)

Inget :)

har du inte fått svar då?

JAG tycker jaktkandaret är skarpare (allt eller inget effekt) och oftast säljs jaktkandaren med tungfrihet, men det finns alla varianter.

/j

snigelfarmor skrev:
Inget :)

har du inte fått svar då?

JAG tycker jaktkandaret är skarpare (allt eller inget effekt) och oftast säljs jaktkandaren med tungfrihet, men det finns alla varianter.

/j

Okej :p

Men varför tycker du det? Motivera? :D

Som jag förstod snigelfarmor anser hon att jaktkandaret är skarpare då det är allt eller inget-effekt på det.

Lovisaleonora_ skrev:
Som jag förstod snigelfarmor anser hon att jaktkandaret är skarpare då det är allt eller inget-effekt på det.

Ja, så långt fattade jag också. Men hru mena hon? Tyvärr är jag inte så insatt att jag fattar just det begreppet. :angel: Menas att det blír jätteskarpt direkt eller? Och varför har det sådan effekt?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 701
Senast: Sezziyanen
·
Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
12 143
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 618
Senast: bapro
·
Utrustning Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon)... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 018
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka