Skillnader mellan Pfiff och Kentaur

Fredag

Trådstartare
Jag har förstått att det är samma tillverkare till Pfiff och Kentaur, de påminner onekligen om varandra också.
Då jag har en rakryggad häst (något takformad) som kräver en vid kanal känns modellerna intressanta, men ingen i närheten är ÅF för dem tyvärr.

Jag är på jakt efter en hoppsadel.
Jag har provat en Pfiff Gotthard (dressyr) för att kolla passform och profilen och kanalen är bra, men det är lite för lite luft mellan manke och framvalv (trots att min häst inte har en hög manke).

De sadlar jag är nyfiken på och funderar på att chansa att beställa på postorder är Pfiff Romano och Kentaur Elektra.

Någon som har åsikter om dem och kan berätta om olikheter i passform? Gärna i jämförelse med Pfiff Gotthard, om någon har en erfarenheten.

Oftast är haken när jag provar sadlar till min häst otillräcklig höjd på kanalen. Med en djupare sits och smal midja så kommer tornutskotten för nära sadelbotten. T ex Bates faller bort av den anledningen. Gudskelov finns det fler och fler modeller med vid kanal i alla fall.

Sv: Skillnader mellan Pfiff och Kentaur

Jag tror inte det är samma tillverkare.
Kentaur görs i Tjeckien och Pfiffen i Tyskland om jag ej har helt fel!
Jag har haft en Pfiff Gotthardt (hopp) och har nu en Kentaur Priamos(hopp) samt en Medea(dressyr).
Jag tycker själv att kvaliten på lädret i Kentaursadlarna är MKT högre än på Pfiff!
Kentaur har ett italienskt läder medans jag upplever Pfiffen som plastigare.
Dock trevliga sadlar att rida i till vettigt pris!
Lycka till!

Sedan har jag lite omvänt problem med min Medea som är bomvidd 3(hoppen en 2:a).
Mina hästar har höga,smala mankar så med den breda kanalen lägger sig dressyren och trycker ngt på manken,så jag ska snarast byta till en 2:a i dressyren också!

Det var Sadelmagasinet som bekräftade att det är samma tillverkare när jag frågade, men jag vet inte.

Tack för dina synpunkter i alla fall. Att Pfiffen är ngt sämre i kvalitén får man anta eftersmo den är billigare. Man brukar ju få det man betalar för som det så vackert heter...

Hur stora är de i sitsarna tycker du, normala?

Fler synpunkter emottages! :-)

Har 17,5" i bägge ,men de känns betydligt mindre än exempelvis Passier som jag upplever som ganska stora!
Har du sett Kentaurs hemsida?
www.kentaur.cz
Där finns de olika modellerna,men jag kan inte hitta något om Pfiff!

Nej, där står inget om Pfiff. Däreomt står det om KenTaur på Pfiffs hemsida www.pfiff.com.

Tack för rådet om storleken!

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 605
Senast: super
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 497
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag letar nu hoppsadel till mitt fullblod. Han har en IW-dressyrsadel som passar bra (behöver dock breddas lite då han musklat sig)...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Nomina
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 442
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka